Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Aut GT Line

Sjusitsiga suven Kia Sorento har genomgått en lättare ansiktslyftning, men mest intressanta nyheten är växellådan.

Kia Sorento är den koreanska tillverkarens största modell med plats för sju, fyrhjulsdrift och vridstark diesel. Den tredje generationen såg dagens ljus 2015 och så här i halvtid livstidsmässigt är det dags för en smärre uppdatering. Med betoning på smärre, för det krävs ett synnerligen vältränat motoröga för att se skillnaderna mellan gammal och ny. Kanske just därför har Kia lagt in jämförelsebilder mellan gammal och ny i pressmaterialet vid introduktionen, något som i alla fall jag har stor nytta av.

Sorento är en vilsam upplevelse. Komforten är god, men stolarna ger träsmak i kroppen vid längre sammanhängande sträckkörning. Foto: Glenn Lindberg

Frontens utseende har förändrats en smula genom de nya LED-strålkastarna samt att stötfångaren har formats om. Dimljusen tar inte längre lika stor plats och luftintagen under registreringsskylten ser delvis annorlunda ut. Bakifrån märks främst att den svarta plasten nertill fått krypa nedåt vid karossens hörn så att de extra, nedre bakljusen numera landar på den lackerade delen av karossen. Synliga dubbla avgasrör märks också, men med handen på hjärtat – det här är inte mycket att skriva hem om.

Än så länge erbjuds nya Sorento bara i så kallat GT Line-utförande, vilket innebär extremt välutrustad. På säkerhetssidan märks autobroms, aktivt filövervakningssystem och döda vinkelvarnare samt kurvljus. På komfortsidan märks elinställbara och ventilerade stolar, navigation med Apple Carplay och Android Auto samt läderklädsel och panoramaglastak. Fast det där fotsteget monterat vid trösklarna kunde vi varit utan då det mest smutsar ner byxorna när man kliver ur.

Mindre mängd svart plast runt hörnen gör att Sorento ser bättre ut än tidigare. Foto: Glenn Lindberg

Enda motoralternativet är den fyrcylindriga turbodieseln på 2,2 liter, 200 hästkrafter och 441 newtonmeter. Enda växellådsalternativet? Just det, den nya åttaväxlade automaten. Nämnda växellåda är den stora nyheten under skalet, där motor och drivlina i övrigt är oförändrad. Kia har själva drivit utvecklingsarbetet för att ta märket upp till samma nivå som de europeiska och amerikanska konkurrenterna, som i stort sett alla har åttaväxlade automater. Värt att nämna är att Kia har lyckats göra lådan 3,5 kg lättare än den tidigare sexväxlade lådan och Kia meddelar stolt, med all rätt, att den nya åttaväxlade omfattas av 143 nya patent.

Just det där sistnämnda bryr jag mig inte så mycket om här ute på Riksväg 23 norr om Växjö. Däremot märks en sömlöst och fint arbetande växellåda som aldrig tvekar. Jag har tre olika körprogram att välja mellan och ganska snart landar jag i Comfort. Bilen inbjuder inte till några vådligare attacker, men fungerar fint till effektiva transporter även över medellånga sträckor. När vägen blir sämre så märks snart ett bitvis stötigare beteende tillsammans med mer krängning och ett mindre precist uppträdande.

Ny ratt samt ny reglagepanel till klimatanläggningen märks främst interiört. Foto: Glenn Lindberg

GT Line är för övrigt utrustad med 19-tumsfälgar och 235/55 R19-däck. I övrigt är Sorento fortsatt en vilsam upplevelse. Komforten är god, men stolarna ger träsmak i kroppen vid längre sammanhängande sträckkörning (runt 40 mil och uppåt). Vidare så märks vägljudet mer än väntat när underlaget blir något sämre, läs normal svensk landsväg. Däckljudet märks desto mer över grövre asfalt. Snittförbrukningen vid strikt landsvägs- och motorvägskörning landar på 0,86 l/mil.

Försäljningen av Sorento har ökat rejält med varje ny generation sedan första introduktionen 2002, men under de senaste två åren har försäljningen mer än halverats. Frågan är om en ny växellåda och GT Line räcker för att återta marknadsandelar. Jag tror inte det – trots ett rabatterat introduktionspris.

Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Aut GT Line

Pris

Från 459 900 kronor, säljs nu. Kampanjpris 419 800 kronor.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 11,3:1. Borrning/slag 88/96 mm, cylindervolym 2 199 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 441 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,1 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 480, bredd 189, höjd 169, spårvidd f/b 163/164. Markfrigång 19. Tjänstevikt 2 076, maxlast 544, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 605–1 662 liter (5-sits 660–1 732 liter).

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 205 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,73 l/mil, landsväg 0,60 l/mil, blandad körning 0,65 l/mil. CO2 170 g/km.

 

Garantier

Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

 

Skatt

9 808 kronor per år under de tre första åren.

Rivaler

Foto: Uli Sonntag

Hyundai Santa Fe

Listpriset blir högt för en likvärdigt utrustad sjusitsig Santa Fe, dessutom med sexväxlad automatlåda. Prutläge.

Pris: 457 900 kronor.

Skoda Kodiaq 2,0 TDI SportLine DSG

I grundpris är Kodiaq betydligt billigare, men för att nå upp mot samma utrustningsnivå som Sorento GT Line – då blir det dyrare.

Pris: cirka 420 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!