Raka, boxiga linjer. Designen gör att bilen ser större ut än vad den är. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT

Det skaver en aning. Dieselsuv år 2020 känns lika relevant som tamagotchi, spikmatta och Ice Bucket Challenge. De tillhör alla det förflutna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Suv är såklart fortfarande hetaste mode, men diesel har blivit ett bränsle som mer och mer hamnat i marginalen, framför allt på grund av den höga malusskatten. Nya Sorento kostar redan i dag 10 772 kronor i skatt per år de första tre åren, och med regeringens nya förslag som kan komma att träda i kraft i april 2021 blir det ännu dyrare: 13 393 kronor per år de första tre åren. 178 gram per kilometer i koldioxidutsläpp kostar, ännu mer i framtiden.

Så vilka köper diesel? Bara de som är så illa tvungna. Diesel-Sorento har en maximal dragvikt på 2 500 kg vilket är nödvändigt när den tunga husvagnen hängs på.

Glenn Lindberg har kört nya Sorento i regnrusk och 12 grader i och runt Mantorp i Östergötland. Foto: Glenn Lindberg

Endast en knapp procent av Kia Sveriges kunder har hittills i år köpt en Kia med dieselmotor. Kias modellprogram har de senaste fem åren passat den svenska marknaden (och dess skattesystem) perfekt, och inte överraskande står laddhybrider och elbilar för mer än hälften av försäljningen. Resten är bensinmotorer och en mindre andel hybrider.

Men lugn – fjärde generationens Sorento kommer även som laddhybrid, men det dröjer till början av nästa år. Elräckvidden sägs hamna på dryga fem mil. Helt okej. Priset för laddhybriden är ännu inte annonserat (preliminära priser kan vi dock visa dig), men man nämner Volvo XC60 som konkurrent trots att Sorento snarare nosar på XC90. Det gäller att priset hamnar under XC60, vilket i och för sig inte är svårt. Volvo är duktiga på att ta betalt för sina laddhybrider.

1 av 2: Många på redaktionen tycker att baklamporna påminner om de på Ford Mustang. Bakre vindrutetorkaren är fäst i ovankant och göms under "bakvingen". Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: "Hajfenan" på bakre sidorutorna fyller just ingen funktion. Ett sätt att bygga igenkänning. Foto: Glenn Lindberg

Nya Sorento har ett utseende vi aldrig tidigare sett hos en Kia. Ända sedan Kia värvade Peter Schreyer (Audi TT, Volkswagen New Beetle) år 2006 har han effektivt tvättat bort den sydkoreanska stilen. Sorento är nu boxigare än någonsin. Amerikansk, i brist på ett bättre ord.

Designen är kaxig och väl tilltagen. Grillen påminner om den hos Ceed och Niro, utseendet ska påminna om en tigers nos. Nåja.

Bakifrån bråkar skarpa grovhuggna linjer och ögonen landar på de dubbla vertikala bakljusen. På bakrutorna vid c-stolpen sitter en kromad hajfena hämtad från piffiga kombicoupen Proceed, egentligen helt utan funktion. Ett sätt att bygga designidentitet. Tänk BMW:s Hofmeisterknyck eller Saabs ”hockeyklubba” på bakdelen, något som ska hänga med i generationer. Vi får se hur länge hajfenan överlever.

Invändigt är det svulstigt. Rejäla ventilationsutblås, bred mittkonsol och stora greppvänliga handtag på dörrsidorna. Allt känns enormt. Givetvis är instrumentet framför ratten nu utbytt mot digitalt dito och ovanpå mittkonsolen bor en 10,25 tum pekskärm oavsett utrustningsnivå. Apple CarPlay och Android Auto för spegling av mobilen ingår från lägsta nivå Action, något alla tillverkare borde ta efter.

1 av 5: Väl tilltaget i allt. Stora handtag, stora ventilationsutblås, kramvänlig ratt. Foto: Glenn Lindberg
2 av 5: De digitala instrumenten visar döda vinkel-kamera åt det håll du blinkar. Bra funktion! Foto: Glenn Lindberg
3 av 5: Induktionsplattan som laddar telefonen trådlöst har en liten fläkt för att förhindra överhettning. Foto: Glenn Lindberg
4 av 5: Stolarna är breda, hårt stoppade och gör jobbet väl men utan stjärna i kanten. Lårstödet är justerbart, men så pass lite att det varken gör från eller till. Foto: Glenn Lindberg
5 av 5: Låg sitthöjd längst bak och svårt för de minsta att se ut. Funkar helt okej för vuxna. Foto: Glenn Lindberg

Även om en bensinhybrid finns ute i Europa är enda alternativet i Sverige, bortsett från kommande laddhybriden, en 2,2 liter dieselmotor. Körläget går att ställa i Komfort, Eco, Sport och Smart – jag märker just ingen skillnad när jag rattar runt mellan dem – men de 202 hästarna och 440 newtonmeterna arbetar obekymrat utan spets oavsett läge.

Sorento går även att ställa i terrängläge, utan att bilen höjs. Snow, Mud eller Sand bestämmer i stället hur vridmoment och hur fördelning av drivkraft och bromskraft ska portioneras, samt hur fort växlingarna ska ske. I Sand ligger Sorento till exempel kvar på växlarna längre.

Förra Sorento var en bullrig filur. Nya är tystare men samtidigt inget under av ljudkomfort, en del buller letar sig fortfarande in. Stolarna är breda, hårt stoppade och gör jobbet väl men utan stjärna i kanten. Lårstödet är justerbart, men så pass lite att det varken gör från eller till.

Den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan gör sitt utan invändningar. Laddhybriden får nöja sig med en sexväxlad traditionell automat. Stötdämparna är satta åt det fastare hållet.

1 av 2: Dieselmotorn förutspås sälja marginellt i Sverige. Laddhybriden kommer i början av nästa år. Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: Bagaget blir plant när bakre stolarna fälls ned i golvet. Ska gälla även för laddhybriden. Foto: Glenn Lindberg

Bilen är fullproppad med säkerhetssystem och Kia skickar med allt utan extra kostnad i grundutförande. Adaptiv farthållare som känner av framförvarande bil samt sänker hastigheten inför skarpa kurvor med hjälp av bilens navigation, trötthetsvarnare och döda vinkel-varnare som inte bara för oväsen utan även bromsar bilen om du ändå råkar svänga ut. Fungerar även i långsammare hastighet under 3 km/h när du lämnar en fickparkering.

Står bilen parkerad samtidigt som en annan bil kommer åkandes bakifrån går bakdörrarna inte att öppna – bra att ha med ivriga barn i baksätet. Bilen känner även av om du glömmer hund eller barn i baksätet och meddelar dig via OVO-appen. Autobromsen fungerar även när du backar och känner av fotgängare. Automatiskt avbländande helljus är standard.

Bäst är ändå blinkersassistenten, hämtad från vätgassyskonet Hyundai Nexo, som aktiverar en kamera beroende på vilket håll du svänger åt och visar döda vinkeln i instrumentklustret. Jag finner mig själv slänga ett extra öga efter någon minut, men finessen kräver dock utrustningsnivå Advance Plus (+59 800 kr).

Baksätet då? Utrymmet på tredje bänken är klart godkänt. Insteget är relativt lätt, stolarna på andra raden är skjutbara och fälls framåt elektriskt när du sedan ska ut. Mugghållare och rejäla pennfack på båda platserna längst bak, samt luftkonditionering och mikrofoner som förstärker ljudet till föraren genom ljudanläggningen. Jag med mina 180 centimeter sitter förvisso djupt ner i sitsen med hårt vinklade ben, huvudet tar i en aning, men det är ändå effektivt utnyttjade centimeter där bak. Betänk att Sorento ”bara” mäter 481 centimeter på längden, större suvar över fem meter gör inte jobbet mycket bättre.

Joakim Jöhncke, produktansvarig Kia Sverige. Foto: Benoit Derrier

Kia Sverige tar bara in Sorento med sju stolar, oavsett om du väljer diesel eller laddhybrid. Bagaget krymper några liter hos laddhybriden – batteriet huserar mellan det bakre hjulparet – men tredje sätesraden kan fortfarande fällas undan i bagagegolvet och den andra sätesraden förblir skjutbar även i laddhybriden. Bra!

Sällan har jag sett så många möjligheter till att ladda paddorna för barnen. Blunda och sträck ut en hand så är risken stor att du nuddar ett USB-uttag. Jag räknar dem till sju totalt, varav två på bakersta raden.

Kommande laddhybriden får dra 1 500 kg, det räcker för de flesta och den bör komma att locka många tjänstebilsförare. Närmsta konkurrent är nya Toyota RAV4 Plug-in Hybrid som går längre på el, men är mindre och saknar sju sittplatser.

Nya Kia Sorento börjar på 469 900 kronor, men de flesta kunderna unnar sig nog Sorento Advance för 499 800 kronor. Priset känns aningen saftigt, och Sorento med dieselmotor faller mellan stolarna på grund av den höga malusskatten. En bra bil, men diesel i en Kia är stendött 2020 och riktar sig således enbart till dem som behöver dra de där sista tunga kilona.

Rivaler

Foto: SKODA / SKODA

Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 Style
Björnen från Österrike går att snålbygga för 90 000 kronor mindre än Sorento och ändå få fyrhjulsdrift, dragvikt på 2 500 kg och 200 dieselhästar. Skoda tar extra för säkerhetssystem.
Pris: 386 800 kronor.

Mazda CX-5 2,2 Skyactive-D
Vill du ha diesel med fyrhjulsdrift krävs det att du går upp till högsta utrustningsnivå. Aningen sämre dragvikt, 2 100 kg och svagare motor. Skarp styrkänsla och stramt chassi.
Pris: 415 300 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!