Provkörning av Kia Sorento 2,5 D

Provkörning av Kia Sorento 2,5 D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,6. Borrning/slag 91/96 mm, cylindervolym 2497 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 3800 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell, alt. 4-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och övre och undre triangelarmar, bak stel axel med fem längs-och tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6,5 tum, däck 225/75 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 457, bredd 186, höjd 173, spårvidd f/b 158/158. Tjänstevikt ca 2000, maxlast ca 500, max släpvikt ej fastställt (2800 med E-kort). Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 170 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 14,6 s.

Förbrukning*

Stad 1,12, landsväg 0,69, blandad körning 0,85 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Mot toppen!

Kia Sorento är första bilen sedan sammaslagningen av Kia och Hyundai. Förvillande lik en Lexus RX300 men till halva priset.

Kia och Hyundai, sammanslagna 1999, skall före 2010 vara bland de fem största biltillverkarna i världen. Internt kallas målet "Top Five". I dag tillverkar man ca 2,7 miljoner bilar per år och ligger efter fusionen på åttonde plats totalt.

En omöjlig uppgift? Om jag för åtta år sedan, vid fotbolls-VM 1994, sagt att Sydkorea skulle spela semifinal i VM 2002, hade jag då inte varit mogen för intagning? Sydkorea menar allvar. Första frukten av samgåendet heter Sorento, efter den italienska staden.

Vem av Kia och Hyundai som har gjort vad spelar egentligen ingen roll, allt ska nu samsas under samma koncern men under olika namn. 

Dieselmotorn i Sorento är helt ny, medan bensinmotorerna kommer från diverse Hyundai-produkter.

Sorento presenteras som en terrängbil med personbilsegenskaper och bilens chans att etablera sig ligger i prissättningen och utrustningsnivån. När Sorento kommer till Sverige i oktober börjar priserna runt 230000 kronor. Det är ett kanonpris för en fyrhjulsdriven SUV.

Konkurrenterna, som är ungefär lika stora allihop, är betydligt dyrare. Jeep Grand Cherokee börjar på 376800 kr, Lexus RX 300 på 404000 kr och BMW X5 på 414000 kronor.

Kia Sorento ser inte mindre krallig ut än någon av dem, en viktig del i köpbeslutet, och det är inte utan att man tar bilen för en rätt oblyg plankning av Lexus RX 300. För 175000 kronor mindre!

På landsväg/motorväg är bilen oerhört tyst. Vi har bara kört dieselversionen (den enda som är helt färdig för produktion) och konstaterar att i 140 km/h hörs det knappt ett knäpp från vare sig motor eller väg. Imponerande, fast ett svagt vindbrus får man stå ut med.

Dieselmotorn är en rak fyra på 140 turboladdade hästkrafter och är väl ingen racermaskin precis, men fullt duglig för vardaglig körning.

En annan styrka, och samtidigt svaghet, är styrningen. Dess servo är anpassad efter fart och fungerar bra på snabba, svepande vägar där den känns tight och korrekt. Men i låg fart, vid stadskörning, är servoverkan alltför kraftig och på krokigare vägar hinner styrningen inte med.

Fjädringen är alldeles för hård. Det slår kraftigt i varje vägskarv och ojämnhet. Sydkoreanerna fått för sig att européer vill ha hård fjädring. Det kanske vi vill, men hård behöver inte betyda obekväm. Hur mycket än Kia säger att man testat i Europa (och tagit hjälp av Porsche, som så många andra) för att få fram bra komfort har uppgiften inte lösts. 

På tal om komfort hade vi två som samsades i provkörningsbilen svårt att finna en korrekt körställning och sittdynorna är inte tillräckligt långa.

Den manuella lådan har en enorm växelspaksknopp som faktiskt är svår att greppa och man slår lätt handleden i handbromsspaken på väg till den.

Utanför landsvägen då? På en nedlagd motocrossbana på Sicilien satte vi Sorento på hårda prov. Normalt driver bilen på bakhjulen. Fyrhjulsdriften (med teknik från Borg-Warner) kopplas enkelt in med en knapp upp till 80 km/h. Någon gång tappade bilen fästet med framhjulen, som saknar differentialbroms, men tog sig annars fram med godkänt betyg. Lågväxel är standard-utrustning. Bakaxeln och mellanaxeln har differentialbromsar av elektromagnettyp.

Dieselversionen går att få med antingen manuell femväxlad låda eller fyrstegad automat. En rak fyra på 2,4 liter (139 hk) kan endast kopplas samman med manuell låda. När en starkare V6-modell på 195 hk kommer 2003 har den konstant fyrhjulsdrift, men bara automat.

Sorento har omfattande utrustning. I billigaste LX-utförandet ingår c-lås, elhissar fram och bak, låsningsfria bromsar, krockkuddar och sidokrockgardiner, lågväxel, lättmetallfälgar och luftkonditionering.

Vagnskadegaranti har aldrig funnits hos Kia, däremot en så kallad assistanceservice som under tre år följer bilen, inte ägaren. Du kan i princip råka ut för vad som helst och ändå få hjälp: tappa bort nyckeln, köra tomt på bränsle, få punktering eller rent av krocka med en älg. Hjälp skall vara på plats inom 24 timmar oavsett var du befinner dig.

Om Kia klarar sitt "Top Five"-mål återstår att se, Sorento är ingen mirakelmedicin men ändå en riktigt hyfsad bil som nog kan få en hel del SUV-spekulanter att ta Kia på allvar

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!