Sportage - med två eller fyrhjulsdrift

Provkörning av Kia Sportage

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första priset

En prisvärd bil med många olika utrustningsalternativ. En SUV för gatan som även fungerar i lättare terräng - om du väljer till fyrhjulsdrift. Rymlig, tyst samt trevlig kupé. Vid tung last skulle det behövas några extra hästkrafter.

Basfakta

Kia Sportage 2,0 4WD (2,7 V6 aut inom parantes)

Motor

Tvärställd 4-cyl rak (V6) med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1 (10,0). Borrning/slag 82,0/93,5 mm (86,7/75,0), volym 1975 cm3 (2656 cm3). Max effekt 142 hk/104 kW (175 hk/129 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 184 Nm vid 4500 r/min (241 Nm/4000 r/min).

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med spärrbar mellandifferential. 5-växlad manuell (4-växlad automat). Aktivt antisladdsystem och antispinnsystem. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram McPherson fjäderben. Bak flerlänksaxel. 

Styrning

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälg 6,5 tum aluminium, däck 215/65 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 435, bredd 180, höjd 169,5 spårvidd 154. Tjänstevikt 1548/1612. Maxlast Max släpvikt 1600. Tank 75 l. Markfrigång 19,5.

Fartresurser*

Toppfart 176 km/h (180 km/h). Acceleration 0-100 km/h 11,3 s (10,5 s). 

Förbrukning*

Stad 1,06, (1,34), landsväg 0,68 (0,82), blandad körning 0,82 l/mil (1,00).

*Enligt tillverkaren

 

Driver inte med alla

En framhjulsdriven SUV! Hur vågar Kia? En välutrustad bruksbil till ett bra pris är Sportage i alla fall.

Går det att sälja en SUV som bara driver på framhjulen i Sverige? Det tror i alla fall Rolf Thomander, vd för Kias svenska organisation. När Kias nya mellanklass-SUV introduceras i Sverige efter årsskiftet, blir Sportage den första i klassen som inte är fyrhjulsdriven, trots att den ser ut att vara det. 

Anledningen är förstås att man vill hålla nere priserna, Sportage 2,0 2WD kostar i grundutförande bara 179900 kronor. 

För säkerhets skull garderar Kia också med tre fyrhjulsdrivna varianter, med tre olika motorer. Man kan välja mellan 2-liters bensin eller diesel på 142 respektive 112 hk. Vill man ha mer kraft och lyx finns varianten med en 2,7-liters V6 på 175 hk. Den är standardutrustad med 4-stegs automatlåda. Toppmodellen kommer att kosta omkring 240000 kronor, det exakta priset är ännu inte fastställt.

Sportage är nära besläktad med Hyundai Tucson som kom för några månader sedan. De båda koreanska märkena ingår i samma koncern och all väsentlig mekanik är gemensam mellan Sportage och Tucson. Karosserna är däremot egna, liksom inredning, och Kia känns genomgående lite mer påkostad än Hyundai, framför allt inuti. 

Fyrhjulsdriften - när sådan finnes - är automatiskt variabel mellan fram- och bakaxlar upp till 50/50 beroende på fäste för hjulen. I normalfall driver Sportage till största delen med framhjulen. Det är också möjligt att själv välja att spärra mellandifferentialen för fast 50/50-drivning i lägre hastigheter. Över 30 km/h återgår dock systemet till normaldrift.

Vid provkörningen gavs bara tillfälle att köra Sportage i fyrhjulsdrivet utförande, med både V6 och 2,0-dieseln. Vid normal körning både på landsväg och i terräng räcker V6:an till bra, utan att vara särskilt inspirerande. Även commonrail-dieseln fungerar fint och det faktum att den ska klara blandad körning på 0,71 liter milen gör den klart intressant. 

Kia har enligt egen utsago satsat stenhårt på att få ned besvärande ljud och vibrationer i Sportage. Har de lyckats? Ja, det känns så, åtminstone på Mallorcas asfalt. Hur det är på svenska, grova tjälskottskadade vägbeläggningar återstår att se. På provkörningsvägarna är den i alla fall påfallande tyst. Varken vindbrus eller vägljud är störande i normala farter.

I framsätet sitter jag ganska bekvämt. Förarstolen har bland annat inställbart svankstöd. För ännu bättre körställning borde ratten inte bara vara justerbar i höjd- utan även i längsled. Baksätets dyna är väldigt låg. Detta är en eftergift för att golvet i lastutrymmet skall bli alldeles plant när man med ett enkelt handgrepp fäller ryggstödet. Runt om i kupén finns en hel del förvaringsfack. 

Alla versioner har någon form av kupékyla, antingen manuell eller klimatautomatisk luftkonditionering. Dessutom ingår den vanliga eldrivningen av fönster, speglar och dörrlås. 

Än mer intressant är att samtliga Sportage enligt Kias planer ska ha aktivt antisladdsystem (ESP) redan i standardutförande. Dessutom ingår sidokrockgardiner. 

Med undantag för basbilen med tvåhjulsdrift är priserna för de olika Sportagevarianterna ännu inte fastställda. Den svenske vd:n har ännu inte bestämt om Kia ska vara billigare eller dyrare än motsvarande Hyundai. Enligt koncernens globala strategi ska Kia uppfattas som mer exklusiva än Hyundai, men i Sverige är det fortfarande tvärtom eftersom Hyundai är mer etablerat som märke. 

I dag har Kia i Sverige bara ett fyrtiotal återförsäljare - men antalet utökas hela tiden. Främst är det större återförsäljare av redan väletablerade märken som är intresserade - och intressanta. 

För den som inte i första hand ser sin bil som en imageskapare kan Sportage vara värd att titta på. En hyfsat billig, välutrustad och bruksvänlig kombi med god markfrigång (19,5 cm). Ofta är det just markfrigången och inte fyrhjulsdriften som räddar SUV-ägare ur knipan. 

Kanske du släpar hästar som inte själva orkar gå eller tunga auktionsfynd i din släpvagn. Har du bara rätt körkort får bilen dra 1600 kg. Annars drygt 1500 kg beroende på vilken av modellerna du fallit för.

Om man bara tänker köra runt Karlaplan i Stockholm föreslår jag att man köper en annan bil. Troligtvis kommer ingen där att lägga märke till en Sportage. Den passar bättre utanför den välutbyggda kollektivtrafikens område. Där älgarna inte har lärt sig trafikvett eller snön yr igen över vägarna vintertid.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!