En front andra tillverkare fruktar? Sportage har blivit en succé för märket från öst.

Provkörning av Kia Sportage 1,7 CRDi

Är Kia Sportage ännu en i raden av mellanmjölksbilar som lämnar dig oberörd? Det borde den inte göra. Kias mellanstora suv är en av de bäst säljande bilarna i Europa och nu kommer den i en helt ny generation. Vi tar reda på vad som har förändrats.

Det har sagts förut men tål att sägas igen: Koreanerna är här för att stanna. Kia går som tåget i Sverige och plockar marknadsandelar i stadig takt. Unikt för den svenska marknaden är dessutom att Kia är större än koncernsyskonet Hyundai som är det största märket på nästan alla marknader.

Vi svenskar gillar uppenbarligen Kia och Sportage i synnerhet. Med drygt 3 000 sålda exemplar i fjol är Sportage Kias näst bäst säljande modell, efter Cee’d. Det är en bra siffra för en sex år gammal modell.

Tärningen som visar fyra i fronten hämtad från syskonet Cee’d. Karaktärsdrag för Kia.

Nu är fjärde generationen Sportage här och Kia hoppas förstås på fortsatt succé. För det finns alla förutsättningar. Koncernkusinen Hyundai Tucson har redan visat sig vara kompetent, kanske den bästa Hyundai-modellen hittills. Sportage delar plattform och en hel del teknik med Tucson. Då borde väl Sportage, genom ren logik, bli den bästa Kian hittills?

Kia Motors Europe är en organisation som upplevs som tysk. Vid provkörningen här i Barcelonas utkant är det tyska designers, tyska ingenjörer och tyska chefer som pratar om bilen. Alla gör det med lika stort självförtroende som de heltyska biltillverkarna. Hyundai/Kia-koncernen är den femte största bilkoncernen i världen, men har ändå lyckats behålla någon form av underdogkarisma. De framstår fortfarande som utmanarna, med mindre att förlora än de tyska elefanterna.

Så är det förstås inte. Med tanke på föregångarens försäljningssuccé har nya Sportage stora skor att fylla. Vid första mötet med nya Sportage känns det som att Kia har valt helt rätt väg. Föregångaren var en ganska slätstruken, men stilig, bil med mycket suvkaraktär. Den nya bilen bryter tvärt mot traditionen och har en sportigare framtoning. Särskilt i GT Line-utförandet där hasplåtar, dubbla avgasutblås, stora fälgar och LED-dimljus ger ännu mer karaktär.

En långskånk till karl är vad han är - Wedberg. Och plats i Sportage får han också!

Kia vill att nya Sportage ska sticka ut, inte bara i hopp om att reprisera Nissans framgångar med utmanande Juke utan även för att distansera Sportage från den korrekta kusinen Tucson.

Första intrycket är att de har lyckats. Fronten kräver tillvänjning men bakdelen är snudd på stilig och för tankarna till amerikanska statusbilar. Släktskapet med Tucson är knappast synligt.

Inne i kupén är det på sedvanligt Kia-manér desto mer stelbent. Svart dominerar. Knapparna är stora och tydliga. Formspråket är återhållet. Man skulle kunna kalla det tråkigt. Man kan också kalla det funktionellt.

Kalla det tråkigt, kalla det funktionellt. Det är en Kia-interiör. Den gör jobbet.

Allt som föraren ser och känner är nämligen logiskt placerat och tydligt, utan ­krusiduller. Lyxen lyser med sin frånvaro men man kan glädja sig åt detaljer som rattvärme och trådlös Qi-laddning av mobiltelefonen. Det senare borde bli en självklarhet i alla bilar från och med nu, men det hänger förstås på att även den stora amerikanska mobiltillverkaren hakar på tåget.

Det är befriande att Kia inte knusslar med tekniken. Aux/USB/blåtands-uppkoppling av mobiltelefon bör ingå i standardutrustningen till en bil, och gör så till Sportage. På sätt och vis. Det ingår i Komfort-nivån som egentligen är mellan­alternativet. Det går att köpa en basutrustad Sportage, men då får man inte så mycket mer än en kaross på fyra hjul och lär behöva vänta länge på att få bilen levererad. Sportage kommer att säljas främst med Komfort- eller GT Line-utrustning. Toppversionen GT Line är 29 000 kronor dyrare än Komfort och är så gott som fullutrustad.

När jag tar sikte på startknappen ringer marknadschefen Artur Martins ord i huvudet: ”Kia ska vara designdrivet, sportigt, modern och innovativt.” Det låter ju toppen. Första intrycket bakom ratten är också ganska toppen. Liksom Hyundai har Kia höjt detaljkänslan i inredningen och gjort det möjligt att få till en bra körställning, även för långväxta TV-reportrar.

Kia har länge framhärdat med sin styrning som gått att ställa i tre lägen, från lätt till ultralätt. Den är borta nu. Samtidigt introduceras en ny styrservo som ska ge mer precision. Den största skillnaden ligger i att den elektriska servomotorn monteras nere på styrväxeln i stället för uppe på rattstången, vilket inte är någon teknisk revolution, men väl en nyhet för Kia.

Om resultatet är som önskat är svårt att uttala sig om, jag hinner nämligen köra fyra olika bilar med olika motorer och styrkänslan varierar mellan bilarna. I en av dem är styrningen precis som förut, det vill säga med en hel del artificiell tyngd. Man känner hur elservon arbetar och bygger upp ett motstånd, någon millisekund efter att man svänger. I de andra är styrkänslan betydligt bättre, med en konsekvent tyngd och bra precision.

Mer isolerande material och tjockare sidorutor ska ge lägre ljudnivå i kupén. Trots det stör vindbrus från A-stolparna redan i 110 km/h och däckljudet är klart hörbart även här på de fina spanska vägarna.

Sportage kan ladda mobiler trådlöst men har inte Apple Carplay eller Android Auto.

Nya Sportage rymmer 39 liter mer bagage än sin föregångare men är ändå inte riktigt lika rymlig som Tucson. Kia tycks ha prioriterat baksätet där man sitter riktigt bra, även bakom en lång förare. Baksätesdynan är bekväm och ger ovanligt bra lårstöd. Dessutom går baksätesryggarnas vinkel att justera. När de fälls framåt helt och hållet blir lastgolvet inte helt platt och de går bara att fälla i proportionerna 60/40. Sportage får dock plus i kanten för att insynsskyddet går att stuva in under lastgolvet när det inte används.

Vid lanseringen kommer toppversionen 2,0 CRDi med 184 hk och 400 Nm hit först och det är ett nästan onödigt starkt motoralternativ som gör Sportage dyr (355 900 kr med AWD och automatlåda). Samma motor finns med 136 hk och 373 Nm men det alternativet tas inte in till Sverige. Storsäljarmotorn förväntas bli 1,7 CRDi med 115 hk och 280 Nm. Då är det manuell låda och framhjulsdrift som gäller och det är en konfiguration som duger för Sportage. Motorn är stark från låga varv men bullrar i överkant. Växellådan tillhör en av de bättre i klassen, spakföringen är exakt och tung.

Som bensinalternativ finns 1,6 GDi med 132 hk och 161 Nm i vridmoment. Det är kanske den mest passande motorn. Tyst som en viskning på tomgång och nästan helt vibrationsfri. Färddatorn visar en förbrukning på cirka 0,7 l/mil efter en timmes körning på blandade vägar.

Nya Sportage är en mer genomarbetad och kompetent bil än sin föregångare. Många kommer säkert att falla för det udda utseendet, eller har släktingen från Hyundai redan tagit alla kunder?

Kia Sportage 1,7 CRDi

Pris

229 900 kr, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 77,2/90,0 mm, cylindervolym 1 685 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 280 Nm mellan 1 250–2 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/60 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 448, bredd 186, höjd 164, spårvidd f/b 161/162. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 609, maxlast 391, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 503–1 492 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,5 s, toppfart 176 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,54, landsväg 0,41, blandad körning 0,46. CO2 119 g/km.

 

Garantier

Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

 

Skatt

1 520 kronor per år.

Rivaler

Hyundai Tucson 2,0 CRDi 186 hk 4WD Aut

Liksom nya Sportage ett rejält lyft mot tidigare generation. Mer lyx- än sportframtoning. Drygt 30 000 kronor dyrare än jämförbar Sportage.

Pris: 389 900 kronor.

 

Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk 4WD Aut

Foto: © Paul Harmer Photography Ltd

Körmässigt en av de bättre i mellansuvklassen, men tveksam AWD-funktion smolkar bägaren.

Pris: 315 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!