Största bedriften är prissättningen.

Provkörning av Kia Sportage 2,0 EX 4WD

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Välutrustad basstadsjeep till ett bra pris. Knappast underhållande men det var väl heller inte meningen. Man får det man betalar för.

Basfakta

Teknik

 R4 1975 cm. 143 hk vid 6000 r/min, 184 Nm vid 4500 r/min. Fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 363, längd 435 bredd 180, höjd 170. Tjänstevikt 1550, maxlast 590. Tank 75 liter. 

 Fartresurser*

 Toppfart 176 km/h Acc 0-100 km/h 11,3 s 

 Förbrukning*

 Blandad körning 0,82 l/mil. 

 *Enligt tillverkaren.

 

Stadig på jorden

Omfattande grundutrustning och ett tämligen lågt pris. Det är huvudargumenten för tvålitersversionen av Sportage.

Lastmöjligheterna är utmärkta. Allt är fällbart utom förarstolen och lastutrymmet blir helt plant. Flera småfack gör att nättare lösöre kan stuvas undan. Man kan också glädjas åt basutrustningens klimatanläggning, färddator, farthållare, elfönsterhissar, elspeglar, lättmetallfälgar, radio/cd, centrallås, startspärr och larm. Därtill finns dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar fram, krockgardiner och fem nackskydd/trepunktsbälten. Men inget pisksnärtskydd och ingen bältespåminnare.

 I jämförelse med lågprisstadsjeepar från det förgångna är Sportage helt ok på vägen. Förutsägbar och trygg om än inte särskilt upphetsande. Sportage är inte alls vad namnet antyder, utan ganska sävlig i reaktionerna och oprecis i styrningen.

 Trots en hög markfrigång är fjädringen ganska fast, vilket gör att man slipper gungeligung. Så länge motorn inte pressas är ljudnivån under kontroll. Ljudisoleringen är bättre än på en del dyrare konkurrenter.

 Däremot ställer man sig vissa frågor kring bränsleförbrukningen 

 - runt litern milen vid varierad körning. Det är nästan två deciliter mer än uppgiven förbrukning.

 Vi körde inte helt lugnt men inte heller onödigt hårt. Uppgiven maxeffekt är 142 hästkrafter, men de måste lockas fram med växelspaken. Nämnda spak är lång och ranglig 

 - inget man slänger i växlarna med.

 Många använder sin SUV som dragbil. Är det hästar som ska dras föreslås den isländska varianten. Eller också väljer man en Sportage med råstarkare motor. Alternativen är en dieseldriven fyra på 112 hk eller V6a på 175 hk. Antispinn och antisladd är standard, liksom elektronisk bromskraftsförstärkning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr