Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Kia Stonic 1,0 T-GDi 120hk 48V DCT GT Line

Efter tre år ansiktslyfts Kia Stonic. Största nyheten står mildhybridsystemet för, men nu går även Stonic för första gången att få i Kias högsta utrustningsnivå – GT Line.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att kalla Kia Stonic för suv är kanske att tänja på sanningen, men det är i segmentet B-klassuv den placeras. Här konkurrerar Stonic dels internt med Hyundai Kona, men det större hotet kommer från Europa där antalet modeller har exploderat. Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Seat Arona, Renault Captur, Nissan Juke och Peugeot 2008 är bara ett urval av vad som erbjuds i det kraftigt växande segmentet. Alla nämnda modeller har vanliga småbilar som grund och i nästan varje fall är det suvderivatet som säljer bättre. I Kias fall såldes det i fjol drygt 2 600 exemplar av Kia Stonic, av Rio som Stonic grundar sig på såldes knappt 1 400 bilar.

Trots en relativt hög markfrigång på drygt 18 centimeter får man inte känslan av att sitta högt när förarplatsen intas. Stonic är relativt låg med en karosshöjd på 151 centimeter, det är sju centimeter högre än Kia Rio men lika många centimeter lägre än Volkswagen T-Cross som är den bäst säljande modellen i segmentet. Dynlängden i förarsätet är överraskande kort men i övrigt är sittkomforten duglig. En ny pekskärm sitter högt placerad och ger den annars ganska plastiga och mörka interiören en modernare känsla. Ratten är tunn och skön att hålla i, att den är uppvärmbar gör den behaglig även vintertid, något som ingår redan i grundutrustning. I provkörningsbilens GT-Line-utrustning tillkommer bland annat en större pekskärm, LED-strålkastare, navigation och parkeringssensorer fram. Att Stonic går att få med GT-Line är nytt i och med ansiktslyftet.

1 av 4: Uppdaterade Stonic känns lättast igen på de nya LED-dioderna i strålkastarna. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4: Bagageutrymmet rymmer 352-1 155 VDA-liter, det är runt 100 liter mindre än vad VW T-Cross rymmer. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Med parkeringssensorer runtom, backkamera och god runtomsikt är Stonic smidig att hantera. Styrningen är relativt tajt och det är lätt att få en uppfattning om var man har bilen. Körintrycket är bra, på gränsen till sportigt tack vare en bra respons och ett fast chassi. Tyvärr inverkar det fastare chassit negativt på åkkomforten. Ojämnheter på motorväg och normal landsväg avklaras bra, men när vägarna blir sämre går bilen struttigt. Här hade en mjukare sättning varit att föredra.

Någon riktig långfärdskompis är inte Stonic, åtminstone inte om man håller sig på motorvägen. Här märks en hög ljudnivå inne i kupén, det märks också att bränsleförbrukningen drar iväg i motorvägsfart. I 110-120 km/h drar bilen mellan 0,65-0,7 under provkörningen. Vid mer allsidig körning sjunker förbrukningen med ungefär en deciliter per mil och den angivna förbrukningen på 0,57 l/mil är högst verklighetsenlig.

Den trecylindriga motorn på en liter är densamma som tidigare på 120 hästkrafter. Nytt i och med ansiktslyftet är att den har fått sällskap av ett mildhybridsystem som arbetar med en spänning på 48 volt. Den angivna effektsiffran är oförändrad, men det maximala vridmomentet har ökat från 172 till 204 newtonmeter och under körning känns bilen vridstark. Mildhybridsystemet gör det möjligt för motorn att stängas av när gaspedalen släpps upp, då orkar 48v-systemet ge kraft åt bilens nödvändigaste funktioner. Nyligen provkörde vi Kia Rio med samma mildhybridassisterade motor. Där märkte vi en inkonsekvent och bitvis svårkontrollerad motorbroms. I Stonic är motorbromsen fortsatt delvis inkonsekvent vilket beror på att bilen inte alltid orkar frirulla. Men när bilen motorbromsar är upplevelsen här mer linjär och naturlig. Med andra ord är mildhybridsystemet tillräckligt bra integrerat för att inte inverka negativt på körningen.

1 av 4: Nivån på grundutrustningen är väl tilltagen, bland annat ingår rattvärme. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Stonic har sina största brister när det kommer till komfort, att den inte går att få med adaptiv farthållare är en annan. Styrkorna återfinns främst i bilens köregenskaper och höga utrustningsgrad. För i GT-Line blir Stonic i princip en fullutrustad bil som nu säljs till kampanjpris från 236 900 kronor. Vettigt pris, men det är samtidigt 16 500 kronor mer än vad motsvarande Kia Rio kostar.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen T-Cross GT 1,0 TSI 110 hk DSG
Bekvämare och rymligare än Stonic. Finns med nästan lika stark motor men T-Cross har inget mildhybridsystem.
Pris: 249 400 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Hyundai Kona 1,0 T-GDi 120 hk manuell Premium
En mindre bil än Stonic. I samma prisklass som körda Stonic har Kona fyrhjulsdrift och en 177 hk stark motor (254 900 kr).
Pris: 209 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!