Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Kia Stonic 1,0 T-GDi 120hk 48V DCT GT Line

Efter tre år ansiktslyfts Kia Stonic. Största nyheten står mildhybridsystemet för, men nu går även Stonic för första gången att få i Kias högsta utrustningsnivå – GT Line.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att kalla Kia Stonic för suv är kanske att tänja på sanningen, men det är i segmentet B-klassuv den placeras. Här konkurrerar Stonic dels internt med Hyundai Kona, men det större hotet kommer från Europa där antalet modeller har exploderat. Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Seat Arona, Renault Captur, Nissan Juke och Peugeot 2008 är bara ett urval av vad som erbjuds i det kraftigt växande segmentet. Alla nämnda modeller har vanliga småbilar som grund och i nästan varje fall är det suvderivatet som säljer bättre. I Kias fall såldes det i fjol drygt 2 600 exemplar av Kia Stonic, av Rio som Stonic grundar sig på såldes knappt 1 400 bilar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!