Foto: Kia

Provkörning av Kia XCeed 1,4 T-GDi DCT

Fågel, fisk eller mittemellan. I stället för att göra en en-för-alla-modell breddar Kia sitt Ceed-sortiment ytterligare med crossover-versionen XCeed. Frågan är om nya XCeed är en onödig skvader eller rent utav den perfekta kompromissen?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Koreanska Kia verkar gå från klarhet till klarhet. Biltillverkaren som nästan aldrig – jo, skulle vara i fallet Kia Stinger i så fall – överraskar, utan hellre övertygar med genomgående ordentliga filosofier brukar koka ihop minst sagt förnuftiga bilar. Tills nu. Med XCeed har Kia-folket tänkt till både en och två gånger när koncepten maldes ner och sattes upp på billboarden.

Bilen som varken vill vara en suv, crossover eller sportcoupé är ändå detta, men samtidigt inte. Den yttre designen är slank, samtidigt tufft bullig. Synonymerna går till Citroëns DS-serie parat med en underlig kombomix av Volkswagens lill-suv T-Roc och nerlagda Scirocco-modell. Närmaste förståeliga konkurrent torde vara Audi Q3 Sportback.

Kia tager vad man haver och rör om i Ceed-grytan. Ut kom crossovern XCeed. Foto: Hans Hedberg

Som första svenska journalist får undertecknad provsmaka Kia XCeed i samband med Frankfurtsalongen. Till en början är 1,4-liters bensinmotor aktuell, men efter årsskiftet kommer laddhybriden XCeed Plug-In Hybrid som lär bli bästsäljaren i Sverige. Tekniken hämtas från beprövade Niro Plug-In Hybrid. Även kombin Ceed SW blir samtidigt möjlig som laddhybrid, räckvidden vid körning på enbart el sägs bli uppemot sex mil (NEDC).

Foto: Kia

Ut från Frankfurts bankkvarter. Chassit är aningen stötigt när vi korsar spårvagnsspår och genar över trottoarkanter. Uppenbarligen vill Kia att nya XCeed ska vara en sportigt stöddig typ att ratta. Men så är också hjuldimensionen på provbilen snudd på extrem. Stomljud från chassi och däck har lätt för att leta sig in i kupén.

Bakruta och C-stolpe lutar som på Proceed. Innebär dålig runtomsikt men coolt utseende. Foto: Hans Hedberg

Strax syns den vita runda skylten med randigt diagonalt streck på sniskan – fri fart Autobahn. I 160-170 km/h uppskattas fastheten hos chassit och styrkänslan är påtagligt närvarande. De 140 hästkrafterna räcker till men i Sport-läget vill inte växlarna hos dubbelkopplingslådan DCT kastas på plats så som önskas, utan skiftena görs först efter det att XCeeds huvuddator godkänt. Bäst går drivlinan körd i Normal-läget samt i lägre, mer Sverige-anpassade, hastighetsområden. Sportläget känns overkill i 1,4 T-GDi-drivlinan, passar bättre med starkare varor (1,6 T-GDi).

Hög inre lasttröskel men smart 40/20/40-fällning av ryggstödet ökar på flexibiliteten. Foto: Hans Hedberg

Runtomsikten är dålig på grund av de breda C-stolparna och låg bakruta. Snett bakåt uppskattar jag sidobackspeglarnas döda vinkel-varningsfunktion och vid backningsmanövrar är den bakåtriktade kameran min privata spejare.

Gult så det förslår. Versionen “Yellow Pack” kostar 271 400 kronor och sticker ut extra. Foto: Hans Hedberg

Sitter in i baksätet ”bakom mig själv” (185 cm) och då blir benutrymmet väl knappt samtidigt som den slokande taklinjen stjäl värdefullt huvudutrymme. Jämfört med den betydligt mer förnuftigt utformade Niro är XCeed en trång typ. Men vi uppskattar fällbart baksäte i proportionerna 40/20/40 med bred lastyta för fyra par lagg mellan två sittande i baksätet. Med uppfällt baksäte ryms acceptabla 426 liter, den som sitter och väntar på XCeed Plug-In Hybrid ska veta om att bagaget då krymper till 291 liter.

Bakom ratten är XCeed ändå en trevlig bekantskap, mest märks den tydliga layouten, god sittposition och återigen överraskande kommunikativ styrning. Förarmiljön känns hundra procent hämtad från sportkombin – ”shooting brake” – Proceed.

Baksätet har sämre takhöjd än vanliga Ceed men normallånga får plats. Små sidorutor. Foto: Hans Hedberg

Summa summarum är Kia XCeed rätt på bollen, med beprövad teknik och kaxigare look kan man nu söka sig utanför de traditionella Kia-leden. XCeed lär inte bli folkbildande på något vis, desto mer vinna över ännu fler köpare till det koreanska segertågsbilmärket.

Kia XCeed 1,4 T-GDi DCT

Pris

251 900 kronor.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,6/84,0 mm, cylindervolym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 242 Nm mellan 1 500-3 200 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck fram 235/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 440, bredd 183, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 450, maxlast 410, max släpvagnsvikt 1 410. Taklast 80. Tank 50. Bagagevolym (VDA-liter) 426-1 378.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 200 km/h.

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Stad 0,68 l/mil, landsväg 0,53 l/mil, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 134 g/km.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Låg 0,87 l/mil, medium 0,65 l/mil, hög 0,59, extra hög 0,72, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 156 g/km.

 

Garantier

Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

 

Skatt

3 996 kr per år de tre första åren, därefter 866 kronor per år.

Rivaler

Foto: Linus Pröjtz

Ford Focus 5-d Active 1,5T Ecoboost

Med prisvinnande snåla 1,0T (125 hk) eller 1,5T (150 hk) med 6-växlad manuell alt. 8-stegad automat. Rymligare än XCeed.

Pris: 234 900 kronor.

Toyota C-HR 1,2 Turbo Multidrive S AWD

Trängre än XCeed men poppis bland sina ägare. Finns som 2WD manuell eller AWD automat (116 hk) alternativt hybrid E-CVT 2WD (122 hk).

Pris: 247 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr