Kleemann E50KCC

Provkörning av Kleemann E50KCC

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

Ca 1 156 599 kr (inklusive basbil)

 Motor

 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 97/84 mm, cylindervolym 4 996 cm3. Max effekt 595 hk (438 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 770 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

 Fyrhjulsdrift. 5-stegad  automatlåda.

Fjädring/hjulställ

 Luftfjädring. Fram fyra länkarmar, bak multilinkaxel.

Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

 Fälg 8,5 tum, däck 255/45 ZR 18.

Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 285 längd 485, bredd 192, höjd 152, spårvidd f/b 158/157. Tjänstevikt ca 1 900, maxlast 575. Tank 80 liter.

Fartresurser

 Toppfart 250 (begränsad) km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,9 s.

Bränsleförbrukning

 Ej angivet.

 

En dansk fjällräv

Audi gör det med Allroad, Volvo med XC70. Drar till skogs alltså. Men ingen av dem gör det lika snabbt som Kleemann E50KCC! Vi kör den - först av alla.

Det danska företaget Kleemann som har sin bas i Farum, en exklusiv förort till Köpenhamn, har överraskat oss förr. Och de gör det igen.

 De är specialiserade på Mercedes-tuning men gör det så pass mycket att det närmast är frågan om helt nya, egna, bilar. Inte minst på grund av att Mercedes-stjärnan helt lyser med sin frånvaro på samtliga modeller. Det är lika mycket av juridiska skäl (man får inte marknadsföra en ombyggd Mercedes som en Mercedes) som att Kleemann vill bygga sitt eget varumärke. De är duktiga på det och produktionstakten ökar. Under de två senaste åren har de nyanställt nio nya medarbetare, alla specialister på sitt område.

 E50KCC är en fjällräv baserad på Mercedes E500 T 4-matic. En hyggligt kapabel bil redan i standardutförande med 306 hk och 460 Nm i vridmoment. Basen, V8-motorn på fem liter, är densamma. Men innan Kleemann är nöjda så ger den 595 hk vid 5 800 r/min och 770 Nm vid 2 000 r/min.

 Hyfsad trimning!

Femlitersmotorn kan uppgraderas hos Kleemann i åtta olika steg. Allt från en enkel ECU-programmering som ger blygsamma tio hästar extra via kamaxlar, grenrör, hela avgassystem i olika steg. Men det är först när det monteras en kompressor på motorn det verkligen börjar hända saker i bromsbänken.

 Motorn som sitter i vårt provexemplar är av allra värsta sort - Kleemanns katalog benämnd K S8. Kompressorn är mycket kompakt med integrerad laddluftkylare och sitter snyggt bultad mellan cylinderbankarna. Den laddas med relativt lågt laddtryck (0,5 bar) för att uppnå driftsäkerhet och livslängd.

 Trots de många hästkrafterna upplevs motorn inte som explosionsartad vid full acceleration. Det blir mest en linjär flygtur framåt, kraftigt pressad mot de exklusiva stolarna. Att det inte upplevs så rasande raskt beror förstås på att vi trots allt talar om en bil som väger 1 900 kilo. En titt på klockan visar dock att du passerat 100 km/h redan vid 4,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h, men jag skulle tro att om du ber vackert går den funktionen att ta bort.

Även om motorn i sig är en intressant detalj på E50KCC är det ju inte den som först väcker uppmärksamhet, det är det yttre.

 Ned till midjan ser bilen ut som vilken E-klass Touring som helst, med ett litet undantag. Takreelingarna är i borstad aluminium och det finns inte i Stuttgarts eget program.

 Skärmarna har försetts med rejäla breddare för att de breda (255/45 ZR 18) däcken ska få plats. Skärmbreddarna fogas samman med en kjol i underkant. 

 Under grillen är det helt och hållet Kleemann-design med en riktigt elak frontspoiler. Sedd

snett underifrån ser den ut som en hungrig rovfisk beredd att sluka vad som helst.

 Mannen bakom designen heter Christian Brandt. En dansk som för några år sedan vann en designtävling, handplockades av Alfa Romeo och under de senaste fem åren bland annat tagit fram nya Alfa 147. Nu är han återbördad till hemlandet och dess ende "biltillverkare".

Kleemann har inte nöjt sig med att förändra motor och yttre design, de har även gett sig på fjädringssystemet.

 Med ett knapptryck höjs markfrigången 30 mm. Redan från start är E50KCC 20 mm högre än en vanlig E500 tack vare högre fälgar. Totalt sett kan alltså bilen bli fem centimeter högre vilket kan vara skillnaden mellan att ta sig fram till fjällstugan på oplogad väg eller inte.

 Det första exemplaret kommer också att levereras till en norrman med just detta behov.

 Som i vanliga E500 T 4-matic är luftfjädringen ställbar i tre olika hårdhetsgrader. Men Kleemann har pillat på inställningarna till detta och i Sport 2-läge är den nu närmast stenhård. Att köra bilen i upphissat läge på hårdaste fjädringsinställning är en sensation i sig…

 Någon riktig terrängbil blir ändock inte E50KCC, och det har heller inte varit meningen, lika lite som Audi avsett detta med Allroad eller Volvo med XC70.

 Nej, det är frågan om en terrängbil i lightutförande för folk som gärna vill synas på vägen till grus/snö-vägen. Och det gör du garanterat i denna Kleemann.

Naturligtvis har uppmärksamheten ett pris, och inte så litet heller. I det här utförandet kostar förvandlingen cirka 434 880 kronor + moms beroende på vilket land de säljer till, och då har inte danskarna gett sig på inredningen överhuvudtaget.

 Till detta kommer basbilen (en ny E500 4-matic) för 612 900 kr. Det ger ett totalpris i Sverige på 1 156 500 pix!

 Men hav förtröstan. Gillar du utseendet kan Kleemann konvertera vilken E-klass Touring som helst av nuvarande modellserie. Du kan behålla standardmotorn.

 Det blir lika tufft, billigare, men förstås inte lika roligt att köra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!