Provkörning av Lamborghini Gallardo Spyder

Provkörning av Lamborghini Gallardo Spyder

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

ca 1 750 000 kronor.

Motor  1  0-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, 4 961 cm3. Max effekt 520 hk (382 kW) vid 8 000 r/min, max vridmoment 510 Nm vid 4 250 r/min.

 Kraftöverföring

 Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller halvautomatisk låda E-Gear. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring, "självjusterande" stötdämpare, krängningshämmare och dubbla triangellänkar fram och bak. 

Styrning  Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,5 meter.

 Bromsar  Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul (fram-bak)

 Fälgbredd 8,5-11 tum, däck 235/35 - 295/30 ZR 19

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 256, längd 430, bredd 190, höjd 117, spårvidd fram/bak 162/159. Tjänstevikt ca 1 670, maxlast ca 300 kg. Tank 90 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 314 km/h (307 km/h taket nedfällt). Acceleration 0-100 km/h 4,3 sekunder.

 Bränsleförbrukning*

 Blandad körning 1,95 l/mil 

 

Spydigaste Spydern

Italienska öppna kan börja. Se upp Ferrari – här kommer Lamborghini Gallardo Spyder!

Lamborghini Gallardo Spyder är ett bilnamn som på direkten far ner i den bilkåtaste delen av ryggmärgen. Ett namn som är exotiskt, konstnärligt och kraftfullt. Den som verkligen är på jakt efter en bil i den här klassen låter sig dock inte nöjas med ett namn. Det bevisas inte minst av klassdominanten som heter något så osexigt som F430, visserligen med förnamnet Ferrari. 

Jag befinner mig i Florida för att smaka på den nya Lambon – kan den utmana Ferrari om segern i italienska öppna? 

En vacker kvinna kvinna frågar hur jag vill ha min Lamborghini. Någon minut senare sitter jag i en oskyldigt vit Gallardo Spyder med ljus sufflett och manuell låda. Hade jag varit tvungen att göra valet som köpare hade jag nog tvekat lite mellan den här och den grafitgrå med matchande fälgar, rena rama stealth-bombaren. 

Suffletten är av tyg vilket sparar vikt och utrymme. Med ett knapptryck på mittkonsolen försvinner hela konkarongen ner i motorrummet, under en huv av kolfiber. Sex hydraulikarmar tar 20 sekunder på sig att utföra proceduren, som endast kan göras stillastående. Konstruktionen ger ett gediget intryck, men är lite klumpigare än Ferraris dito, och skymmer dessutom motorn. Från modellåret 2006 har effekten höjts till 520 hk (mot tidigare 500 hk), max vridmomentet är 510 Nm. Konstant variabla ventiltider på såväl insugs- som utblåssidan hjälper till att få kraft vid alla varvtal. På lågvarv spinner motorn lugnt, men ett tryck på gasen och spinnandet upphöjs till ett hungrigt morr.

Det märks att Spyder-modellen inte är någon efterhandskonstruktion.

En taklös version har funnits i stort sett färdig ända sedan Gallardo började planeras. Designspråket är lyckat, men en del skulle säkert önska sig ännu djärvare former. Att titta bakåt på gamla Lamborghini-bilar är nog så trevligt, men att dras med deras bångstyrighet kan färre tänka sig. Användarvänlighet är i dag ett av märkets ledord, och vem som helst kan bränna direkt från boulevarden till racerbanan med sin Spyder. 

Bilen startas med med konventionell nyckel, som tyvärr liknar den föga sportbilsmässiga ”Audi-klumpen”. 

Lägger i ettan och spaken klickar metalliskt spåret i en vackert polerad kuliss. Vid 2 800 r/min öppnas avgasportarna på vid gavel och ett underbart vrål ljuder över det platta landskapet. Ettans växel räcker för att passera gränsen för hur fort man får köra i delstaten, och det gäller att hejda sig för att undgå sheriffen och behöva stå bredbent vid vägkanten. Ändå är det i USA Lamborghini ska sälja merparten av sin nya modell. Då får man förmoda att kunderna, liksom jag inom kort, har tillgång till en bana att gasa av sig på.

Den jättelika anläggningen Miami Homestead domineras av den jättelika ovalen där Kenny Bräck och grabbarna brukar bränna fram i sisådär 400 km/h. De enorma kurvorna gör ovalkörning till något ytterst speciellt, vilket Gallardons antisladdsystem också verkar tycka. Lamborghini tillåter mig inte att köra fortare än 160 km/h, då krävs en annan inställning av systemet. Men på den vanliga banan på mittplan får jag köra hur fort jag vill. Bilen går från civiliserad cruiser till flåbuse, men blir aldrig svårare än vad man ställer till med själv. För mycket gas i utgångarna och bilen protesterar tidigt med att understyra. Åt andra hållet, ett okänsligt gasuppsläpp och Spydern tvekar lite på baksulorna. Här finns ingen elektroniskt ställbar och självjusterande differential som i Ferrari F430, men väl fyrhjulsdrift som är av stor nytta. Med viskokoppling fördelas 70 procent bak och 30 procent fram. Antisladdsystemet rättar försiktigt till min alltför ivriga körstil genom att strypa kraften. Då bluddrar motorn precis som på F1-bilar. 

Bilen är 60 kilo tyngre än coupén, mest på grund av de förstärkningar som måste göras i vindruteram och trösklar. Vridstyvheten upplevs inte sämre än coupén. Inte heller bromsarna som är traditionella stålskivor. Keramiska bromsar kommer inom kort som tillval till Gallardo.

Växellådan har fått tätare utväxling och är snabbast i utförandet E-Gear (ca 85 000 kronor) med elektroniskt automatiserad koppling. Men att växla med paddlarna ger inte riktigt samma närkontakt med V10-motorn. Vid mellangas får bilen en liten skjuts framåt, irriterande inför en kurva då man behöver all motorbroms man kan få.

För Ferrari blev Gallardo en väckarklocka och en allvarlig konkurrent. Lamborghini går från klarhet till klarhet och inget talar mot att också den taklösa versionen blir en likartad succé. 

Lamborghini Gallardo Spyder har ett namn som överglänser det mesta i bilvärlden och provkörningen visar att det inte klingar tomt. Det är en enastående sportbil med egenskaper och känslor som kommer därmed. Kvalitetskänslan är i många fall bättre än Ferrari, men samtidigt kastar den sig inte in i böjarna med samma lekfullhet. Lamborghinin är kanske kanske lite för – tysk? 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!