070815-superleggera-nord

Provkörning av Lamborghini Gallardo Superleggera

Minus 100 kilo. Plus 10 hästkrafter. På Lamborginispråk betyder det racingbil för gatan i nya Superleggera.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Hela 2007 års produktion är redan slutsåld och Lamborghinis vd Stephan Winkelmann behöver inte spela ödmjuk inför gräddan av världspressen som är samlad i ett mörkt konferensrum i Phoenix, Arizona.

 Utanför det luftkonditionerade rummet är det 35 grader varmt, och alla vill ut och köra en av de orange, gula, grå eller svarta bilarna som står på rad på parkeringen. Färgerna har naturligtvis fräckare namn i katalogen. . .

- Vi kommer inte att tillverka nån diesel eller hybrid. Och ingen bil med turbo heller. Och vi kommer inte att bygga någon mindre bil än Gallardo, säger Winkelmann.

 Det har de i och för sig redan gjort, om man räknar viktmässigt, eftersom Gallardo Superleggera är 100 kg lättare än en vanlig Gallardo, och således mindre. Men det är svårt att se skillnaden mot originalet. Det står Superleggera på dörrarna, backspeglarna är i kolfiber liksom bakspoilern som är fast monterad. Det är naturligtvis fler detaljer som skiljer, men det återkommer jag till senare. Vågen visar på 1330 kg efter bantningen. 17,24 kg av karossen är borta. Bland annat är motorhuven baktill nu helt i kolfiber och plast. 46,98 kg av inredningen har försvunnit, och ersatts med kolfiber. Det finns inte längre någon stereo, dörrsidorna är klädda med kolfiber, inre dörrhandtagen i gammal Porsche RS-stil ersatta av en flärp i läder. Riktiga racestolar i kolfiber har sparat den mesta vikten, och fyrpunktsbälten är standard (kommer i Sverige att kompletteras med vanliga bälten eftersom den inte går att besiktiga annars). 

 Fälgarna är nya, heter Skorpius, och gör Superleggera åtta kg lättare än en Gallardo med vanliga fälgar. Hjulbultarna är naturligtvis av titan.

 Cirka 25 kg av nedbantningen har skett genom byte av material i motor och drivlina. Användning av material med högre hållfasthet, alltså titan och kolfiber, har gjort att vissa delar kunnat göras betydligt mindre och därmed lättare.

- Vi bygger inte Superleggera enbart för banan, då skulle vi ha tagit bort luftkonditionering och elhissar också. Superleggera är vår framtid, den är både racing och lyx, säger Winkelmann.

- Och vi bygger alltid färre bilar än efterfrågan, det är den ultimata formen av lyx.

 Att vrida på startnyckeln på mittkonsollen och höra det karakteristiska motorvrålet som sedan går ner på tomgång är en annan form av lyx, och att få betalt för att rulla ut från hotellparkeringen med siktet inställt på Phoenix International Raceway är ännu lyxigare. Till och med i höginkomsttagarnas lyxrike Scottsdale i Arizona drar Superleggeran till sig många blickar. Desto fler när vi efter en strategisk felkörning tvingas höja tempot en aning för att inte missa värdefull tid på banan. . .

 Bortbantningen av 100 kg "onödigheter" märks inte särskilt mycket i vanlig trafik. Stötdämparna är lite hårdare, och man sitter som gjuten i racingstolarna, men ojämnheter i vägen märks inte särskilt mycket mer än i en helt vanlig Gallardo. Däremot är det omöjligt att nå vattenflaskan i det lilla facket vid passagersidans fotutrymme. Fyrpunktsbälten må vara tuffa att skryta om och nödvändiga på banan, men i dagligt liv är de bara besvärliga, när man väl spänt fast sig så når man knappt reglagen till luftkonditioneringen och absolut inte en bildörr som man glömt att stänga.

 Men det är inte riktigt läge att gnälla, morgonsolen har redan värmt upp luften till dryga trettio plusgrader när vi rullar in på racerbanan, får en kort briefing och sätter oss i bilarna igen.

 I toppadvokaternas rike USA finns det tyvärr en pace-car framför oss för att se till att det inte går för fort och vi därmed skadar oss med en dyr rättsprocess som följd, och raksträckorna avslutas med chikaner av koner för att vi inte ska placera Superleggeran i betongmuren på bästa Nascar-sätt. Men det finns inga sheriffer. Tack för det!

 Det går undan genom de första kurvkombinationerna, en hårnål och en snabb vänster som tas på fyrans växel innan det är dags att peta i trean för en relativt tvär högerkurva. Viktfördelningen är 42 procent fram och således 58 procent bak, eftersom motorn sitter där. Fyrhjulsdriften gör Superleggeran väldigt lättkörd och det känns aldrig som att man inte har kontroll över situationen, inte ens när man kommer aningen för fort in i tvära kurvor.

- Vi kommer att hålla oss till fyrhjulsdrift, eftersom vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med sin bil och kunna använda den utan att vara fullfjädrade racerförare, säger Stephan Winkelmann.

 Visst känns det tryggt, inga plötsliga överraskningar á la tidigare hemska Lamborghinis eller gamla Porsche 911:or. Det enda som erbjuder skräckblandad upphetsning är fullgasaccelerationer där de fyra hjulen sätter sig i underlaget och skjuter iväg bilen ackompanjerat av ett underbart motorvrål från V10:an på fem liter. Att både luftintag och avgassystem fått sig en genomgång för att öka motorstyrkan hörs. 

 Att hänga ut bakänden i sladd är svårt, både på grund av fyrhjulsdriften och ett grymt grepp i de nya Pirelli P Zero Corsa-däcken, speciellt utvecklade för supersportbilar med en toppfart på "andra sidan" om 300-strecket. Vi kommer aldrig upp i farter högre än 200 km/h

 på den kon-beströdda banan, men Superleggera har samma toppfart som den tyngre Gallardon, alltså 315 km/h. Bantningen och effektökningen, vridmomentet är oförändrat, ger dock en kapning av 0-100-tiden till 3,8 sekunder mot originalets fyra sekunder blankt. En högst teoretisk siffra förstås, eftersom det är få vanliga människor som lyckas gasa och växla så klockrent att tiden nås. Men ändå en siffra som placerar den före konkurrenterna. Och det är det som räknas. Superleggeran är förstås en underbar bil, konstigt vore det annars, den kostar 1 850 000 kronor i grundutförande. 

 Till Gallardons nackdel ska dock sägas att bromsarna, på den bil jag körde var de keramiska, behövde några hårda varv på banan för att bli varma och inte uppföra sig hackigt och inkonsekvent. Och jag personligen vill att växelreglagen ska följa rattens rörelser istället för att vara fast monterade. Lätt att ta fel när det ska växlas i knepiga situationer.

 Keramiska bromsar är tillval. Strunta i dem. Där kan du spara in cirka 120 000 kronor.

 Ett tillval värt att satsa på är däremot backkamera som ersätter den obefintliga bakåtsikten, en ringa investering på cirka 45 000 kronor kan det vara värt att slippa backa in i garagegrannens bil varje morgon.

 Hela årets produktion är alltså slutsåld, fler än 3000 beställningar finns inne. Så vad planerar Lamborghini för nu?

- Det blir ingen suv, och ingen 2+2, vi kommer att fortsätta att arbeta med de modeller vi har nu, alltså Gallardo och Murcielago. Åtminstone i några år till, säger Stephan Winkelmann.

 Eftersom Lamborghini nu tagit över namnet Superleggera, som ursprungligen användes av Ferrari, kan vi kanske vänta oss en Murcielago Superleggera inom några år. Den som lever får se.

- Vi håller oss till våra kärnvärden – "extreme, uncompromising and italian", säger de på Lamborghini. Att Superleggera är extrem råder det inga tvivel om, kompromisslös är lite ljug – de har ju ändå kompromissat kvar luftkonditionering och elhissar. Att den är italiensk är svårt att komma ifrån, trots att mycket av teknik och detaljkvalitet kommer från ägaren Audi. Det kanske är just det som gjort att Lamborghini nu på allvar utmanar de övriga konkurrenterna i superbilskretsen. Blir intressant med ett test mellan Superleggera, Porsche GT3 RS och Ferrari 430 Stradale. . .

Film med Lamborghini Gallardo Superleggera

Huvudmarknaderna är USA med 40 procent av tilldelningen, sedan Europa med 35 procent och därefter resten av världen med Asien och oljeproducerande länder som viktigast. Sverige är en högst marginell marknad.

Marcus Engström, endast nedbantad tio kilo och helt befriad från effektökning, håller i sig i ratten.

Fälgarna Skorpius med titan-hjulbultar står för två kilo per styck av viktminskningen. Åtta total alltså,  eftersom det inte finns nåt reservhjul.

Standard är ratt i mocka. Racing. Läderklädd ratt kostar extra.

Ingen radio här inte, endast en logotype.

Namnet Superleggera användes förr av Ferrari. Nu har Lamborghini ”snott” det.  I Ferraris hemby Modena är man sura över tilltaget. Rättstvist kan följa.

Lamborghini Gallardo Superleggera

Pris

Cirka 1 850 000 kronor.

Motor

10-cyl mittmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 4 961 cm3. Max effekt 530 hk (390 kW) vid 8 000 r/min, max vridmoment 510 Nm vid 4 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn i mitten, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 6-växlad halvautomatisk E-gear med "paddlar" vid ratten.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Dubbla triangellänkar i aluminium fram och bak. Krängningshämmare.

Styrning

Kuggstång med servo. 3 rattvarv. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor, f/b 365 mm/335 mm. Åttakolvsok fram. Fyrkolvsok bak. Låsningsfritt system. Keramiska skivor tillval.

Hjul

Fälg f 8,5 tum, b 11 tum, däck f 235/35-19, b 295/30-19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 256, längd 430, bredd 1900, höjd 1165, spårvidd f/b 162/159. Tjänstevikt 1 330, maxlast ca 300. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 315 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 2,48, landsväg 1,24, blandad körning 1,70 l/mil. CO2 400 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr