Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Provkörning av Lancia Gamma 2000 Coupé 1982

Lancias ingenjörer var kända för att gå sin egen väg. Men gick de för långt när de konstruerade Lancia Gamma? Vi kikar närmare på en Gamma i Göteborg och lyssnar till en luttrad ägare.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Lancia Gamma ses av en i princip enig entusiastvärld som en oupptäckt pärla. Den har egentligen allt. En underbar design av Pininfarina, med blandning av Ferrari 400 och gamla klassiska Lancia. En egensinnigt konstruerad boxermotor i aluminium. Ett varumärke som heter duga. Lancia staplade under 80-talet rallyvärldsmästerskap på varandra.
På papperet låter det som Lancia Gamma borde kosta hundratusentals kronor. Men i verkligheten får du fortfarande en Gamma för något som i samlarbilskretsar kan betraktas som en spottstyver.
Fyndläge med andra ord.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!