Provkörning av Lancia Thesis

Provkörning av Lancia Thesis

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

6-cyl tvärställd V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,0. 

Borrning/slag 93,0/72,6 mm, 2 959 cm3. Max effekt 215 hk (158 kW) vid 6 300 r/min, max vridmoment 263 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 

5-stegs automat. Aktivt antisladdsystem. Hastighet vid 1 000 r/min på 5:an: ca 38,5 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Dubbla triangellänkar fram och bak, steglöst varierbar hårdhet i stötdämpare.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,2 meter, 2,16 rattvarv.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck 

Fälg 7 tum (lättmetall), däck 215/60 WR16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 489, bredd 183, höjd 147, spårvidd fram/bak 157/154. Tjänstevikt ca 1 850, maxlast ca 510, max släpvikt 1 500. Tank 75 liter.

Fartresurser

Toppfart 234 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 1,34 l/mil.

En lektion i latin

Med omisskänligt egen stil för Lancia Thesis det italienska lyxbilsarvet viare - men orkar någon lyssna.

Det är drygt ett decennium sedan bilar av det anrika märket Lancia, grundat 1906, såldes hos oss. Den nätt yxiga, lyxiga småbilen Y10 hade inte lätt för sig i vårt klimat utan krönte Lancias sentida karriär som ett rost- och ruskmärke av oöverträffad dignitet. Minns också 1970-talets Lancia Beta och Lancia Delta, den senare Saab-Lancia 600 kallad när dystra återförsäljare skulle argumentera för den italienska kusinen inför svensk publik.

Glöm dem för resten, Lancias historia utmärks hellre av bilar med balanserad sportighet, raffinerade karosserier och lätt lyxig ingenjörslusta. Man var exempelvis först med V6-motor i en serieproducerad bil, först med ett riktigt elsystem och man har vunnit massor av tunga titlar i rally. I det perspektivet faller bitarna på plats för nyheten Thesis, en stor lyxvagn som utvecklats ur konceptbilen Dialogos från 1998 och ur Lancia Giubileo som handbyggdes i ett enda exemplar för påven Johannes II strax därpå.

Den färdiga Thesis har formgivits av amerikanen Michael Robinson och ska säljas från motsvarande cirka 320 000 kronor med femcylindrig 2,4-litersmaskin på 170 hk. Jag har kört den lyxigaste versionen med Alfas 3-literssexa på 215 hk och förväntat pris motsvarande ca 400 000 kronor i Italien. 

Det verkar ytterst osäkert att bilen skulle komma till Sverige. Thesis har ändå sitt intresse tack vare nya tekniska lösningar och för att den mycket väl kan vara första bil med den plattform General Motors (som är delägare i Fiat) utvecklat för efterträdaren till Opel Omega. Om det senare knystas dock intet vid pressvisningen som passande nog äger rum i Stresa, en lätt bedagad och för säsongen insomnad badort vid Lago Maggiore i Norditalien. En bedövande vacker och påtagligt välmående trakt, säkert kommer flera av de 25 000 planerade bilarna för 2002 att rulla här. Exporten blir marginell, främst står Tyskland och Frankrike på kartan. Lancias bilar säljs för övrigt bara i tio länder på vårt klot.

Det mesta om Thesis förbleknar när man ser den märkliga formgivningen. Provkörningsbilen i delfinblått får mig att tänka på en, ja, delfin, och med det menar jag ingenting negativt. Noggrant utmejslade kromdetaljer, svärtade bakre sidorutor och supertunna baklampor med lysdioder förstärker intrycket av en originell bil med stor integritet. Den som vill kan se Mercedes? gigantiska Maybach-prototyp i linjespelet.

Dörröppningen sker med fjäderlätt beröring av en touchsensor på insidan av dörrhandtagets bygel. Inredningen är högklassig. Lancias typiska alcantara-klädsel är snyggt skuren och minutiöst väl anbringad på instrumentpanel och dörrsidor. En konstfullt böjd och till synes olackerad mahognylist delar panelen i en övre och en undre sektion, nappalädret i de svällande stolarna är mjukt som en barnkind. Mitt på panelen tronar en sjutums färgskärm med det allra senaste i navigeringsteknik, tv, välljudande BOSE-stereo, telefon och annan nödtorft, i skarp kontrast till de enkelt grå, 1960-talsinspirerade mätartavlorna för hastighet och varvtal. Det är helt enkelt snyggt som sjutton och dess-utom rymligt. Axelavståndet 280 cm borgar för att baksätet är högst anständigt men för stilens skull åker man förstås hellre fyra än fem i den här bilen.

Innan vi rullar i väg släpper jag på den elektriska handbromsen med en lätt dutt på reglagelisten mellan framstolarna, någon vanlig spak finns inte. När bilen stannas aktiveras p-bromsen (på de bakre skivorna) automatiskt och kan också släppa när man sedan trycker på gaspedalen. Mycket smidigt.

Ute på de ringlande vägarna avslöjar sig en överraskande sportig körkänsla, förstärkt av Alfa-motorns typiskt sjungande ton när den pressas. Det låter faktiskt lite opassande i just den här bilen, jag tänker mig hellre en lugn, rak sexa i en bil av Thesis? karaktär, eller varför inte vispet från en rak åtta - men då hade väl krävts en karossbredd på 2,5 meter.

Automatlådan har fem steg och är så kallat adaptiv med tre "dolda" körprogram; den anpassar växlingskaraktären efter förarens körsätt. Detta är ett otyg i allmänhet och i Thesis i synnerhet eftersom det förstör körkomforten. Lådan vägrar att växla upp utan hänger oskönt kvar på lägre växel för minsta lilla varvning i den reaktionssnabba motorn.

Kurvgreppet är fast och spänstigt och karossens rörelser är mycket ringa, dels tack vare sofistikerade upphängningar i sig, dels tack vare stötdämpare med steglöst och kontinuerligt varierbar hårdhetsinställning i både utfjädrings- och kompressionsfasen. 

Systemet kallas "Skyhook, eftersom det känns som om bilen hänger från skyn", enligt presentationsmaterialet. Hur det än är med den saken är det tyska Mannesmann-Sachs som utvecklat idén. Den lär dyka upp på fler bilar med ambitioner att erbjuda både komfort och spänst i modern förpackning. Styrningen är extremt direkt (2,16 rattvarv!), men vändcirkeln enorm.

Aktivt antisladdsystem är standard, liksom xenonstrålkastare på både hel- och halvljus. Det finns också automatik som effektivt slår på och av strålkastarna när vi åker in i och ut ur de många tunnlarna i provkörningstrakten. Vidare finns det RCC, Radar Cruise Control, som får Thesis att hålla inställt avstånd till framförvarande bil, laminerade och extra inbrottssäkrade fem millimeter tjocka rutor, elektronisk bromskraft-förstärkare, regnsensor, parkeringshjälp och allt annat som man ska förvänta sig av en modern och lyxig bil. Till detta kommer en kundservice som enligt beskrivningen ska vara något alldeles extra, med personlig säljare, hämtning av bilen vid hemmet när det är dags för service etcetera, ungefär som i Lexus. 

Inga frågetecken på den fronten med andra ord, det är karaktären som är den här bilens verkliga särart och som kan bli det beska pillret - eller den förlösande mixturen - i mötet med tyskt, franskt och engelskt lyxbilsartilleri.

I mina ögon vore detta den perfekta bilen för det ansedda läroverkets lektor i latin men sådana är det trots allt ganska tunnsått med nuförtiden.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr