Land Rover Defender 110 TD4

Provkörning av Land Rover Defender 110 TD4

Debuten skedde för sex decennier sedan men reliken är ”still going strong”. Land Rover har bytt ut motorn på Defender och pacemaker-operationen verkar ha varit lyckosam.v

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Hur gammal kan en Land Rover egentligen bli? Redan 1948 debuterade urmodellen Serie I och formen är skrämmande oförändrad sedan dess. Under skalet har det skett flera tekniska landvinningar genom åren. 1957 hittade den första dieselmotorn, från brittiska tillverkaren Perkins förstås, sin plats under den platta aluminiumhuven, 1968 flyttade strålkastare ut till framskärmarna (Serie II), 1983 försvann bladfjäderchassit och året där på förlängdes axelavstånden från 88 till 90 tum på den korta versionen respektive från 109 till 110 på den längre. 1990 bytte modellen namn till Defender – Försvarare. Annars är det mesta sig likt.

 Drygt 1,9 miljoner bilar har tillverkats sedan starten strax efter andra världskriget och fortfarande är det militär, hjälporganistaioner och lantbrukare som står för merparten av beställningarna världen över. För att hålla uppe försäljningen särskilt i västvärlden är den gamla Td5-dieselmotorn nu ersatt av en modernare fyrcylindrig Td4 hämtad från Ford Transit. Den nya motorn klarar utsläppsnivån Euro4, en nödvändighet för Europa-marknaden. Vad som då händer med original-Defender vet ännu ingen, men antagligen kommer modellen att leva vidare via licenstillverkare flera decennier till.

 Efter att ha läst och blivit inspirerad av PR-broschyrerna som beskriver att Defender passar allra bäst att köra till världens ände gjorde vi slag i saken och for åtminstone till Europas nordligaste punkt – Nordkapp. Givetvis via slingriga grusvägar i norska Lofoten, vattenhål i Lappland och Finnmarkens stökiga terräng. Det ska ju inte vara så lätt här i världen.

 Efter drygt femtio körda mil undrar jag vad jag håller på med. Knappt kommit en fjärdel mot slutmålet sitter jag och nöter hela min kropps vänstersida mot sidodörren, höger knä slår i mittkonsolen, styrningen kräver bestämda handlag och ljudmattan som väller in genom den tunna aluminiumplåten är en symfoni av däckljud, dieselknack, vindtjut och transmissionsläten. Jag har kört både Serie II, III och tidiga Defender, ändå överraskar den primitiva känslan varje gång man tar plats bakom den icke krockkuddeförsedda ratten. Det har väl med ovanan att göra förstås.

 Den nya motorn märks. Råstyrkan är förbättrad, vridmomentet är höjt till 360 newtonmeter vid 2 000r/min men bättre upp är att kraften finns till förfogande i ett bredare register. 315 Nm finns tillgängliga strax över tomgång. Tillsammans med den nya sexväxlade växellådan från Getrag med sänkt utväxling på första växeln blir dragkraften högst påtaglig. Kör man utan last är det inga som helst problem att starta på tvåan. Den sjätte växeln hos nya Td4 har samtidigt 20 procent högre utväxling än tidigare Td5-modellens högsta, femte, växel vilket minskar både ljudnivå och bränsleförbrukning. Effekten är alltjämt 122 hästkrafter vilka verkar starka som ardennerhästar. Givetvis är 110 Td4 SW ingen raket, men efter ytterligare femtio körda mil börjar jag sitta in mig i körstil och uppförande tillsammans med Defendern. Vi börjar bli kompisar helt enkelt.

 Instrumentbrädan är helt ny. Influerad av den nyare Discovery 3 ter den sig snofsig, nästan modern i det annars antika skalet. Mer lättöverskådlig och betydligt förbättrad ergonomi men Land Rover-puritanerna undrar vart friskluftinsläppet tagit vägen. I och med det nya utförandet försvann de två luckorna under vindrutan som reglerades med spak och skänkte friska vindar rakt in i kupén. Enligt Land Rover har kylkapaciteten blivit dubbelt så snabb och klarar att kyla ytterligare sju grader. Värmepaketet har förstärkts och ska fixa att värma kupén snabbare och effektivare. Ett tryck på A/C-knappen och kylan från anläggningen bör räcka även när det körs genom Borneos djunglar eller Afrikas savanner – kallt! I svenskt sommarklimat anno 2007 får man vrida på lite värme samtidigt för att få det behagligt. 

 Framstolarna har förbättrad stoppning, men till ordinär personbilstandard är det långt. Avsaknaden av svankstöd gör att körpassen förkortas, bensträckande raster rekommenderas på långfärd. Stolen i bakersta läget trots att jag bara är något över normallängd visar på att Defender är ett otidsenligt utvecklat arbetsredskap i första hand, komforten är satt åt sidan. Mellan stolarna ett stort utrymme som bäst kompletteras med Cubby box, förvaringslåda för 1 600 kronor.

 Baksätet har fått bättre dyna och rygg, även om den sistnämnda bara räcker upp till halva höjden för att kallas bekväm. Utsikten från baksätet räddas av de karaktäristiska små takfönstren, genom sidorutorna ser man knappt något på grund av dynans höga placering.

 De två längsgående sittbänkarna i bagageutrymmet är ersatta av riktiga extrasäten och kostar 5 800 kronor. Jämfört med nödbänkarna är de nya sätena betydligt bättre men nykonstruktionen gör att man missar två sittplatser. Fällstolarna tar rejält mycket bagageplats när de inte används. Lastkapaciteten är annars imponerande, långa 110-modellen får lasta drygt ett ton, den mindre 90 ”bara” 655 kilo. Bra att veta när dykarutrustningar, räddningspersonal eller kompisgänget ska forslas hem från svamputflykten.

 Framkomligheten är givetvis Defenders paradgren nummer ett, konstant fyrhjulsdrift med möjlighet till att låsa mittdifferentilen tillsammans med ett chassi baserat på stela axlar med lång fjädringsväg gör att man lätt gapar stort när det klivs fram över stock och sten. Eller över djupare vattendrag för den delen. Få, om ens någon konkurrent på marknaden är lika kapabel i terräng som Defender, men så är det ju också optimerad för just detta ändamål.

 Men komforten brister.

 I samband med testkörningen av Volvo XC70 och Audi Allroad (se sidorna 34–45) fick undertecknad möjlighet att jämföra Volvo och Defender på samma timmerväg på ett norrländskt kalhygge. Är inte underlaget alltför stenigt och knöligt så är komforten i den modernare bilen suverän. Där Volvon obehindrat rullar fram i 30–40 km/h får föraren i Land Rover kämpa med vevig styrning, studs och hopp. Den gamla kämpen fick sig en rejäl knäpp på näsan helt enkelt. 

 Framme vid kanten i Nordnorge är det kompakt ”tåke” – dimma – och lorden av Solihull, Warwickshire, tvingas vända söderut igen. Få bilar har en sådan utstrålning som Land Rover Defender och om du inte räds dålig komfort, buller och slöa fartresurser har du en vän i nöd och lust. Antagligen som varar livet ut.

Land Rover Defender 110 TD4

Pris

320 200 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak, längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5:1 Borrning/slag 89,9/94,6 mm, cylindervolym 2 402 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 360 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell. Hög- och lågväxel. Spärrbar mittdifferential.

Fjädring/hjulställ

Separat ram. Skruv-fjädring och stela axlar fram och bak.

Styrning

Skruv och rulle, servo. Vändcirkel 12,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/85 R 16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 464, bredd 179, höjd 202, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt 2 040, maxlast ca 1 010, max släpvikt 3 500. Tank 75 liter. Max vadningsdjup 50. Max stigningsförmåga 45 grader, ingångsvinkel 50, utgångsvinkel 35.

Fartresurser*

Toppfart 132 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 17,9 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,35, landsväg 0,95, blandad körning 1,10 l/mil. CO2 = 291 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr