Provkörning av Land Rover Discovery 3 TdV6

Provkörning av Land Rover Discovery 3 TdV6

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första Intrycket

Den starka, följsamma V6-dieseln ger skapliga fartresurser och hygglig bränsleekonomi. Men bilen är tung, luftmotståndet kolossalt och årsskatten är 12150 kronor!

Basfakta

Pris

 Från 433600 kr (april 2005) 

 Motor

 V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,3. Borrning/slag 81/86 mm, 2720 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 1900 r/min.

 

Kraftöverföring

 Motorn fram. Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-stegs automat (+20000 kronor). Hög- och lågväxlar.

 

Fjädring/hjulställ

 Krängningshämmare och luftfjädring fram och bak. Övre och nedre triangellänkar fram och bak. Aktivt antisladdsystem.

 Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 m. 3,3 rattvarv mellan fulla rattutslag.

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak.

 Hjul Fälgbredd 8 tum, däck 255/60 R18

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 289, längd 484, bredd 192, höjd 189, spårvidd f/b 161, max markfrigång 24. Tjänstevikt 2580, maxlast 640, max släpvikt 3500, med B-kort 750. Tank 82 l.

 Fartresurser*

 Acceleration 0?100 km/h ca 11,5 (aut 12,8) s,  toppfart 180 km/h. 

 

Förbrukning*

 Blandad körning 0,94 

 (aut 1,04) liter/mil.

 *Enligt tillverkaren

 

Diesel med bekymmer

Med dieselvarianten av Discovery kommer du längre på varje liter. Men elfelen på provbilen avskräcker.

Senaste Discoveryn är en kunnig bil, det konstaterade vi i testet av V8-modellen i TV 5/2005. Inget för den som söker sportiga vägegenskaper men bekväm, rymlig, välutrustad och med en kvalitetsupplevelse som motsvarar priset. 

 Men V8:ans bränsletörst är grym och därför är det inte överraskande att Land Rover tror att omkring 90 procent av alla Discovery i Europa kommer att säljas med dieselmotor. 

 V6-dieseln är utvecklad av Ford och franska PSA, här har 2,7-litersmotorn enkel turbo och ger 190 hk.

 Blocket är av grafitgjutjärn, metoden kallas CGI och är utvecklad av svenska SinterCast. Unikt för Land Rovers version av motorn är att inne i blocket, i vevhuset, sitter en aluminiumkonstruktion som ökar vridstyvheten. Den hindrar oljan från att börja skumma eller att oljepumpen går torr när bilen lutar så mycket som den kan göra vid terrängkörning. 

 Motorn går förhållandevis tyst för att vara en diesel, bara vid kallstart och hård acceleration är det typiska dieselslamret märkbart.

 Kraften kommer tidigt i registret och levereras jämnt och komfortabelt. Bilen är pigg i starten, i högre farter går det segare, vi har ju att göra med en tjänstevikt på 2,6 ton och ett luftmotstånd som en lagårdsvägg.

 Motorn passar bra ihop med den sexstegade automatlåda som provbilen är utrustad med (+ 20000 kronor), men skillnaden i acceleration och törst är ganska stora jämfört med den manuella versionen. 

 Vid landsvägskörning stannar förbrukningen ändå på strax över en liter per mil, en manuell borde alltså kunna klara sig på omkring 0,9. I stadstrafik med många kallstarter blev förbrukningen betydligt högre, drygt 1,5 liter per mil.

 Discovery är en gigant i terrängen, både bildligt och bokstavligt. Dess enorma yttermått och vikt kompenseras av ett mycket sofistikerat fyrhjulsdriftsystem. Vi provade bilen i djupsnö på Experience Drivings offroadbana i Rosersberg, och inte en gång behövde vi aktivera något av de specialprogram som finns för exempelvis grus, lera och klippor. Luftfjädringen i högsta läget, sedan var det bara att lita till automatiken. 

 Under den drygt veckolånga provperioden drabbades vår låne-Discovery av en del problem. Vid två tillfällen kändes det som om turbon slutade ladda. En gång hände detta när en omkörning skulle inledas, den fick förstås avbrytas eftersom motorn vägrade varva mer än 3000 r/min. Efter stopp vid vägkanten, avstängning av motorn och "omstart" fungerade allt igen. 

 Flera gånger började en rad kontrollampor för fyrhjulsdriftsystemet att blinka utan att något verkade vara sönder. Återigen räckte det med en "omstart", men irriterande var det. 

 Värmen fungerade inte heller något vidare under de kallaste dagarna, på en långresa i minus 20 grader stod värmereglaget ständigt på fullt utan att det blev mer än ljummet i kupén. 

 Generalagenten säger att detta är det enda exemplaret som drabbats, framtiden får utvisa om det stämmer. Vågar du vara försökskanin?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!