Provkörning av Land Rover Discovery 4 HSE Tdv6 2,0

Provkörning av Land Rover Discovery 4 HSE Tdv6 2,0

Med nya ägaren sedan ett år tillbaka – Tata Motors – är det dags för Land Rover att presentera nya Discovery 4. Den tar vid efter förra omtyckta generationen på ett enkelt vis eftersom bilen bara är förnyad till hälften. Räcker det?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

En namnändring behöver inte per automatik innebära att en bil är helt ny. Land Rover Discovery heter numera 4 i efternamn och de tekniska förändringarna innebär att cirka hälften av modellens detaljer är nya. Enligt Land Rover tillräckligt för att bilen ska få en ny sifferbeteckning.

Formmässigt närmar sig Discovery 4 det flottare syskonet Range Rover. Fronten har lampor med LED-teknik som förstärker de runda strålkast­arna. Mer detaljerad frontgrill och smäckrare stötfångare ger både en argare uppsyn och lyxigare framtoning.

Skärmbreddarna är ömtåligt hellackerade där Discovery 3 hade reptålig plast på de mest utsatta partierna. Även husen på backspeglarna har fått glänsande topplack.

 Liksom fronten har aktern ny lampdesign där man anar ett kors från ett kikarsikte inne i bakljusen. Det passar ju på en riktig jägarvagn av senaste snitt ...

 – Nya Discovery 4 är mer en evolution än en revolution, förklarar Bob Prew som är ansvarig programchef för omgörningen av Discovery 4 och Range Rover Sport. Bilarna är plattformssyskon – Range Rover Sport uppdateras på liknande sätt inför 2010.

Även insidan har fått en rejäl översyn. Tidigare Discovery 3-ägare efterfrågade mer kvalitet i interiören och nya ”Fyran” ser nu nästan ut som lyxiga Range Rover. Uppdaterade materialval med mer läderklädda detaljer och indirekta ljuskällor gör bilen rejält mysig inuti, särskilt kvällstid.

 Färg- och dekorpaletten är stor, med ljust skinn och klassiska träinlägg infinner sig en engelsk herrklubbskänsla någon meter över jord. Mittkonsolen är inte alls lika plastig som tidigare, vred och knappar är gummerade och stora nog att hanteras med lovikavantar på händerna. Funktion och form i ett.

Om ytan andas förändring så är det lika mycket nytt under skalet. Nya dieselmotorn LR-TDV6 3,0 är en vidare­utveckling av den tidigare 2,7-liters V6-motorn från PSA-koncernen men med höjd effekt (+ 55 hk) och kraft (+160 Nm). Samtidigt har bränsleförbrukningen sänkts (-9,8 procent) och det är ingen tvekan om att många Discovery 4-kunder väljer den större nya dieseln. Den mindre TDV6 2,7 kommer fortsatt finnas kvar som inropare i Discovery 4-programmet. Billigaste TDV6 2,7 i S-utförande kostar 417 400 kronor med manuell låda, nya TDV6 3,0 finns bara i de lyxigare SE- och HSE-versionerna, priserna är 518 700 respektive 580 300 kronor. Prisskillnaden mellan 2,7 och 3,0 med automatlåda (standard hos 3,0) är knappt 24 000 kronor. 

 Totalt 245 hästkrafter och 600 newtonmeter i vridmoment gör skillnad, särskilt med lastad bil.

Accelerationen 0-100 km/h går på 9,6 sekunder och fartupplevelsen är stor när närmare 2,7 ton satts i rullning. Förstorade bromsar, skivorna mäter numera 360 mm fram och 350 mm bak, hjälper till att hejda framfarten. Variabel styrutväxling och kraftigare krängningshämmare är de påtagliga skillnaderna mot Discovery 3 när vi kör längs den gamla engelsk-skotska gränsen som härstammar från 1200-talet. ”Winding roads with panoramic views” berättar vägatlasen, i verkligheten gäller det att spana efter fasaner, halvvilda får och mötande lastbilar som gärna genskjuter genom skymda kurvor på vägar som knappt är breda nog att mötas på.

Den sexväxlade automatlådan, fabrikat ZF, placerar kuggarna mjukt och korrekt, sittpositionen högt upp samt relativt dikt an mot förardörren gör att den där speciella Land Rover-känslan snabbt infinner sig. ”In Command” betyder att man som förare ska vara herre över fordonet, och det är ju bra.

Kontrollbehovet ökar när vi viker av de smala asfaltsvägarna mellan pittoreska byar och ger oss ut på upptäcktsfärd i terrängen. Upp­daterat Terrain Response-program gör körningen ytterst bekväm. I fem lägen finns valfriheten att välja hur chassi och drivlina ska sköta sig på bästa vis. Automatisk utförslöpbroms Hill Descent Control gör det till en barnlek att forcera stup som man inte ens kan gå nerför utan att halka omkull, smidigt!

Nytt är en kamerafunktion som innebär 360-graders fri sikt. Fem kameror – två i fronten, en på var sida samt en i aktern kan styras och zoomas oberoende varandra och visas i infodisplayen på instrumentpanelen. Perfekt vid kniviga manövreringstillfällen i skog- och stadsmiljö. Finessen kostar 8 700 kronor och lär bli ett populärt tillval. Baksätet är inte så rymligt man kan önska, vinkel och längd på sittdynan är otillräcklig men de uppfällbara extrasitsarna i bagageutrymmet är betydligt mer bekväma än man först kan tro. Största problemet är ta sig dit, akrobatik underlättar.

Den större 3,0-litersdieseln innebär också ökad tjänstevikt och minskad maxlast, totalt 590 kg. Med sex passagerare ombord à 80 kg finns bara 110 kg över för last. TDV6 2,7 får lasta ytterligare drygt 100 kg, kan vara bra att veta när jaktlaget ska ut.

Det elegantare utförandet gör Discovery 4 klart mer attraktiv och personlig, samtidigt som Land Rover-stämpeln som oöm och robust verktyg kommer på skam. Nu är det bara gamlingen Defender som står för de ursprungliga kärnvärdena.

Land Rover Discovery 4 HSE

Pris

518 700 kr.

Motor

Diesel, 6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, 2 993 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Hög- och lågväxlar. Antisladdsystem.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare och luftfjädring fram och bak. Övre och nedre triangellänkar fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/55 R19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 289, längd 483, bredd 202, höjd 184, spårvidd f/b 161/161. Tjänstevikt 2 650, maxlast 590, max släpvikt 3 500 (med B-kort 750). Markfrigång 24,0, ingångsvinkel f/b 32,2/26,7 grader, rampvinkel 23 grader. Tank 82 liter.

Fartresurser*

Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,12, landsväg 0,83, blandad körning 0,93 liter/mil. CO2 244 g/km.

Skatt

7 164 kronor per år.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!