Foto: Nick Dimbleby

Provkörning av Land Rover Discovery Sport 2,2 SD4 HSE

Land Rovers senaste modelltillskott sägs kombinera sportiga köregenskaper med terrängduglighet, samtidigt som den har plats för sju åkande. Är det möjligt? Vi gav oss ut i den isländska vildmarken för att ta reda på om nya Discovery Sport är en riktig Land Rover.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För en kort stund hinner jag känna mig som en riktig upptäcktsresande. Mörkret är kompakt och vägen försvinner bitvis när den hårda blåsten sätter fart på yrsnön. Men just då, när ljuskäglorna från helljuset flackar över vulkantopparna och man tycker sig börja förstå hur tufft Amundsen, Nansen och gubbarna hade det, dyker det upp ett par strålkastare i fjärran som omedelbart bryter expeditionsillusionen och sätter mig på plats. Strålkastarna tillhör ytterligare en av de Land Rover Defenders med stora ballongdäck som ingår i Land Rovers PR-team och som likt en bergsget har parkerats högt uppe på en klippa för att hålla koll på oss journalister som är här på Island för att provköra nya Land Rover Discovery Sport.

Med den styrkedemonstrationen cementerar Land Rover-folket rangordningen i familjen. Nya Discovery Sport klarar sig genom svår terräng men Defender är kapabel att klättra upp för berg.

Hedberg, förlåt Wedberg ska det vara, gillar det mesta med Land Rover Discovery Sport. Men visst börjar herrarna bli lite lika? Foto: Nick Dimbleby

Med lanseringen av Discovery Sport bringas viss ordning i Land Rovers modellutbud. Familjens tidigare svarta får, Land Rover Freelander II, försvinner ur sortimentet till förmån för denna lite större, sjusitsiga modell som med sin praktiska interiör och sitt snälla utseende ska passa barnfamiljer men tack vare namnet också har trovärdighet som terrängbil. Med namnbytet från Freelander till Discovery Sport vill Land Rover understryka att modellprogrammet numera består av de två linjerna Range Rover och Land Rover. Range Rover, Range Rover Sport och Range Rover Evoque är flärd medan Land Rover Discovery och Land Rover Discovery Sport är upptäcktsfärd. Vid sidan av finns Defender som efter imponerande 68 år i tjänst snart ska bytas ut.

Inne i Reykjavik, där ungefär 60 procent av Islands befolkning på drygt 320 000 bor, går det utmärkt att köra runt i en liten tvåhjulsdriven personbil, men om man ska köra utanför stadens gränser och ta sig till nationalparken Þingvellir eller köra den avlägsna Kaldidalsvegur kan det faktiskt, på riktigt, vara en fråga om liv eller död vilken bil man sitter i. På Island finns det ”vägar” som ställer krav på bilarna, delar av vägnätet som inte alls är avsett för tvåhjulsdrivna bilar med låg markfrigång. Vägar märkta med bokstaven F är inte lämpliga för tvåhjulsdrivna bilar och ibland inte alls framkomliga. Det är därför Land Rover har förlagt provkörningen av nya Discovery Sport just till Island, det och för att det blir så jädrans fräcka bilder med lava, glaciärer och ödemark i bakgrunden förstås.

Bitvis påminner Island om Nordamerika. Vägarna är spikraka, landskapet är ödsligt, vindpinat och här och där finns spartanska hus utslängda med en stor pickup parkerad på uppfarten. Men den isländska naturen är ändå olik allt annat. Lavasten från vulkanutbrott har skapat ön som geografiskt sett gör Island till världens yngsta land. Så sent som 1963 bildades ön Surtsey söder om Island genom en eruption under havsytan. Den unga marken är skrovlig, ojämn och svår att forcera med fel bil. Med rätt bil går det dock bra och Discovery Sport är en av de bilar som kan sägas vara rätt.

Discovery Sport lånar design från Evoque och Range Rover Sport. Foto: Nick Dimbleby

Discovery Sport har väldigt lite gemensamt med den större Discovery-modellen men desto mer med Range Rover Evoque. Bottenplattan bak till A-stolparna är densamma men Discovery Sport har längre axelavstånd och en nyutvecklad multilänkbakaxel. Discovery Sport är 24 centimeter kortare än Discovery men 9 centimeter längre än utgående Freelander II. Utseendemässigt har Discovery Sport fått drag från Evoque och Range Rover och man får väl anta att nya Discovery 5 som lanseras 2016 kommer att se ut ungefär så här.

Land Rover framhåller gärna den flexibla interiören. I standardutförande är Discovery Sport femsitsig men som tillval finns en tredje sätesrad med två små stolar som fälls upp ur bagageutrymmet. Paketeringen är effektiv och stolarna extremt enkla att fälla upp och ned, det är bara att rycka i två stroppar och fälla upp de komiskt stora nackstöden, men utrymmet där bak räcker bara för små barn. Disco Sport är inte sjusitsig, snarare 5+2-sitsig men det kan räcka för att konkurrera med större och dyrare Volvo XC90. Samtidigt är bagageutrymmet stort nog för att göra Discovery Sport till ett alternativ till alla stora kombibilar.

Andra stolsraden kan skjutas i längsled för att minska eller öka benutrymmet och ryggstödens vinkel kan ändras för mer eller mindre plats i bagageutrymmet. Baksätet ser rymligt ut men efter en provsittning får man konstatera att ögat luras av att sittdynan är kort och ger en illusion av stort benutrymme. Som fullvuxen sitter man inte mer än hyggligt bakom en annan fullvuxen i framsätet, lårstödet är dåligt och sittdynan hård. Framstolarna är något smala och hårda men värst är att det charmiga armstödet som kunde fällas ned från ryggstödet i Freelander II är borta! I Discovery Sport finns bara ett vanligt mittarmstöd som inte alls ger samma kaptensstolskänsla.

Pirelli-dubbdäck och hårt packad snö gör det svårt att säga något om ljudnivån och fjädringskomforten men Disco Sport upplevs aldrig som stötig eller högljudd. Chassit och styrningen kan dock uppfattas som fastare än i Freelander II men det blir aldrig obekvämt. Som tillval finns magnetiska stötdämpare som gör det möjligt att ändra hårdheten i fjädringen.

Ett extra baksäte för små barn, eller små Coneheads. Foto: Nick Dimbleby

Med Discovery Sport vill Land Rover locka kunder som har tröttnat på en vanlig kombi av ett vanligt märke och vill ha något annorlunda. Välbeställda barnfamiljer i storstäder lär bli huvudsakliga målgruppen och de kommer troligen aldrig att köra sin Disco på annat än asfalt. Men en Land Rover måste ju ändå vara kompetent utanför vägen och även om Discovery Sport varken har lågväxel eller diffspärrar så gör den inte bort sig. Provkörningsbilen är utrustad med det enklare av två fyrhjulsdriftsystem (Haldex 5) men klarar ändå att kravla sig uppför riktigt branta backar med mycket lössnö. Terrain Response-systemet låter föraren ställa in drivlinan för vanlig väg, grus/snö/gräs, lera och rötter eller sand. Det görs numera med små och ganska otydliga knappar i stället för som förr med ett stort och tydligt vred. Framfarten i terrängen hjälps vidare av Hill Descent Control och Wade Sensing-systemet som genom ultraljud i ytterbackspeglarna mäter vattendjupet och varnar föraren om det blir djupare än 60 centimeter.

Som tillval finns den mer avancerade fyrhjulsdriften Active Driveline som är ett elektriskt system från GKN. Med det kopplas fler komponenter i drivlinan bort när bilen bara behöver vara framhjulsdriven, vilket sänker förbrukningen. Systemet tillåter även torque vectoring, det vill säga vridmomentsfördelning mellan vänster och höger hjulpar.

Foto: www.richardpardon.co.uk

Discovery Sport finns vid lanseringen inte att få med Jaguar Land Rovers nyutvecklade Ingenium-motorer och det vore lätt att säga att det är bäst att vänta med sitt Disco Sport-köp till hösten då de nya motorerna kommer men så enkelt är det inte. Provkörningsbilen har nämligen den gamla fyrcylindriga 2,2-litersdieseln med 190 hästkrafter som fanns redan 2006 vid lanseringen av Freelander II och tillsammans med den nya nioväxlade automatlådan känns den än i dag som en toppenmotor. Vridstark, tyst och vibrationsfri! Med en förbrukning på strax under 0,9 l/mil vid aktiv körning i terräng kan den inte sägas vara snål men heller inte särskilt törstig. Den nya dieselmotorn måste vara en riktig supermaskin för att vara bättre än den nuvarande.

Discovery Sport går också att få med turboladdad 2,0-litersbensinare men den kommer att bli en ovanlig syn i Sverige, med all rätt. Bensinmotorn är svag på låga varv och automatlådan har svårt att hitta rätt bland alla sina nio växlar för att motorn ska ligga på rätt varvtal. Strax under 110 km/h fladdrar lådan mellan åttonde och nionde växeln – irriterande i längden.

Med manuell växellåda och lägsta utrustningsnivån S kostar Disco Sport med 2,2 SD4-motorn från 396 900 kronor. Samma motor finns i 150-hästarsutförande och då sjunker priset med 20 000 kronor. Priser som är (som av en händelse) nästan identiska med vad BMW tar för X3 xDrive18d och xDrive20d.

Discovery Sport har inte samma upptäckarkompetens som sin större namne men besitter andra egenskaper som kan göra den till ett lockande kombialternativ för den äventyrslystna barnfamiljen, oavsett om man heter Amundsen eller inte.

Land Rover Discovery Sport 2,2 SD4

Pris

396 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 85/96 mm, cylindervolym 2 179 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 420 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängnings­hämmare fram och bak. Fram fjäderben med tvärlänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/65 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 274, längd 459, bredd 207, höjd 172, spårvidd f/b 162/163. Markfrigång 21. Tjänstevikt 1 854, maxlast 746, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 65 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 479–1 698 liter.

 

Fartresurser (Aut)

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 188 km/h.

 

Bränsleförbrukning (Aut)

Stad 0,75, landsväg 0,55, blandad körning 0,62. CO2 164 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 526 kronor per år.

Rivaler

BMW X3 xDrive20d

BMW:s mellanstora X-modell har bara plats för fem åkande men lockar däremot med en modernare, tystare och snålare dieselmotor.

Pris: 391 400 kronor.

 

Volvo XC60 D4 AWD

Även XC60 dras med en äldre och skramligare motor än vad den egentlige behöver. Ny, fyrcylindrig dieselmotor finns men då bara med framhjulsdrift. XC60 har, likt X3, inte samma offroadimage som Discovery Sport.

Pris: 357 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!