Provkörning av Land Rover Discovery Td5

Provkörning av Land Rover Discovery Td5

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

5-cyl längsmonterad turbodiesel med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder, elektroniskt styrd direktinsprutning. Kompression 19,5. Borrning/slag 84,5/89 mm, volym 2 495 cm3. Max effekt 138 hk (102 kW) vid 4 200 r/min. Max vridmoment 300 (aut 315) Nm vid 1 950 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med centraldifferntial och antispinnsystem, 5-växlad låda alt 4-stegsautomat. Hög- och lågväxlar.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram stel axel med längs-gående länkar och Panhardstag. Bak stel axel med längsgående länkar och wattlänk. Aktiva krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kulmutter, servo. Vändcirkel 11,9 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak . ABS.

HJUL

Fälg 7 tum. Däck 205/55 R 16

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 471, bredd 186, höjd 188, spårvidd fram/bak 154/156. Tjänstevikt 2 150, maxlast 600, max släpvagnsvikt 3 500 kg. 

PRESTANDA(fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 15,3 (aut 17,5) s, toppfart 157 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,94 (aut 1,03) liter/mil.

 

Not very disco

Varför sitter inte en BMW-diesel i Land Rover Discovery?

När 2,2 ton Land Rover Discovery kopplas ihop med en 138 hästkrafter stark turbodiesel är det inte så det slår gnistor precis. Adderar man dessutom en fyrstegad automatlåda förstärks känslan av att underlaget består av hastigt stelnande cement.

När Teknikens Värld testade Discovery V8 i nummer 15/99 mot Jeep Cherokee och Mercedes ML320, vann britten. Mycket tack vare sitt skapliga pris (294 000 kronor i grundversion) och sina goda vägegenskaper. Den visserligen föråldrade och törstiga V8-motorn charmade med viskande gång och mulligt bottendrag.

Det trevliga och för biltypen lätthanterliga väguppträdandet finns kvar i dieselversionen som är ytterligare 5 000 kronor billigare än V8:an i basversion. Dessutom halveras nästan bränslekostnaden jämfört med V8-modellen - om man bortser från den högre fordonsskatten för dieselbilar.

Motorn, som av Land Rover kallas Td5, är nyutvecklad och har separata sprutmunstycken vid varje cylinder. De pytsar in rätt mängd bränsle med 2 000 bars tryck vid rätt ögonblick. Som alla direktinsprutade dieslar knattrar motorn hårt, särskilt vid låga varv. Även i högre fart är man ständigt påmind om motorn, den bullrar ordentligt, särskilt vid acceleration.

Automatlådan växlar jämnt och fint men det känns att mycket av motorns råstyrka går förlorad, speciellt i stadstrafik. Det slirar och låter, först omkring 90 km/h slutar momentomvandlaren arbeta och lock up-funktionen träder in. En nackdel när man drar släpvagn eftersom högsta tillåtna hastighet då är 80 km/h.

Vid terrängkörning med lågväxeln inkopplad är kombinationen automat och diesel ypperlig. Då kan maximalt vridmoment utnyttjas till fullo.

Visst är Discovery trevligare med V8 men det går inte att bortse från merkostnaden bensintörsten innebär. Td5-motorn är trevligt komponerad men rekommenderas inte tillsammans med automatlåda. Knattrandet får man lära sig stå ut med.

Frågan är varför BMW tillåtit sitt dotterföretag Rover att utveckla Td5-motorn när de själva har så många fina dieslar på sitt program. Motorer som med största sannolikhet skulle passa alldeles utmärkt i Discovery.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr