Provkörning av Land Rover Freelander

Provkörning av Land Rover Freelander

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl. rak med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10.5. Borrning/slag 80/89,3 mm, volym 1796 cm3. Max effekt 117 hk (86 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 160 Nm 

vid 2750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift med automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och fjäderben (McPherson) fram och bak. Fram undre tvärlänkar och krängningshämmare. Bak dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 meter. 3,2 rattvarv.

Bromsar

Skivbromsar (ventilerade) fram och trummor bak. Låsningsfritt system. Antispinnsystem. 

Hjul/däck

Fälgbredd fram 6 tum, däck 215/65 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 256, längd 438, bredd 171, höjd 177. Spårvidd fram/bak 153/154. Tjänstevikt 1457, maxlast 583, taklast 75. Släp 2000. Bränsletank 59 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 12,9 s, toppfart 165 km/h. 

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 1,04 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Uppsträckning

Nya Freelander går på stadsjympa, men räcker dagsformen.

Om du i din nya Land Rover Freelander av någon anledning hamnar på industrimuseets bakgård i Manchester och där kör fel så att du av misstag rullar ned för en ramp och sedan kör så tokigt - det gör man ibland - att du i stället för att köra tillbaka samma väg plötsligt kör upp på en samling stockar och gatstenar, tag det lugnt. Jag vet att det går bra.

Jag har nämligen provkört dessa stockar och stenar med Freelander och vet att bilens markfrihöjd klarar av det. Efter stockarna kan du förresten svänga tvärt vänster och köra över tre sandhögar - observera över dem, inte bredvid dem - och sedan gasa så att du kommer upp på den smala byggställningen. Bredden räcker precis och träplankorna som hänger ner kommer inte att slå i taket, det är några centimeter tillgodo.

Vissa förare skulle nu ha kört tillbaka till bakgården och vidare ut på Liverpool Street men varför inte testa ett par lutande takplåtar? Det gjorde jag. Måste dock konstatera att fyrhjulsdriften inte riktigt imponerar. På den hala, blanka plåten tappar vänster framhjul greppet och börjar spinna, höger framhjul står stadigt stilla på marken, liksom bakhjulen. Vad det det här man kallade "permanent fyrhjulsdrift"? Hade det varit på löst underlag hade vänsterhjulet grävt ned sig. Nu är det en hård plåt och med fortsatt gas piskas viskokopplingen omsider i gång och bakhjulen knuffar fram bilen. 

Meningen är förmodligen att man ska bli imponerad men det finns fyrhjulsdriftssystem som reagerar snabbare. Det lär komma bättre teknik på nästa Freelander, men 2004 års modell innebär bara en ansiktslyftning med stram budget.

Största ändringen har drabbat stötfångarna som lackerats. Ur praktisk synvinkel en klar försämring. Strålkastarna har fått samma uppsyn som på Range Rover och Land Rover Discovery. 

Invändigt har instrumentpanelen och dörrsidorna gjorts om för att se lyxigare ut. Freelander är ju en överprisad bil i klassen, lite flärd måste till. Alltså har den tidigare gummiklädda överdelen av 

instrumentpanelen fått respass och fönsterhissknapparna flyttats från handbromsplats till dörrsidorna. Reglagen är oförändrade och imponerar inget vidare, men stolarna är sköna.

Åter till körbanan. Jag känner plötsligt att det var länge sedan jag körde upp på ett godståg. Och si; en vänstersväng och vips så finns där både godsvagn och en ramp. Tänk vad som blir möjligt med en stadsjeep. När jag kört igenom den öppna vagnen fortsätter jag till ett vippbräde, stannar till på mitten varpå konstruktionen vippar ned. Svänger sedan tvärt vänster ned mot backen, en lutning så skarp att höger bakhjul lyfter en halvmeter från marken. Det ska rätt mycket till, Freelander har lång fjädringsväg men verkar också ha en styv kaross. Land Rovers pr-folk påstår att man ska kunna öppna och stänga dörren i den här positionen, jag glömmer att prova.

I den branta nedförsbacken kan finessen "Hill Descent Control" utnyttjas. Det är bara att lyfta fötterna från pedalerna och rulla utför, bilen bromsar och håller styr på nedfarten. Finessen gör förmodligen mest nytta som alibi för kunderna, Freelander är ju framför allt en vanlig, kompakt kombi med hög kaross och rejäl markfrihöjd. 

Freelander har gått hem, den är bland bästsäljarna i Europa i sin klass. Snygg kaross, hyfsad komfort och så ett starkt varumärke är orsaker till framgången. Just därför känns leken bakom industrimuseet rätt; fyrhjulsdrivningen är mest för skojs skull.

Än mer asfaltsorienterad är nya Freelander Sport, uppstyvad och sänkt 30 millimeter och klädd med 18-tumsfälgar. Utomlands säljs den med en klädsel som känns och ser ut som gummi, enligt Land Rover idealisk för "inspirerad" körning (eller sade de transpirerad?) eftersom friktionen är maximal. Sverige får dock inte gummistolarna eftersom de inte går att kombinera med elvärme - vem vill ha smält gummi i brallan?

Namnet "sport" är lätt malplacerat, inte ens med 177 hk stark V6-motor är temperamentet särskilt eldigt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!