Land Rover Freelander 2 Foto: Land Rover

Provkörning av Land Rover Freelander 2

Land Rover Freelander debuterade 2006 och får i år sin andra facelift. Den nya fronten ger Freelander ett betydligt fräschare anslag, men det är främst interiören som gör att Freelander känns som en ny bil bakom ratten.

Ingreppen behövs för att inte Freelander helt ska skymmas av den populärare nykomlingen Evoque. 2012 såldes det nästan 500 Evoque i Sverige, medan det har sålts mindre än 50 av gamla Freelander. Till och med Discovery säljer bättre än Freelander. 

Ansiktslyftningen köper Freelander lite extra tid inför det modellskifte som lär komma om ett par år. 

Det är inte bara mittkonsolen som är ny, samtidigt höjs också utrustningsstandarden. Freelander-köparna kommer att få njuta av moderniteter som nyckellös start, backkamera, en intelligent parkeringsbroms och en sjutums pekskärm. 

Trenden i segmentet går mot crossovers och gummistövel-stilen som dominerade i Freelander 1 har fått kliva tillbaka mer och 

mer. 

Men under den eleganta ytan är det fort­farande samma kompetenta Freelander. Vredet för ”Terrain response” har visserligen försvunnit, men ersatts av tryckknappar som låter föraren välja mellan fyra olika körsystem för olika terrängförhållanden.

Fyrhjulsdriften kommer från Haldex och möjliggör start med drivning på alla fyra hjulen. Senast vi testade Freelander gjorde den mycket bra ifrån sig i terrängen, den är definitivt en av de mest dugliga ”stadsjeeparna” på marknaden. Jag testar nya Freelander på en terrängbana där bilen klarar av att vada genom halvmeterhögt vatten. Markfrigången, hela 21 centimeter, gör att man inte tar i så ofta när man kör i spår och underlättar körning på oplogad snöig väg. 

Freelander är styv i karossen och tar sig fram även när man själv tror det är omöjligt. Men det verkligt fina i kråksången är att bilen, trots terrängkompetensen, är komfortabelt fjädrad även för landsväg och stadsgator. Lång fjädringsväg har varit ett bra recept ända sedan första Freelander kom 1998.

De nya finesserna gör inte att Freelander ­ställer sig i framkant i den tekniska utvecklingen. Med undantag av den automatiska hand­bromsen, som mig veterligen än så länge är en Land Rover-specialitet. Jag trycker in hand­bromsen med en tryckknapp. Sedan räknar bilen ut själv vilken bromskraft som krävs beroende på vägens lutning. Systemet tar till och med in bromsarnas temperatur i beräkningen. 

Backkamera är ingen nyhet, men Land Rover gör faktiskt något extra av den. En krokassistent indikerar på kamerabilden var bilens dragkrok befinner sig. 

En välkommen nyhet för hästfolk, båt- och husvagnsägare.

Bästsäljare lär bli dieselversionerna 

som har samma dieselmotor som förut, en 

2,2 liters motor på 150 alternativt 190 hästkrafter. Med framhjulsdrift drar den 0,6 liter per mil, med fyrhjulsdrivning drar den 0,7 liter per mil.

Bensinmotorvännerna, om det finns några kvar där ute på vägarna, kan glädja sig åt den nya turboladdade fyran på två liter och 240 hästkrafter. Det är samma motor som i Evoque Si4. Bränsleförbrukningen minskar med tio procent jämfört med den tidigare 3,2-liters sexan på 233 hästkrafter. Nu landar den på 0,96 liter per mil, inte oävet för en rejäl suv med automatlåda.

Rivaler

Honda CR-V 2,0 Comfort

Nya Honda CR-V bjuder på bra ekonomi för att vara en suv. Fyrhjulsdriften är dock inte i toppklass, men ”good enough”. Bra last- och kupéutrymmen, och relativt snål motor.

Pris: 245 900 kr.

Volvo XC60 D4 AWD Dynamic Edition

Bästsäljaren i suv-klassen, trots ett ganska bitigt pris och mediokra utrymmen. Men den är bekväm och har fina köregenskaper. Billigaste modellerna är framhjulsdrivna, AWD startar med D4-motorn på 163 hästkrafter. 

Pris: 366 900 kr.

Land Rover Freelander 2

Pris

325 000 kronor.

 

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 85/96 mm, cylindervolym 2 179 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-stegad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med tvärlänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 215/75 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 450, bredd 191, höjd 174, spårvidd f/b 161/162. Markfrigång 21 cm. Tjänstevikt ca 1 875, maxlast ca 625, max släpvikt 2 000. Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 405–1 670 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 190 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,5 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,87, landsväg 0,58, blandad körning 0,7 l/mil. CO2 185 g/km.

 

Garantier

3 år fabriksgaranti, 3 år vagn­skadeförsäkring, 6 år rostskyddsgaranti.

 

Skatt

4 258 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!