Provkörning av Land Rover Freelander 2

Provkörning av Land Rover Freelander 2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Nya Freelander andas mycket Range Rover jämfört med nuvarande modells mjäkiga framtoning. Är riktigt grym i terrängen, snudd på överkvalificerad, och skön att åka i. Men skulle jag betala så här mycket?

Basfakta

Pris 

Från 310 000 kronor

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5. Borrning/slag 85/96 mm, cylindervolym 2 179 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (MacPherson) och dubbla triangellänkar. Bak fyrlänkad multilänk.

Styrning

Kuggstångsstyrning. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 16 tum, däck 245/75 R16 (utrustningsnivå E).

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 450, bredd 191, höjd 174, spårvidd f/b 161/162. Tjänstevikt ca 1 770, maxlast ca 550, max släpvikt 2 000. Tank 68 liter.

Fartresurser*

Toppfart 181 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,92, landsväg 0,62, blandad körning 0,75 l/mil. CO2 194.

* Enligt tillverkaren.

 

Range Rovers lillebror

Land Rover Freelander 2 övertygar i sandlådan. Men hur många bryr sig? Om drygt ett år kommer asfaltstvillingen Volvo XC60.

Suvförsäljningen har tredubblats de senaste tio åren och enligt branschanalytiker är trenden inte, som många trott och kanske hoppats, på nedåtgående. I storlek minskar däremot suvarna – och det är de mindre varianterna som är hetast. 

Bortemot 20 småsuvar kommer att lanseras under 2007, bland andra nykomlingar från Volvo, Citroën, Peugeot och Audi.

Land Rover Freelander som presenterades 1997 kan sägas vara segmentets pionjär. Den är också Land Rovers mest lönsamma modell genom åren, trots att vare sig kvalitet eller prestationsnivå aldrig varit särskilt imponerande. 

Det räcker nästan med att titta på Freelander 2 för att förstå att det skett en uppryckning jämfört med nuvarande modell. Formen överensstämmer med Land Rovers modernt boxiga funkisdesign, bilen upplevs både sofistikerad och rejäl på samma gång.

Första sittningen övertygar också. Interiörens layout och material är mestadels hämtade från Discovery och ger ett robust intryck. Land Rover har även försökt bygga in lyxkänsla, men det låter burkigt när man knackar på de invändiga panelerna. Delarna i ädelträplast imponerar inte heller.

Användarvänligheten är i allmänhet bra men det finns några störande missar. Bilen startas trendenligt med knapp, men tändningslåset har placerats på ett avigt ställe nedanför/bakom ratten. Navigationssystemets pekskärm fungerar bra med snyggt gränssnitt, men man måste sträcka sig en bit för att nå den. Myllret av knappar och vred har krävt en bred mittkonsol och långa förare riskerar att slå högerknäet i den. 

Sittkomforten är ändå bra, stolarna är bekvämt stoppade och det är luftigt fram med ordentlig takhöjd. I baksätet sitter två personer rymligt och med bra sikt åt alla håll. Det finns dock konkurrenter med bättre benutrymme och finessen att kunna skjuta baksätet framåt/bakåt saknas. 

Men återigen är det detaljer som stör bilden av en ändamålsenlig bil. Jag får bara in fingerspetsarna i fördjupningen på de invändiga dörrhandtagen, vilket inte bara känns fjuttigt utan direkt dåligt. På resa genom Marocko skulle man definitivt vara betjänt av ett ordentligt öra att hålla fast sig i. Vägarna har i flera fall eroderat bort längs provkörningsrutten, kvar finns bara små öar av asfalt här och där. Successivt höjer jag hastigheten och i en takt där en vanlig personbil för längesedan slagit bort hjulställen dundrar Land Rover Freelander 2 obekymrat fram.

På de avsnitt där det trots allt finns slätt underlag rullar bilen mjukt – nästan lite gungigt. Kombinerat med den extremt snabba styrningen (2,6 rattvarv mellan fulla utslag) ger det ett smått svajigt intryck. Land Rover skulle gott kunna tona ner direktstyrdheten och öka motståndet i hög fart. Den mjuka fjädringen behåller jag gärna, men det är en smaksak. Bilen inbjuder inte direkt till sportig körning, särskilt inte i den sexcylindriga modellen som gör att bilen känns lätt överviktig. Gången och sången är det absolut inget fel på i den raka 3,2-litersmotorn på 233 hk från Volvo. Men soppatörsten, det högre priset och de lite sävliga egenskaperna gör att man hellre sneglar på dieselalternativet. Det är en fyrcylindrig 2,2-litersmotor utvecklad av PSA (Peugeot & Citroën) i samarbete med Ford. Här med enkelturbo och 160 hk och 400 Nm jämfört med i exempelvis Peugeot 407 som har dubbla turbo och ytterligare tio hästkrafter men 30 Nm lägre vridmoment. 

Motorn är länkad till en sexväxlad manuell låda med härligt korta slag och exakt känsla. Den som föredrar sexstegad automatlåda, fördelarna är ju många, får vänta till den finns som tillval (cirka 15 000 kr) senare under året. 

När vi sätter av ut i den rejält steniga terrängen blir det en än hårdare prövning för Freelander 2. Ordentliga frigångsvinklar, 31 grader fram och 34 bak, och en markfrigång på 22 cm underlättar manövrerandet. Bilen klarar att vada genom halvmeterdjupa vattendrag utan att ta skada.

Land Rover hade mycket specifika önskemål på fyrhjulsdriften från Haldex när bilen utvecklades. Det resulterade ett snabbare system för att undvika hjulspinn vid start och snabb fördelning av drivkraften. Med en ny högtryckspump förladdas det hydrauliska systemet genast när motorn startas. Hjulspinn upptäcks och åtgärdas redan vid 15 graders hjulspinn. Normalt driver bilen på framhjulen, men lite drivning når alltid bakhjulen och vid behov kan nästan allt kraft fördelas till bakaxeln.

Som kronan på verket finns Terrain Response som introducerades i Land Rover Discovery 3. Med fyra olika körprogram optimeras gas och broms med hänsyn till vilket underlag man kör på. Lägena är Normal, Gräs/Grus/Snö, Lera/Rötter och Sand. 

”Terrängexperten” får även hjälp av medlutsassistenten (Hill Descent Control) och motlutsassistenten (Gradient Release Control), som håller på bromsarna medan föraren flyttar foten från bromsen till gaspedalen.

Det senare är en nyhet för Land Rover, liksom antisladdsystemets speciella vältvakt (Roll Stability Control). Ett liknande system finns i Volvo XC90.

Fyrhjulsdriften med de elektroniska hjälpmedlen minimerar förarens insats under terränggåendet. Vid extrema passager är principen oftast att inte göra någonting förutom att styra. Bilen sköter sig själv med lagom gaspådrag. 

Det gäller förstås inte vid körning i ökensand då det gäller att ha varva motorn. Några kollegor var uppenbarligen för försiktiga och deras bil grävde bara ner sig djupare och djupare vid varje försök att komma loss. 

En strategiskt utposterad Land Rover-människa var snabbt på plats och instruerade. Ettans växel, full gas och släpp kopplingen tvärt – och loss kom de.

Land Rover Freelander 2 får flera chanser att visa sin duglighet i terrängen under provkörningsrutten. Men utan något jämförelseobjekt är det svårt att ranka den överst.

Bland klippor, sanddyner och ruffiga vägar i Marocko väcks frågan: Är den tillräckligt bra för att utmärka sig i den alltmer hårdnande striden om kunderna?

Prisnivån har åkt upp ett snäpp jämfört med utgående modellen och den enklast utrustade bilen (E) med dieselmotor kostar 310 000 kronor. Merparten av köparna kommer dock att välja den mer realistiska utrustningsvarianten S, med bland annat 17-tumshjul, Terrain Response, farthållare, färddator och flera nödvändigheter därtill. Då har priset åkt upp till 343 400 kronor för dieseln och 381 600 kronor för bensinaren.

Det finns ett flertal asiatiska, väletablerade och billigare alternativ. Kanske inte med samma märkesmagi och småsnobbiga status som Land Rover, men minst samma nivå vad gäller byggkvalitet och användarvänlighet. Toyota, Honda, Suzuki och Huyndai har nyligen uppdaterade eller helt nya modeller att erbjuda.

Land Rover uppger självsäkert att de under utvecklingen matchat Freelander 2 mot BMW X3 i vägegenskaper, men att tysken inte möter något motstånd i terrängen. Jag är inte lika övertygad och vi lär få återkomma med ett jämförande test.

Smått ironiskt är att BMW under tiden de ägde Land Rover planerade att bygga X3 och ersättaren till Freelander på samma plattform, där BMW-versionen skulle bli bäst på vägen och Land Rover få briljera vid sidan av. I stället blir det nu Volvo XC60 som kan sägas bli Freelanders mer vägorienterade kusin.

Freelander 2 marknadsförs som det (enda?) terrängdugliga alternativet i klassen och frågan är om kunderna är villiga att betala för det. I en ganska likriktad klass, där trenden snarare går mot cross over-fordon, kan Land Rover erbjuda ”den äkta varan”. Svenska importören är optimistiska och tror att nästan hälften av de nya kunderna i dag kör en vanlig personbil. Försäljningsprognosen ligger på 350 till 400 bilar – majoriteten dieslar. Säljstart i mars.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!