Basfakta
Teknik
R4, 1 951 cm3. 112 hk vid 4 200 r/min, max vridmoment 260 Nm vid 1 750 r/min. Fyrhjulsdrift. 5-växlad låda alt 5-stegs automatlåda Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. ABS.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 256, längd 438, bredd 181, höjd 183. Tjänstevikt 1 545, maxlast 505, släpvikt 2 000.
Fartresurser*
Toppfart 164 km/h,
0-100 km/h 13,2 s.
Bränsleförbrukning*
Bl. körn. 0,76 l/mil.
*) enligt tillverkaren
Inre kvaliteter
Land Rover Freelander introducerades hösten 1997 och är nu den mest sålda terrängbilen i Europa med nästan 60 000 registrerade exemplar förra året. I Sverige såldes bara 400 stycken under samma tid men den trenden hoppas Volvo, som numera ansvarar för Land Roverförsäljningen här, kunna ändra på.
I vår introduceras två nya varianter: en V6 med 177 hk (provkörning i kommande nummer) och en ny diesel: Td4.
Den nya common-raildieseln på 1,9 liter är utvecklad av BMW och återfinns även, i något starkare upplaga, i BMW 320d. I Freelander ger den 112 hk vid 4 000 r/min och 260 Nm vid 1 750 r/min. Det knattrar en del på tomgång men i fart hörs motorn knappt alls - då är det istället annat som låter.
Förarplatsen har inte ändrats nämnvärt sedan introduktionen, vilket är synd eftersom den kändes gammalmodig redan 1997. Ratten är endast ställbar i höjdled, instrumenten ganska små och reglagen allt annat än samlade. Gott om prylfack finns det i alla fall - bland annat smarta flaskhållare i dörrsidorna.Framstolarna är små och inställningsmöjligheterna begränsade.
Freelander Td4 kostar från 237 000 kronor men de flesta bilar som kommer hit har XE-paketet för 18 000 kronor som innehåller luftkonditionering, aluminiumfälgar och takrelingar.
Freelanders största styrka är vägegenskaperna och fjädringskomforten. Den är följsam i böjarna, stabil på motorvägen och fjädringen klarar dålig väg fantastiskt fint.
Med BMW-dieseln under huven blir det ännu bättre - Freelander Td4 är på det hela taget en trivsam bil. Synd att inte hela konceptet lever upp till motorstandarden.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.