You'll never walk alone. Ett Liverpool-fan samsas om utrymmet i nya Londontaxin med en Chelsea-supporter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av LEVC TX eCity

En av världens mest ikoniska bilar kommer till Sverige och ska konkurrera med bland annat Volvo V90. Vi provkör Londontaxin LEVC TX eCity!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Har du någon gång varit i London eller bara sett något videoklipp därifrån är du troligen bekant med Londontaxin. TX, som modellen egentligen heter, är lika starkt förknippad med staden som Big Ben eller Piccadilly Circus. Därför är det med förvånade blickar vi möts när vi susar runt i Stockholmstrafiken med en burgundyröd Londontaxi av senaste generationen, LEVC TX5. Ett krångligt namn som inte är självklart hur man uttalar. LEVC står för London Electric Vehicle Company och ägs sedan 2013 av kinesiska Geely som även äger Volvo.

1 av 2: Kanske kan detta bli en vanligare syn även i den svenska taxitrafiken. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Plattformen är unik för LEVC och delas inte inom Geely. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Släktskapet med Volvo märks när jag hoppar in bakom ratten som är direkt hämtad från Volvo-hyllorna, liksom bland annat startvred, infotainmentskärm och växelväljare. Om än i ett mer plastigt utförande här i TX. Skärmen är kraftigt vinklad mot föraren då passagerarplatsen på andra sidan den höga mittkonsolen är ersatt av ett tomrum avsett för att lasta bagage. Sittpositionen är hög och suv-lik, stolen är riktigt bekväm med gott om inställningsmöjligheter vilket inte är så konstigt då även den kommer från Volvo. Armbågen vilar bekvämt på dörrkanten som är perfekt placerad för en avslappnad körstil men jag får inte vila länge innan första körningen kommer.

1 av 5: Denna styrvinkel skulle kunna höra hemma hos en driftingbil. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5: TX har en rullstolsramp inbyggd i golvet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Bakom bagageluckan ska det inte lastas bagage. Här förvaras reservhjul och laddkabel. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: Med 50 kW effekt laddas batteriet upp till 80 procent på 25 minuter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5: Räckviddsförlängaren är en trecylindrig 1,5-litersmotor och laddar endast batteriet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det har tydligen varit stormöte mellan Liverpool och Chelsea på Örvallen norr om stan, det verkar åtminstone så när jag möts av de två käbblande supportrarna Marcus Engström och Per-Erik Sundström. Själv är jag inte så insatt i det där med fotbollstävling utan funderar mest på hur jag ska lyckas få in de bistra rivalerna i baksätet. Dörren är hängd i bakkant och svänger ut i nittio graders vinkel. När diskussionen om vem som är mest kompetent att springa efter boll av Liverpools Firmino eller Chelseas Silva eskalerar tar jag den tappade fotbollen och hivar in i baksätet. De uppeldade Engström och Per-Erik dyker in efter den och jag kan till slut stänga dörren. Plexiglasväggen håller mig säkert avskild från galenskapen i baksätet och taxametern börjar ticka.

1 av 3: Undantaget huvudstödet är det i princip en Volvo-stol föraren får ta plats i. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 3: Instrumenteringen är också från Volvo men med en egen LEVC-design. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 3: Växelväljaren vickas åt sidan för att ställa nivån av bromskraftåtervinning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Originalet av Londontaxin kom 1948 och sedan dess har det hänt mycket i bilbranschen, men Londontaxin har inte kunnat betitlas som något tekniskt mästerverk som legat i framkant. Liksom förarna som genomgår en rigorös utbildning för att memorera Londons alla gator och gränder har även motorn varit en konstruktion som numera hör till det förgångna. En dieselsnurra som skramlar likt bjällran hos en kviga under kosläpp. Därför markerar nya LEVC TX ett viktigt steg framåt för Londontaxin. Den är nämligen knäpptyst och har navigeringsfunktion. Elmotorn med 150 hästar driver bakhjulen och matas av ett batteri med kapacitet på drygt 24 kWh. Det ska räcka till ungefär tio mils körning.

1 av 2: Panoramaglastak bak gör att det känns luftigt och lyxigt. Supportrarna håller sams, för stunden. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Sex personer ryms bekvämt och bagage kan lastas under fällstolarna eller där fram. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det enda som överröstar kaoset i baksätet är den högljudda styrservon som stundvis ger ifrån sig ett surr när den jobbar. Ett påträngande ljud som inte borde tillåtits finnas kvar hos en produktionsbil. Men lika mycket som den brister gällande ljudkomfort imponerar den när det kommer till funktion. Tack vare att TX är bakhjulsdriven kan framhjulen tilllåtas en dramatisk styrvinkel som många driftingförare skulle avundas. Trots att TX har nästan tre meter mellan axlarna är vändcirkeln endast 845 centimeter. Cirka två meter snävare än normalt för en bil!

De riktiga taxiförarna var försiktigt positiva till den nya taxibilen, ”känns lyxig”. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Plexiglaset ljudisolerar någorlunda och för att underlätta konversation mellan framoch baksäte finns intercomsystem. Jag klickar på knappen till vänster om ratten och börjar förklara för Engström och Sundström hur nya TX är mycket modernare än sina föregångare. Medan de tidigare var rambyggen med rötter i 1940-talet är LEVC TX tillverkad av en självbärande kaross i aluminium. Dagens bil delar inte en enda komponent med de tidigare men trots den modernare konstruktionen är det ingen lätt bil. Tjänstevikt på drygt 2,2 ton gör sitt för den elektriska räckvidden. Därför finns även en bensinmotor i fronten. Till skillnad från vanliga laddhybrider driver den dock aldrig hjulen, i stället fungerar den som en generator för att ladda batteriet. Maskinen baseras på den i bland annat Volvo XC40 T2, en trecylindrig 1,5-litersmaskin som i detta fall levererar 91 hästkrafter. När batterinivån börjar tryta vaknar den till liv och det karaktäristiska trecylindriga ljudet påminner en hel del om det gamla dieselstånket från föregångaren. För att undvika detta kan TX laddas upp till 80 procent kapacitet på 25 minuter med 50 kW effekt.
Slänger ett öga i backspegeln för att upptäcka två sovande fotbollsfans.

Foto: LEVC

Förarutrymmet upplevs som ganska väl ljudisolerat och komforten är god. Utrymmet där bak fungerar däremot som en resonanslåda och har därför snäppet sämre ljudkomfort men ändå helt okej med tanke på hur lång tid en taxikund i snitt spenderar där. Utrymmet är väl tilltaget och rymmer upp till sex personer med packning som placeras under de bakåtvända fällstolarna.

Kosima Köpke, Marketing manager Europe. Foto: LEVC

Det märks att TX är byggd för just detta ändamål då den på flera punkter överglänser de konventionella taxibilar vi är vana vid i Sverige. Den är stor, rymlig och samtidigt smidig att handskas med på trånga gator. Klarar sig långt på el för en laddhybrid och verkar locka fram leenden hos de flesta som ser den. Men priset är höga 785 000 kronor. LEVC siktar på att ha fyra återförsäljare i Sverige i slutet av 2021 och räknar med att storsäljaren kommer att bli skåpbilsversionen som kommer hit inom kort, LEVC VN5.

Engström hävdar att Thiago Silva är bäst, Sundström håller fast vid Roberto Firmino. Att båda är lönnfeta råder det dock ingen tvekan om. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Med intercom-systemet väcker jag liv i Engström och Sundström som går i taket när de ser ett femsiffrigt belopp på taxametern. Tur då att jag sitter säkert bakom skyddsväggen och att de inte kan låsa upp bilen utan att betala. Det kostar att sova på jobbet.

Till slut blev det lugn och ro i baksätet. Gott om plats att sträcka ut benen om man vill. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Nissan e-NV200 Evalia
2012 gjorde Nissan ett försök att med sin NV-modell ta över marknaden för Londontaxis, riktigt så blev det inte.
Pris: 444 150 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Mercedes EQV
Mercedes V-klass är mycket populär som taxibil i det större formatet, kanske kan även den eldrivna bli vanlig framöver.
Pris: 865 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!