Lexus CT 200h F Sport Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Lexus CT 200h F Sport

”Kompakt premium” är en växande bilklass och etablerade Lexus försöker blidka de mer körintresserade kunderna genom sportpaket F Sport till lilla CT 200h.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Lexus gav sig in i kompaktmatchen med CT 200h för snart tre år sedan och bilen har funnits på den svenska marknaden i drygt två. Fortfarande är bilen en relativt ovanlig syn i vår trafikbild, där det vimlar av Audi A3 och BMW 1-serie. Så för den som vill sticka ut är CT 200h definitivt valet. Designmässigt är det den provade F Sport-modellen som gäller, den ”står” visuellt betydligt bättre på sina sotsvärtade hjul jämfört med standardvarianten.

Toyota-feelingen är inte allenarådande hos CT 200h, trots snacket om detta skulle vara en Prius på anabola steroider. Körupplevelsen blir annorlunda med betydligt bättre sittposition, och det skärpta chassit hos F Sport gör CT 200h skojig att ratta på småvägar och inne i stan. Ute på de breda autostradorna känns maskineriet ansträngt, 1,8-liters bensin­motor på 99 hk stöttas med ytterligare 82 hk från elmotorn. Maximal sammanlagt effektuttag blir 136 hk men tack vare den steglösa automatlådan ska man hålla sig ifrån fullgasaccelerationen. CT 200h F Sport mår bäst vid grön eko-körning. Kör man på i autobahntempo dräneras batteripaketet ganska raskt. Vid sansad – normal – körning finns den återladdade elkraften att tillgå hela tiden.

Med tillvalet F Sport blir CT 200h ungefär 50 kilo tyngre och de bredare hjulen gör att luftmotståndet ökar, vilket innebär att förbrukningen om inte stegras så i alla fall stiger med några centilitrar. Men fortfarande balanserar bilen in under den nya miljöbilsnormen. Skattefrihet i fem år således, kan ju kännas skönt när lädret har lättats på ”sportpaket”.

Rival

Volvo V40 D2 R-Design

Med R-Design ökar utsläppet på D2-motorn med fem gram till 99 g/km. V40 är mer körglad än CT men även mer ”Svenne Banan”. Finns ej med automat.

Pris: 279 500 kronor.

Lexus CT 200h F Sport

Pris

341 400 kronor.

 

Motor

Bensin/Hybrid. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 99 hk (73 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 142 Nm vid 4 000 r/min. Elmotor 82 hk (60 kW), 207 Nm. ­Sammanlagt 136 hk (100 kW).

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och. Bak fjäderben med dubbla triangellänkar.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7 tum, däck 215/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 432, bredd 177, höjd 144, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 515, maxlast ca 330, max släpvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 375–985 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,3 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,41, landsväg 0,40, blandad körning 0,40 l/mil. CO2 94 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, 3 år rost, 3 år lack, 3 år assistans.

 

Skatt

Skattefri i 5 år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr