Foto: Robin Törnros

Provkörning av Lexus ES 300h

Lexus ES är inne på sin sjunde generation men först nu kommer den erbjudas i Sverige då den ersätter GS. Vi kör den nya bilen som ska utmana i premiumsegmentet.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den må bli en ny bekantskap för oss på den europeiska marknaden, men ES lanserades redan 1989 jämte lyxkryssaren LS. Med den nya sjunde generationen tycker Lexus att det är dags att bredda territoriet för den populära lyxsedanen. På den svenska marknaden sker det dock på bekostnad av syskonet GS, som visserligen kommer fortsätta att säljas på andra marknader.

De två ser kanske ut som i stort sett samma bil, men under de vasst designade karosserna skiljer en hel del. Medan GS är bakhjulsdriven­ och har en kraftfull motor med 345 hästar, är ES framhjulsdriven med i stort sett samma drivlina som mindre syskonet IS och tvådörrarscoupén RC. En 2,5-litersmaskin med 178 hästkrafter som med hjälp av elmotor levererar totalt 218 hästar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!