Provkörning av Lexus GS 300h

Lexus näst största sedanmodell är GS och den kom till Sverige 2012 i sin fjärde generation. Ny design på den kaxiga spindelgrillen understryker att det är något genomgripande som hänt med hela bilen.

Tidigare har GS endast funnits med den större hybriddrivlinan 450h som består av V6-motor på 3,5 liter och 292 hästkrafter. Tillsammans med elmotorn finns totalt 345 hästkrafter till buds som sätter rejäl fart på den stora och nästan två ton tunga vagnen. Toppfart 250 km/h och 0-100 på 5,9 sekunder. Ändå håller sig förbrukningen på en rimlig nivå med 0,59 liter milen vid blandad EU-körcykelkörning.

Priset för GS 450h i sitt enklaste ­utförande av fyra är 528 000 kronor. Nu har GS fått hybridsystemet från lillebror IS 300h vilket betyder fyrcylindrig 2,5-litersmotor på 181 hästkrafter, plus elmotorns 82 hästkrafter som ger en systemeffekt av 223 hästkrafter. Det ger en toppfart på 190 km/h och 0-100 km/h klaras på nio sekunder blankt.

Inga fantomsiffror direkt men det räcker för de allra flesta, i synnerhet när man får reda på att bilen kostar 100 000 kronor mindre än 450h och att den uppgivna förbrukningen endast är 0,44 liter milen. Bäst av allt är att den klassas som miljöbil vilket inte minst gör tjänstebilsförarna nöjda med låg månadskostnad.

Baktill har GS fått ledbelysning. Sex nya färger är tillgängliga samt ett antal nya fälgar i 17, 18 eller 19 tum.

Båda modellerna finns på plats i ett soligt Palma de Mallorca. Först ut är GS 450h i F-Sport-utförande som innebär annorlunda grillmönster, LFA-inspirerade instrument och aluminiuminlägg Naguri-style. Till det bland annat 19-tumshjul, variabel styrgeometri, adaptiva stötdämpare samt fyrhjulsstyrning. En kärra som går lös på 696 000 kronor.

Här finns olika körprogram där Eco, Normal, Sport, Sport+ och EV (eldrift) ingår. F-Sport ska inte förväxlas med ytterligare en variant som dock inte är med på Mallorca men som jag kört förut. Lexus GS F med femliters V8 och 477 hästkrafter. En rackarrökare till bil.

Fronten är uppmejkad med ny design på grill, luftintag, strålkastare och DRL-dioder. Ser argare ut.

GS 450h F-Sport har snabb, exakt styr­känsla och går övertygande på vägen, rak som kurvig. Tyst på den spanska asfalten och troligtvis relativt tyst på svensk. Däremot gillar den inte små ojämnheter som brunnslock, broskarvar etcetera där fjädringen dunsar lite osnyggt, men annars är det en långfärdsvagn av rang med kursstabilitet i hög fart.

Under provkörningen höll den sig runt 0,8 liter milen, en imponerande siffra på den kuperade ön och inte så snäll gasfot. Efter en 12-milarunda är det dags för GS 300h. Märker direkt att den är mjukare satt och att den rullar på 18-tummare i stället för 19.

Den går behagligare över små ojämnheter och bilen inbjuder inte till några busfasoner. Den är inte fyrhjulsstyrd eller har variabel styrning. Ändå har den skärpa i styrningen och chassit är med på noterna. Underhållande och synnerligen bekväm skulle man kunna sammanfatta bilen.

Inredningen har också fått en uppryckning överlag. Ny ratt, större skärm med mera. Flott värre min dam/herre.

Även denna har olika körprogram men inte adaptiv fjädring. Mycket sköna stolar, ett stort rymligt baksäte samt en förbrukning kring 0,65 efter Borglund-körcykeln. Därtill Lexus oomtvistliga kvalitet som gör billivet enkelt. Ny front med nya ledljus, stora luftintag och nya dimljus är bland annat det som syns på utsidan . Inuti har GS blivit än mer förfinad med större skärm, ny ratt och en känsla av ombonad som knappast lämnar något att önska.

Förr ansågs Lexus tillverka lite könlösa, snudd på perfekta men inte så roliga bilar. I dag är de alltjämt perfekta men med ett adderat underhållningsvärde och ett fränare utseende.

Lexus GS 300h

Pris

Från 425 100 kronor, säljstart nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13:1. Borrning/slag 90/98 mm, cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 221 Nm mellan 4 200-5 400 r/­min.

 

Elmotor

Permanentmagnet syncron, 650 V, 143 hk, 300 Nm. Total kombinerad effekt 223 hk.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 8-stegad CVT-låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 485, bredd 184, höjd 146, spårvidd f/b 158/159. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 770-1 830, maxlast 465, max släpvagnsvikt 500. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 475 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 190 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,46, landsväg 0,43, blandad körning 0,44. CO2 104 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, hybrid 5 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat GTE

Är en laddhybrid som ska klara bortåt fyra mil på enbart batteridrift. När krämen är slut tar en bensinmotor vid och då drar den betydligt mer än vad EU:s hittepåkörcykel gör gällande.

Pris: från 411 000 kronor.

 

Mercedes E-klass

Mercedes E-klass kommer med hybriddrift och då högst troligt som laddhybrid. Ett system de redan har i C-klass (från 417 900 kronor) men troligtvis förfinat, och givetvis blir E-klass dyrare.

Pris: Ej fastställt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!