Det tuffare grillgarnityret går igen hos Lexus GS F.

Provkörning av Lexus GS F

GS är Lexus lyxsedan i mellanklass och det är första gången den begåvats med bokstaven F som tillägg. Det står för Fuji Speedway, en racerbana i Japan. Teknikens Värld ger järnet med GS F, men på spanska Circuito del Jarama med omnejd.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första F-modellen var IS F som kom 2008, följd av den helt sanslösa LFA från 2010 med V10-motor på 560 hästkrafter, tillverkad i 500 exemplar och ett pris på 4 100 000 kronor. Tillval var Nürburgringpaketet för 670 140 kronor då man bland annat fick 11 hästkrafter ytterligare.

2014 kom RC F, en tvådörrars coupé som testades i den här tidningen så sent som i nummer 10/2015.

Borglund hängde både med Lexus GS F och på backspegeln.

Nu är det alltså dags för F-modell nummero 4 – Lexus GS F. Man kan lite grovt kalla den för fyradörrarsversionen av RC F då de delar en mängd komponenter. Dit hör bland annat motor, växellåda och hjulupphängningar. Trots den högre taklinjen, två extra dörrar och två decimeter längre kaross har vikten gått upp med endast 37 kilo mot RC F.

GS F är en så kallad sportsaloon med betoning på sport. Det behövs bara en glutt i databladet så förstår man vad det handlar om. Femliters V8 med 477 hästkrafter och 530 newtonmeter i vridmoment hopkopplad med en åttastegad automatlåda.

Fyra utblås skvallrar om kapaciteten.

Klockan halv åtta är det fortfarande mörkt i Madrid. Trafiken är tät när alla ska till jobbet, som i vilken storstad som helst. Men när man väl kommer utanför staden domnar trafiken bort. Navigatorn för ekipaget åt norrut, solen håller på att gå upp och morgonljuset över bergen är oändligt vackert. Bäst av allt – ingen trafik. Jag sitter mycket bra i den skålade och rejäla stolen. Ett tryck på högerpedalen slungar iväg bilen med ett grymt motorljud. Syntetiskt via högtalare visserligen men grymt läckert läte med både insug- och avgasljud.

V8:n slungar iväg sportklumpen till 100 km/h på 4,6 sekunder. Vridmomentet är hela 530 newtonmeter.

Fyra körprogram finns att välja bland: Eco, Normal, Sport och Sport+. I den ordningen förstärks olika egenskaper som gasrespons, växlingspunkter och styrning, och det är verkligen skillnad mellan dem. I Sport+ ligger motorvarvet kvar på en hög nivå och bromsar man lätt inför en kurva växlar lådan omedelbart ner, ibland med mellangasbrak från motorn. Självklart kan man växla den manuellt med paddlar, men lådan gör verkligen inte bort sig när den får tänka själv. De snabba, ibland riktigt krokiga vägarna, är grymt underhållande och bilen verkar älska det, men jag får lägga band på mig eftersom medåkaren börjar bli illamående.

Tittar man riktigt noga ser man att Jonas som vanligt följer hastighetsbegränsningarna.

Tillbaka till Normal-mode och GS-F uppför sig städat och mjukt. Asfalten är finare i Spanien men jag får ändå en känsla av att den här bilen rullar tyst även på svensk mark. GS F är standardutrustad med TVD (Torque Vectoring Differential) inställbar i tre lägen: Standard, Slalom och Track. TDV ger mer moment till det bakhjul som rullar ytterst i en kurva vilket får bilen att styra in bättre. Flera tillverkare bromsar i stället ett framhjul för att uppnå samma effekt och jag är inte man att reda ut vilket som är bäst. Men kör man riktigt fort på en bana inbillar jag mig att det är bättre att ge mer kraft åt ytterhjulet bak än att bromsa ett inre framhjul.

Väl på Jarama har GS F fler trix i rockärmen. Antisladdsystemet ändrar karaktär i Expert mode och tillåter betydligt mer drift än i Normal mode, vilket ger föraren mer fria tyglar. Märker bilen att situationen håller på att gå över styr träder stabilitetskontrollen in och reder upp det hela.

Det är lätt att hitta en skön sittställning i de skålade stolarna.

Jag kör cirka åtta varv på banan och imponeras mycket av framvagnsgreppet. GS F understyr i stort sett ingenting, det är bara sikta, styra och gasa – väldigt förtroendeingivande, och styrningen är snabb och exakt. Bromsarna är ordentligt biffiga vilket behövs efter långa rakan där 230 km/h avläses innan hejdarna aktiveras fullt inför hårnålen till höger. Nej, GS F är ingen banbil men klarar sig riktigt, riktig bra, men så kostar den också en slant. Runt miljonen.

Lexus GS F

Pris

Cirka 1 000 000 kronor, säljs nu, första kundleverans mars 2016.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,3:1. Borrning/slag 94/89,5 mm, cylindervolym 4 969 cm3. Max effekt 477 hk (351 kW) vid 7 100 r/­min. Max vridmoment 530 Nm mellan 4 800-5 600 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 8-stegad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram/bak. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck f/b 255/35 R19-275/35 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 492, bredd 185, höjd 144, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 790, maxlast 530, max släpvagnsvikt i. u. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 520 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 270 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,66, landsväg 0,81, blandad körning 1,12. CO2 260 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

3 638 kronor per år.

Rivaler

BMW M5

V8 på 4,4 liter med dubbelturbo ger 560 hästkrafter och 680 Nm i vridmoment. Priset är närmare miljonen men det är grundpriset, räkna med några extra hundra tusen.

Pris: från 967 800 kronor.

 

Mercedes E 63 AMG

Foto: Glenn Lindberg

Har också V8 givetvis men på drygt 5,4 liter och dubbelturbo vilket ger dig 558 hästkrafter och 710 Newtonmeter att leka med. Finns att få med fyrhjulsdrift och som kombi.

Pris: från 995 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr