Provkörning av Lexus IS 200 Sportcross

Provkörning av Lexus IS 200 Sportcross

Basfakta

Teknik

Rak 6-cyl, 1998 cm3. 155 hk vid 6200 r/min, 195 Nm vid 4600 r/min. Bakhjulsdrift, 6-växlad manuell.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 451, bredd 173, höjd 142. Tjänstevikt 1485, maxlast 385, släpvikt 1200. Tank 70 liter. 

Fartresurser*

Toppfart 215 km/h. 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,98 l/mil.

* Enligt tillverkaren

Sportkombi utan brådska

Minsta modellen i Lexusprogrammet IS200 finns nu i SportCross-utförande. Tidigare gick den kombiliknande aktern bara att kombinera med den stora sexcylindriga motorn på tre liter och 214 hk och eftersom priset då ränner iväg rejält - en IS300 SportCross kostar i billigaste utförandet 391200 kronor - är det inte många svenska köpare som nappat. 

Med den lilla sexan på två liter börjar priserna på mer resonabla 269600 kronor och då ingår det viktigaste i utrustningsväg. För ytterligare 16400 får man ett sportpaket med bland annat xenonljus och differentialbroms. 

Den lilla sexan är mjuk och förfinad i tonen och den sexväxlade manuella lådan fantastiskt exakt och mekanisk i känslan. Tur det eftersom lådan måste användas flitigt, motorn är allt annat än kraftfull på låga varvtal och vill man att det ska hända något gäller det att hålla varvet uppe. En mycket irriterande detalj är att en varningssignal ljuder när man lägger i backen, en säkerhetsåtgärd eftersom den ligger bredvid ettan.

Med bakhjulsdrift och längsmonterad motor blir viktfördelningen fin och väguppträdandet följsamt och harmoniskt. 

Lastutrymmet är som man kan misstänka tämligen begränsat, det är knappast ens fråga om en kombi. Men ryggstödet går i alla fall att fälla för ökad flexibilitet. Kupén är ganska trång och framstolarnas intällningsmöjligheter inte lika goda som i många konkurrenter. 

Inredningen har fått mycket skäll för att den känns billig i utförandet och visst svarar panelen lite ihåligt när man knackar på den. Den kronografinspirerade instrumenteringen kan man tycka vad man vill om, jag tycker den är kul. 

På det hela taget är det svårt att tycka illa om IS200, detta välbyggda och udda alternativ till dussinbilen BMW 3.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!