Lexus IS 250C

Provkörning av Lexus IS 250C

Det blir inte mycket bättre än så här. Lexus IS 250C är cabben som har allt. Mängder av lyx och komfort – med eller utan tak.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

IS 250C fyller upp en lucka i Lexus-utbudet. Hittills har lyxiga SC 430 varit det enda alternativet för Lexus-kunden som vill köra öppet. Men SC-modellen är dyr och i praktiken tvåsitsig med ett mikroskopiskt baksäte. De tynande produktionstalen, ett par tusen per år, talar sitt tydliga språk. Kunderna vill ha något annat. 

Vilket har fått Lexus att öppna upp sin mellanklassmodell, IS 250. Den lilla V6:an och ordentlig plats för fyra gör underverk. Lexus IS cabriolet är betydligt mer användbar än SC 430 och bjuder på bättre image. I dag är vräkighet inget honnörsord och en IS 250C sticker inte i ögonen lika mycket som en V8-försedd Lexus SC.

 Lustigt nog är lillebror IS 250C betydligt större än SC, drygt en decimeter längre. Trots detta ger den ett behändigt intryck, med en söt liten ankstjärt som avrundar anslaget. Med taket nedfällt ser sittbrunnen ganska kompakt ut, men baksätet är rymligare än vad man kan tro. Två ordentliga stolar med kopphållare i mitten. Framstolarna har tunnats ut och baksätet fungerar även för människor med ben.

 Som alltid med plåtcabbar gäller det att resa med mjuka väskor. Men medan många andra modeller i genren är fullastade med två flintastekar rymmer Lexus IS 250C en hel golfbag med taket nedfällt. 

 Provturen tar mig österut från Nice, förbi Cannes och Mandelieu, längs rivierans promiskuösa nöjesmetropoler. Himlen är azurblå, dofter av mimosa, herpes och bouganvilla blandas i den öppna kupén.

 Lyxkänslan finns där, men med en påtaglig amerikansk touch. Det är också där det absoluta flertalet exemplar av bilen kommer att säljas. Lexus tror på 20 000 bilar om året ”world-wide” för IS 250C. För Europa har man avsatt 2 000 bilar, och lilla Sverige får räkna med 30 bilar per år. Det säger lite om vår betydelse i ett globalt perspektiv.

 Standardutrustningen är omfattande. Skinnklädsel, navigation, elstolar, parkeringssensorer och eljusterbara stolar följer med bilen vare sig du vill eller inte. Som standard har bilen 18 tums aluminiumfägar. 

 Motorn är synnerligen diskret, den skulle nästan kunna tas för en elhybrid, så tyst är den. Dock inte särskilt effektstark. Utan turbo stannar maxeffekten på 208 hästkrafter som tas ut vid måttliga 6 400 varv. Automatlådan arbetar med sex steg som sömlöst, nästan sömnigt, glider in i varandra. Transmissionen är så effektiv att automatlådan faktiskt minskar förbrukningen jämfört med en manuell låda. 

 Med det inte sagt att Lexus IS 250C är ett särskilt grönt alternativ. Den drar i EU-cykeln 0,93 liter per mil i blandad körning. Det är inte särskilt snålt.

 Strikt ekonomiskt har det absolut ingen betydelse. Har man lagt ner 483 100 kronor på bilen spelar det ingen roll om bensinen kostar ett par tusen kronor extra per år. 

 Det handlar snarare om principen. 

 En mängd förkortningar på tre bokstäver lägger sig i framfarten vid behov: SCV, VSC, PCS, SRS, ACC. Och just när man trodde att the roof is nådd slänger Lexus ännu ett system, med fyra bokstäver, VDIM; Vehicle Dynamics Integrated Management. 

 Det är säkert bra.

 Mindre bra är att Pre Crash Safety, PCS, bara finns i det dyraste tillvalspaketet ”Sport” för 90 800 kronor. Systemet varnar föraren och spänner bältena – och om en krock är oundviklig bromsar systemet in bilen innan krocken sker.

 Som glidare är Lexus svårslagen. Det är något speciellt med det japanska finsnickeriet. Allt fungerar utan minsta protest. Passformen är perfekt. Det är heller inga konstigheter med reglage och knappar. På något vis påminner även den lyxigaste Lexus lite grann om Corolla – man hittar rätt ganska snabbt.

 Det tredelade taket har både för- och nackdelar. På plussidan: Jag noterar att i- och ursteg inte kräver limbotalanger. På flera andra plåtcabbar har vindrutan dragits så långt bak att det är krångligt att kliva i och ur bilen. 

 Nackdelen med bilens coupédesign är den dåliga bakåtsikten. I Sverige, där man kör med taket på mestadels, är det en stor nackdel. Det är tur att bilen har parkeringssensorer som standard. 

 Är den köpvärd? Javisst. Det är en fin cabriolet som faktiskt är billigare än Mercedes CLK och BMW 325 cab när vi har utrustat de tyska bilarna upp till Lexus-nivå. 

 Men som andra Lexus-modeller känns den lite grå. Skinngrå, aluminiumgrå, silvergrå – men likt förbaskat lite grå. Så behöver det inte vara. Även gåslever vinner på några stänk salt.

Lexus IS 250C

Pris

483 100 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl längdmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0. Borrning/slag 83,0/77,0 mm, cylindervolym 2 500 cm3. Max effekt 208 hk (153 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 252 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstångsstyrning med hydraulisk servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fram fälg 8,0 tum, däck 225/40-18, bak fälg 8,5 tum, däck 255/40-18.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 463, bredd 180, höjd 141, spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt 1 750, maxlast ca 325, max släpvikt 0 kg. Tank 65 liter.

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,31, landsväg 0,71, blandad körning 0,93 l/mil. CO2 219 g/km.

Skatt

2 145 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!