Provkörning av Lexus IS 300 Sportcross

Provkörning av Lexus IS 300 Sportcross

Basfakta

Motor 

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider på insugssidan. Kompression 10,2. Borrning/slag 86/86 mm, volym 2 997 cm3. Max effekt 215 hk (157 kW) vid 5 800 r/min. Max vridmoment 289 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-stegad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Dubbla triangellänkar, skruvfjädrar med krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång servo, 3.0 rattvarv.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS. EBD (elektronisk bromskraftdistribution).

Hjul/däck 

Fälgbredd fram 7 tum, bak 7,5.

Däck fram 215/45 ZR 17, bak 225/45 ZR 17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 451, bredd 173, höjd 143, spårvidd fram/bak 150/148. Tjänstevikt

cirka 1 600. 

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 230 km/h.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 1,12 liter/mil (EU-norm).

*Tillverkarens uppgift

Lilla lyxlastaren Lexus

Med kombibakdel och trelitersmotor tar Lexus IS-serie nya tag i konkurrensten med BMW:s trea

För drygt två år sedan satt jag i då spritt nya Lexus IS 200. En bil med glasklart sikte mot BMW 3-serie och en spark i solar (p)lexus på alla andra tillverkare i lilla finbilssegmentet. Lilla Lexus var fabrikens första steg mot en yngre och sportigare publik. Vagnen förmedlade blandade känslor, men mest positiva. Snitsig, frisk, rakbladsvass design. Tvåliters rak sexa, 155 hästkrafter, sexväxlad låda och bakhjulsdrift. 

Välpolerad ut i hjulbultarna men ändå saknades något. De billiga inredningsmaterialen förvånade - framför allt i instrumentpanel och instrumentering. Hur skulle en bil som var så plastig inuti locka kunder från det tyska etablissemanget? Inte mycket bättre än koncernens storsäljare Corolla. Låt vara att designen var häftigare men också smått överarbetad med hastighetsmätare à la kronograf.

Motorn var en annan källa till besvikelse i IS200. Tvåliterssexan, mjuk och len och med udd på högvarv. Finfin javisst, men 155 hästkrafter är knappast upphetsande när varenda bil, dyr som billig, har hästkrafter som stapelvara. 

0-100 km/h på 10, 3 sekunder (Teknikens Världs mätning) klarar vilken tvåliters-Mondeo som helst.

Nu sitter jag här igen, i minsta Lexus. Uppgraderad till IS 300, där trean berättar att cylindervolymen är just tre liter. Den här versionen har sålts i USA i ett år.

Trelitersmotorn har också alla cylindrar på rad och är hämtad från storasyskonet GS 300 där den utvecklar 220 hästkrafter. IS-modellen har kalibrerats till 215 hästkrafter.

Inte nog med det. IS 300 finns också i ny karosskostym som kombi. På Lexusspråk heter den SportCross och är så att säga en sportkombi eller livsstilskombi, inte helt olik Alfa Sportwagon eller för all del vår egen Volvo V40. Men siktet är fortfarande inställt på BMW 3-serie, den här gången i Touringutförande. 

SportCross är relativt trång med låg taklinje men är ändå en kombi med allt vad det innebär av flexibilitet och lastkapacitet. Baksätet är givetvis fäll- och delbart (60/40). Dessutom är passagerarstolen fällbar, vilket kan vara till nytta om man ska lasta plankor exempelvis. Fast helt klart är att det finns betydligt vettigare och rymligare kombibilar. Men vett kommer inte alltid i första rummet.

Baksätet har tre trepunktsbälten vilket är tacknämligt, även om bara två får plats där.

För att bibehålla den goda vridstyvheten från sedanmodellen är de bakre takstolparna förstärkta och för att viktfördelning och totalvikt inte ska rusa i väg är bakluckan av aluminium. Under bagagerumsgolvet finns en "potta" att lägga fisk och blöta badkläder i. Under den finns nödreservhjul (på aluminiumfälg) och en del verktyg. Viktökningen jämfört med sedanen är cirka 50 kg.

Provkörningen äger rum i schweiziska Alperna. Kurvigt, krokigt, smalt, backigt, vackert så man storknar och väldigt roligt. Emellanåt även en del motorväg. Vägarna är dessutom oftast mycket bättre än våra.

Under dessa betingelser går Lexus IS 300 ruggigt tyst, men på Sveriges oljegrusade vägar bullrar den säkert mer. Vi får se när bilen kommer hit i november.

IS 300 går alltså tyst, tystare än "gamla" IS 200. Från hjulställ och däck hörs i det närmaste ingenting. I höga hastigheter, över 160 km/h, hörs vindbrus från vindrutestolparna, det är allt. Motorn går också väldigt diskret i jämn fart. Vid acceleration morrar den men inte utan behag och inte olikt en BMW-sexa. 

IS 300 kommer bara att säljas med femstegs automatlåda. Lådan växlar antingen själv eller med hjälp av knappar i ratten. Systemet är synnerligen lyckat. Nedväxling sker med knapp på framsidan och uppväxling med knapp på baksidan. Logiskt.

I manuellt läge växlar lådan ändå ner själv om man gör kick down. Detta för att man inte ska behöva tänka själv, sitta och fumla med knapparna om det är bråttom med en plötslig fartökning. 

På de kurviga partierna går bilen i stort sett neutralt och med måttlig understyrning. Ett beteende som känns säkert. Med den större motorn finns lite mer vikt över framhjulen och vad jag kommer ihåg känns IS 200 lite nättare i kurvorna. SportCross har något bredare bakhjul (225/45) som säkert också inverkar. De håller i bättre och gör bilen lite mer understyrd.

Väghållning, fjädring och bromsar lämnar inte mycket övrigt att önska men personligen skulle jag vilja ha en mer alert styrning. Den känns lite sävlig och har inte samma vägkänsla och snabbhet som exempelvis BMW 3-serie.

IS har förbättrats på en rad punkter och många av dem kommer också IS 200 tillgodo. Inredningen ser ut som tidigare men materialvalen är delvis bättre. Bland annat är de billiga hårdplastpanelerna med metalliceffekt utbytta mot andra i finare, vänligare plastmaterial. De anskrämliga högtalargallren i dörrarna har bytts mot mindre fula.

IS 300 är rikligt utrustad som standard. Bland annat ingår ett aktivt antisladdsystem vilket sedan några år ett "måste" på en motorstark, bakhjulsdriven bil. Elektronisk bromskraftsfördelning, sidokrockgardiner fram samt xenonstrålkastare ingår också, liksom en välljudande cd-stereo och farthållare.

I tillvalssortimentet finns inte mycket mer än läderklädsel för 25 400 kronor. Mycket pengar, men då är även ratt och växelspaksknopp läderklädda och stols-justeringen elektrisk.

NavigatIonssystem kostar 29 900 kronor. Också mycket slantar men fördelen är att det är ett DVD-system. Man behöver bara en skiva för hela Europa, men Norge finns inte med. Skärmen är stor och sitter väl till högt på panelen och den syntetiska rösten talar svenska om du vill. Röstläget är dock av samma typ som du kan få höra en lördagkväll om du kommer hem alldeles för sent. 

Det är inte mycket som saknas. En miss är att torkarna inte har regnsensor, en liten finess man uppskattar mer och mer och som i en dyrbil som Lexus åtminstone borde vara tillval. Ratten är bara inställbar i höjdled på hackigt amerikanskt vis.

IS 200 kommer fortfarande att vara bästsäljaren i Lexusflottan och finns bara i sedanutförande. Lexus är inget stort märke i Sverige. Förra året såldes 267 stycken IS 200. Man räknar med en i stort sett bibehållen siffra för IS 200 och omkring 60 stycken IS 300, fördelat 50/50 på sedanmodellen och SportCross.

Och priset då? SportCross är 14 900 kronor dyrare än sedanmodellen och kostar 391 200 kronor. Uppiffad med läder och navigationssystem springer det upp till hela 446 500 kronor. 

Väldigt vad tyst det blev.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!