På LC-modellerna tillåts Lexus vilda designspråk spela fritt. Cabrioletmodellen har lägre tyngdpunkt än coupén. Foto: Harald Dawo

Provkörning av Lexus LC 500 Convertible

Har världen fortfarande plats för något så ytligt, dumt och alldeles underbart som en cabriolet med bensin-V8 helt utan elektrifiering?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

På papperet är det svårt att förstå sig på Lexus LC 500. Denna stora coupé, lanserad redan år 2016, påminner utseendemässigt mycket om superbilen LFA, men är av en helt annan karaktär.
Namnet LC står för Luxury Coupé och säger allt - det här är en lyxig glidare snarare än en sportbil byggd för att vara så snabb som möjligt.
Trots att den är svår att förstå sig på är den svår att inte tycka om. Nej, LC 500 är absolut inte den snabbaste bilen i sin klass, definitivt inte billigast och inte roligast. Den har däremot det där svårfångade och svårförklarade ”något”.
Nu kommer cabrioletmodellen LC 500 Convertible och det är dags att ta reda på om den också har ”något”.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!