Provkörning av Lexus LS 430

Provkörning av Lexus LS 430

Basfakta

MOTOR

8 cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder, variabla ventiltider. Kompression 10,5. Borrning/slag 91/82,5 mm, volym 4 293 cm3. Max effekt 281 hk (207 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 417 Nm vid 3 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-stegs automatlåda. Antispinnsystem, aktivt antisladdsystem.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare, luftfjädring extrautrustning. Fram undre tvärlänkar och övre triangeltvärlänkar, bak längs- och tvärlänkar, övre triangeltvärlänkar.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 m. 3,5 rattvarv.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. ABS och EBD.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 7,0 tum. Däck 225/55 R17.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 292,5, längd 500,5, bredd 183, höjd 149 (m. luftfjädring, normalläge: 147), spårvidd fram/bak 157/157 (m. luftfjädring 157,5/157,5). Tjänstevikt ca 1 900. Tank 84 liter.

FARTRESURSER

Toppfart 250 km/h. Acc 0-100 km/h 7,5 s.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING

Landsväg 0,93, stadstrafik 1,75 l/mil (enl. EU-norm).

Gräddvisp

Stora Lexus är mjuk och god och lägger sig hemskt gärna på toppen av det mesta.

För 17 år sedan, så lyder den officiella versionen, samlades ett antal hemlighetsfulla Toyotadirektörer i Japan och släppte ordet fritt runt bordet: Vi behöver en lyxbil. Kan vi åstadkomma en som konkurrerar med världens bästa?

Sex år senare, vid premiären på 1989 års Detroit Auto Show, hade frågan definitivt med ja besvarats. Lexus LS400. 

Redan första året såldes fler än 40 000 stycken i USA. Folk som luttrats av felen på sina Cadillac och Lincoln fick här en bil som inte bara höll och höll utan också, när den i sällsynta fall inte gjorde det, togs om hand och servades på ett sätt man aldrig sett maken till. På verkstaden ena dagen, nytvättad, tankad och hemkörd till garageuppfaten nästa. Det var ena förklaringen till framgången.

Den andra var själva bilen; rymlig och förunderligt välbyggd, makalöst vibrationsfri V8, fräsch och chosefri stil för framåtsträvande lyxlirare som inte ville synas bakom jänkarmärkenas kromtyngda clownnäsor eller uppfattas som arroganta i något tyskt vrålåk.

Under åren har LS400 förfinats sparsamt och varför inte; i undersökning efter undersökning har modellen hamnat i nöjdhetstoppen hos det betydelsefulla J.D. Power som sysslar med sådant. Never change a winning team.

Efter 600 000 exemplar av LS400 var det nyligen ändå dags för avlösning. Nu i dagarna har LS430 kommit till Sverige.

Utsidan är kraftigt förändrad men går i välkänd stil. Att mer verka än att synas kanske kan bli Lexus' egen tradition. Fast lite mindre på gamla Mercedes S-klass kunde nog formgivarna ha sneglat?

Den ganska klossiga formen till trots skär bilen effektivt genom fartvinden, cW 0,25 är faktiskt världsledande i klassen. Känslan av massivitet är inte bedräglig, karossen är 30 procent mer vridstyv än föregångaren som vid en direkt jämförelse ser nästan tanig ut.

Där jag brassar fram i alldeles för hög fart på den lågtrafikerade A8-motorvägen norr om Nice är det tystheten i kupén som imponerar mest. Ljudnivån är i stort sett den samma i 210 km/h som när jag nyss körde 50 km/h nere i sta´n, en smått surrealistisk känsla. Det är som om världen där utanför är på film, vindbruset är helt borttrollat. 

Det enda som stör komfortupplevelsen en aning är en oväntat stötig fjädring, mest påtaglig i stadstrafik. De LS430 som kommer till Sverige har samma luftfjädring runt om som provbilen.

Lexus kommer förstås bäst till sin rätt när den får sträcka ut på motorvägen, de långa sugande böjarna bemästras förunderligt mjukt och samtidigt klippstabilt.

På vindlande småvägar visar sig femmeterskolossen vara förvånansvärt smidig. Hjulupphängningarna fram och bak är helt nya, med dubbla triangellänkar, behagligt jämn viktfördelning (52/48 fram/bak) och större fjädringsrörelser än i den gamla versionen.

Innandömet präglas av samma återhållsamhet i utseendet som utsidan men är desto mer späckat av finesser. 

Framför allt är Lexuskupén särdeles rymlig. Man har strävat efter att med samma yttermått som föregångaren nå ungefär samma kupéutrymme som den förlängda Mercedes S-klass - och lyckats. Tacka 75 millimeter längre axelavstånd för det. I framsätet finns 25 millimeter mer huvudutrymme, i baksätet hela 40 mer än i gamla modellen. Endast insteget i baksätet är något inskränkt, annars är det bara att breda och sträcka ut sig åt alla håll.

Materialvalen fyller högsta anspråk. Träinläggen av kalifornisk valnöt ser till exempel traditionella och moderna ut på samma gång, plasten är inte det minsta plastig och lädret i stolarna är just så handskmjukt att man bara vill sätta sig på det direkt. En nyhet är att det som standard finns såväl fläktvärme som fläktkyla i framstolarna. Förarstolens sittdyna kan justeras 70 millimeter i längsled och det finns minne både i den och i den elektriskt justerbara ratten. Den som inte hittar en passande körställning här är nog egentligen giraff.

Med Presidentpaketet erhålls dessutom justerbar ryggstödslutning och massagefunktion i soffan bak. Annat godis för presidenter är det nyckellösa startsystem som låser upp bilen när bäraren av det speciella låskortet befinner inom en meter från bilen, parkeringssensorer i stötfångarna, samt separat luftkonditionering bak, styrd från mittarmstödet.

Apropå luft, friskluftsgallren på den mäktiga mittkonsolen fram rör sig långsamt med hjälp av små motorer för att sprida sitt flöde så jämnt som möjligt i kupén. Rörelserna styrs av hur många som finns i bilen och på vilka platser de sitter. Detaljarbete...

Omvärldens otrevligheter i form av avgaser regleras bort av en sensor känslig för kväveoxider, kolväten och koloxid. Det finns till och med ett deodoriserat kolfilter som avlägsnar dålig lukt.

Föga förvånande är det välbeställt på avdelningen medieelektronik. Först och främst gäller det ljudanläggningen. Den är outstanding bland allt jag stött på.

Systemet är av fabrikat Mark Levinson, ett för mig helt okänt namn men som fick någon att tro att de där 700 000 kronorna i pris snarare gällde stereon och att bilen följde med på köpet. Lät fantastiskt gjorde det i alla fall och detta är visst första gången herr Levinson tillåter sina alster att hamna i en personbil.

Den andra installationen är satellitnavigeringen, i och för sig ingen större sensation, men på en enda dvd-skiva ryms varenda väg och gata i hela Europa - en kartbok som heter duga. Dessutom är skärmen stor och knapparna särdeles lättskötta. Både ljudanläggningen och satellitnavigeringen är standardutrustning.

Ytterspeglar och sidorutor är belagda med ett regnavvisande skikt och xenonstrålkastarna (både på hel- och halvljus) kan ställas in för att slå på automatiskt när det blir mörkt.

Motorn är alltså borrad en smula jämfört med den gamla, grundkonstruktionen är den samma. Drygt 280 hk är inte märkvärdigt i en bil så tung som Lexus, men tekniken med justerbara ventiltider är effektiv och fartresurserna ansenliga - det är bara det att allting är så extremt välisolerat att sinnesintrycken uteblir.

Svalsköna sångerskan Sade kör visst Mercedes men kanske skulle ta en tur i nya Lexus. En mer Smooth Operator är svår att tänka sig.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!