071211-toyota-lexus

Provkörning av Lexus LS 460

Basfakta

Pris 

Ej fastställt.

Motor 

90 graders 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,8:1 Borrning/slag 94/83 mm, cylindervolym 4 608 cm3. Max effekt 380 hk (280 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 493 Nm vid 4 100 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift. 8-stegad automatlåda

Fjädring/hjulställ 

Variabel och adaptiv luftfjädring med automatisk nivåreglering. Multilänkaxel fram och bak med länkarmar och stag i aluminium.

Styrning 

Kuggstång med elektrisk servo (EPS). Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Elektronisk-hydraulisk bromsservo. ABS.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 235/50 R18,  Fälg 8 tum däck 245/45 R19 (extrautrustning)

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 297, längd 503, bredd 187,5, höjd 146,5, spårvidd f/b(19-tumsfälgar) 161,5/162. Tjänstevikt 1 945-2 055, maxlast ca 500, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 84 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 250 km/h(begränsad). Acceleration 0-100 km/h 5,7 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 1,11 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Lätt läxa i teknik

Med 8-växlad automat, fler tekniska system än du kan komma ihåg och underbar komfort hoppas japanerna att nya LS ska bli nummer ett bland lyxbilar. Efter provkörningen är i alla fall vi imponerade. 

Beteendet av föraren i bilen framför hade normalt fått mig att reagera kraftigt negativt. Snart ligger samma ekipage bakom och svinkör provocerande nära min akter. In framför igen och när bilen sedan bromsar hårt, tvärdrar åt höger och stannar in på en grusvägsavfart har jag inte för avsikt att hänga på.

Kollegan framför ska med detta, ett för en utomstående betraktare synnerligen udda trafikuppträdande, försöka se om nya Lexus LS 460 pre-crash-system reagerar på plötsliga täta nästan-kontakter med andra bilar. Förarens intensiva provokationer ger inte önskat resultat, vare sig från min eller hans bil, och svaret från Lexus är att bilarna är förserie-bilar där alla system inte är 100% intrimmade. Mjukvaru-justering, alltså. Oavsett borde förstås ett sådant viktigt och nytt slå-på-trumman-system fungera vid en första provkörning och vi blev också på stående fot inbjudna till några tekniska provkörningsdagar på inhägnat område. Bra så. 

Lexus LS 460 är den fjärde generationens stor-lyxbil från Toyotas prestigemärke. Varumärket som har blivit ett av bilvärldens starkaste när det gäller kvalitet och när det gäller diskretion. Ett annat ord för charmlöshet kan en del tycka, men charmen består mycket av den diskreta hållningen till omvärlden. En Lexus ser omvärlden, registrerar den men vänder sig sedan om och gör sin grej på sitt sätt. 

Till exempel, i sann och självklar miljöbilsanda, meddelas det oss under visningen att om ett år kommer det en hybridversion, LS 600. Så bra, och där skapades ett nytt litet segment, och det för miljömedvetna rikingar.   

Det tar vi då, tillbaks till 460:an. 

Den nya motorn är... helt ny, och att satsa på en större maskin - som alla konkurrenterna har - var aldrig aktuellt. En lättviktig V8:a på 4,6 liter kopplad till en 8 (åtta!)-växlad låda är det enda drivlinealternativet som erbjuds. Att verka effektivt utan att märkas, just som varumärkets attityd påbjuder, är en träffande beskrivning på motorn. Men vi noterar ändå en eftergift åt alla bensinhuvuden i kundkretsen; om man varvar tillräckligt hårt hörs det faktiskt en vacker sång. Av de 8 växlarna märks inte det mycket när de arbetar, och det är ju det som är meningen.

Blocket är gjutet i en nyutvecklad, extra temperaturtålig aluminium och tack vare avancerade simuleringsprogram kunde motoringenjörerna praktiskt testa temperaturer i blocket innan produktion. En detalj som också känns arbetad är ventilkåpor i magnesium.

380 hk från 4 608 cm3 med ett vridmoment på 493 Nm vid 4 100 v/min ger LS 460 sportbilslika rakt-fram-prestanda. Om fabriksuppgifterna på 5,7 s från 0-100 km/h stämmer står bilen stark mot konkurrenterna. De som är snabbare (till exempel M-B S500 och Jaguar XJR) använder sig av turbo- eller kompressormatade maskiner. Dessa siffror är för en del kunder just bara siffror, men i praktiken är siffrorna från 80-120 km/h på 4,7 s än mer talande och tilltalande. 

I sammanhanget är dessutom LS en lättviktare, runt 2 ton, beroende på utrustning.

- Med nya LS 460 visar vi vad som tekniskt praktiskt är möjligt inom en bilproduktions ramar idag, menar Karl Schmidt, vice president för Lexus Europe.

Det är mycket "först" och "högst" både på och mellan raderna, och visst, det är imponerande mycket ny teknik i bilen: 

De tidigare nämnda Pre-Crash-systemet hjälper (eller snarare, kommer att hjälpa) föraren till uppmärksamhet och aktion om en kollision är nära förestående. Alla system, kameror och radar arbetar intensivt ihop och stramar upp, rätar upp, styr upp och bromsar upp för på alla sätt undvika en kollision. Föraren ska på intet sätt vara omedveten om vad som håller på att ske.

Radar och kameror, ja, det är allt för mycket för att gå igenom under en provkörningsrapport, men några söta och effektiva (eller skrämmande) exempel på framtiden är förarövervakningen (DMS, Driver Monitoring System) och parkeringshjälpen (IPA, Intelligent Parking Assist).

Förarövervakningen består av en lite kamera på rattstångens kåpa med 6 infraröda LED-lampor för säkerställa en konsekvent bedömning av föraren, dag som natt. Om föraren skulle ha sitt huvud vridet åt sidan när bilen bestämmer att ett föremål är i vägen reagerar bilen. Initialt varnas föraren med ljud och varningsblink, men blir det ingen reaktion bromsar bilen lätt och skulle inte heller vara nog aktiveras hela Pre Crash Safety-systemet automatiskt innan crash-boom-bang.

Med parkeringshjälpen måttar föraren in sin tänkta parkeringsruta med back-kameran, bilen godkänner valet med sensorer och föraren konfirmerar. Sedan är det bara att släppa ratten och bilen styr själv in i rutan. Vi provade och det fungerade verkligen, även om marginalerna förstås är väl tilltagna och ibland kan man nog tycka att "det här fixar jag bättre själv". Och då gör man det, det var ju hjälp det handlade om. Det är ingen total parkeringslösning för lata okunniga förare även om flirten med de amerikanska kunderna känns tydlig.

Vidare måste vi nämna LKA (Lane Keeping Assist), som håller bilen på kurs med varningsljud och fysiska ingrepp. Systemet förutsätter en bra målad väg med tydliga filmarkeringar och är egentligen ingen stor nyhet, men inte desto sämre för det.

Andra förkortningar för att illustrera tekniken är till exempel; PCS Advanced Obstacle Detection System, ESA (Emergency Steering Assist), RPCS (Rear Pre Crash System) och ECB (Electronically Controlled Brake System).

LS har en elektronisk-hydraulisk bromsservo som förutom att minska vikten på bromssystemet också ger en mer exakt fördelning av bromskraften. Dessutom kommunicerar bromssystemet bättre med det aktiva chassit AVS (Active Variable Suspension).

I korthet är VDIM (Vehichle Dynamics Integrated Management) ett nätverk av alla hjälpsystem i bromsar, styrning, motor, drivning och chassi som integrerar alla till en enhet som jobbar tillsammans. Man kan ha en aning om hur mycket information och aktivitet som utbyts i kretskort och ledningar, men man vill helst inte veta. Då blir det väl kortslutning i testförarhjärnan.

På vägen går LS 460 sportigt effektivt men naturligtvis också värdigt bekvämt. Vägkänslan vid skyndsam, skulle till och med kunna drista mig till hård, körning på skymda och krokiga alpvägar är underhållande och vikten på bilen känns inte som ett handikapp. Man åker och sitter förstås förträffligt både fram och bak, och känslan i baksätet när någon jag litar på kör är en extraordinärt positiv transportkänsla.

De flesta LS kommer nog att beställas med "rear seat upgrade package" och då får man i stort sett allt man önska som baksätespassagerare. Extra benutrymme fixas ju med den längre versionen. Klimatanläggningen har som sig bör fyra klimatzoner och stoltserar med 13 olika sensorer och 20 luftinsläpp. 

Ljudutrustningen från amerikanska exklusiva Mark Levinson fick vi oss demonstrerad instängda i den kommande förlängda versionen av LS. Även om det var bastuvarmt där inne (den aktuella bilen stod med motorn avslagen parkerad på en solig hotellterrass) var ljudet synnerligen imponerande. Den anläggningen är ett tillval och skulle du vilja ha samma ljudprestanda hemma är det höga femsiffriga belopp som gäller. Går man igång på ljudexcesser på den nivån är sådan audioutrustning i extrautrustningslistan ett klipp. 

Den har en smidig utstrålning, nya LS. Framifrån får man nästan en känsla av stor sportcoupé; låg, sluttande vindruta, högt uppdragen midja med långsmala sidorutor och en bestämd front. Lite av samma känsla som M-B CLS, men också lite drag över aktern av BMW:s 3-serie. 

LS 460 ser mindre ut än vad den är, designen är i det sammanhanget väldigt lyckad. Jag får vid ett flertal tillfällen titta till för definiera bilen gentemot mindre bilar.

I Europa tycker lyxbilskunderna om den typen av utstrålning, i Asien och i det forna Östblocket vill man hellre att det ska synas lite mer. En balansgång och olika skolor för tillverkarna. Lexus går på den europeiska linjen och menar att i Japan och USA är det också den typen av design som kommer att gå hem hos kunderna framledes.

 Personligen hoppas jag det också, en stor bil som ser liten ut är designmässigt en tyngre utmaning och har också en fräckare attityd.

 

 

 

 

 

 

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!