Foto: 2012 David Dewhurst Photography

Provkörning av Lexus NX 300h

Japanska lyxtillverkare stressar inte ihjäl sig. Åratal efter X3:s, Q5:s och de övrigas inträde på marknaden kommer nu Lexus NX 300h. Fint folk kommer sent, eller…?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag har varit på ganska många Lexus-provkörningar över hela världen de senaste femton åren, blivit förevisad arbete i en fabrik, stått med munnen öppen och glasartad blick första gången Lexus LFA skapade chockvågor i journalistkåren när den la ett uppvisningsvarv på Fuji Speedway i Japan. Det var fem år innan den färdiga bilen såg dagens ljus. De verkar inte ha bråttom, japanerna. Och de viker inte från ett inslaget spår. På samtliga provkörningar, presskonferenser och i intervjuer har ledande Lexus-direktörer tålmodigt svarat på frågorna ”Kommer det en dieselversion?” och ”Kommer det en kombiversion?”. Svaret har alltid varit nej. Men nu presenterar de åtminstone en bil som med svenska mått mätt åtminstone är så nära en kombi man kan komma. En utmanare till BMW X3, Audi Q5 och inte minst Volvo XC60.

– Lexus NX kommer att stå för en mycket stor del av försäljningen, vårt mål är att öka Lexus andel i Europa med en tredjedel, och det är NX som ska göra det, säger Alain Uyttenhoven, vice president för Toyota Europa.

Redaktionschefen tycker designen på Lexus NX är lyckad. TV:s redaktion tycker designen på redchefen bör ifrågasättas.

Och det kanske är dags nu, drygt 20 år sedan den japanska David tog upp kampen mot de tyska Goliatarna på premiummarknaden. Lexus NX 300h har i alla fall utseendet för sig, det visste vi redan innan vi anlände Seattle, USA, Starbucks och Microsofts hemby, för den första provkörningen. Designen sticker ut ur mängden med sina vassa linjer och aggressiva framåtlutning, efter åratal av försök att få suvar att se snällare ut än de är. Vi får också lära oss varför USA-specade NX har en annan front, mer lik storebror RX:s amfibieliook…

– Det måste vara en viss lutning på frontens nederdel för att bilen ska kunna klassas som suv, berättar en av de bilansvariga.

De bilar som finns till vårt förfogande är en salig blandning av USA-spec, Kina-spec och Europa-spec, samtliga förseriebilar, vilket gör att vi utfärdar en klass 1-varning på att saker kan komma att förändras innan produktionsstart.

Bakom ratten känns det mer LFA än RX. Där man i RX sitter mer ovanpå stolen och får sträcka sig efter knappar och reglage hamnar man här i NX betydligt djupare ner i bilen, med en hög mittkonsol som omsluter förarplatsen på ett mycket trivsamt vis. En stor 6,2-tums head up-display visar att vi följer den amerikanska trafikrytmen ut ur staden, och via ett nytt system för att styra navigationen Remote Touch Interface (det ser ut som ett kikarsikte på en liten platta som man för fingret över) knappar vi in vår resväg. Det är tyst i kupén, något som till viss del säkert kan härledas till att det inte är svenska vägar vi åker på, och motorn hörs knappt. Stolarna är de skönaste jag har suttit i i en japansk bil och komforten stötdämparna ger är också hög. Lexus gör en rätt stor affär av att karossen är väldigt vridstyv och därmed har de kunnat göra chassit styvt trots att man har ökat fjädringsvägen för högre komfort. Exakt hur bra det blev får vi be att återkomma till när vi testar NX på riktigt dåliga vägar hemmavid under hösten. NX kommer till Sverige som NX 300h i första läget, och motorbestyckningen består då av en 2,5-liters bensinmotor som kombineras med en eller två elmotorer beroende på om du vill ha bilen fram- eller fyrhjulsdriven. Vid det senare en på vardera axel (kallat E-FOUR). Totala motorstyrkan är 197 hästar. Lexus hävdar att E-CVT-växellådan nu upplevs mer som en ”vanlig” automatlåda, men det gör den inte. Jag säger inte emot när de hävdar att den är mest bränsleeffektiv – NX 300h drar enligt tillverkaren 0,5 liter per mil och släpper bara ut 116 gram koldioxid – men körupplevelsen blir faktiskt lite lidande för oss som tycker om att känna när en ny växel åker i.

Trådlös laddning av telefonen. Iphone kräver dock extratillbehör. Foto: glenn.lindberg@teknikensvarld.se

Ett steg i operationen att öka försäljningen är prissättningen, basversionen börjar på 361 700 kronor, men då får du lägga på 9 900 kronor för aktivt krockskydd (PCS) och aktiv farthållare, 12 000 kronor för fyrhjulsdrift, 8 900 kronor för navigation, 9 000 kronor för metalliclack och 3 900 kronor för parkeringssensorer bak. Mycket plus blir det.

Den dyraste versionen heter NX 300h Executive och springer iväg till 536 100 kronor. Då kostar ändå metalliclacken 9 000 kronor extra. F-Sport-modellen kostar 471 800 kronor och har adaptiv fjädring som jag tyvärr inte hade möjlighet att prova i Seattle, men NX 300h inbjuder inte till särskilt sportig körning, mest på grund av växellådan. Däremot är den mycket komfortabel, har ett bagageutrymme som sväljer 555-1 600 liter prylar beroende på hur de extremt tunna bakre ryggstöden är fällda (de går att justera för bakåtlutat åkande om man så vill…

Hur det blir med försäljningsökningen kan man dock fråga sig. För fortfarande verkar en dieselversion ligga längre fram i tiden.

Det gäller att skynda långsamt som sagt…

Lexus NX 300h AWD

Pris

361 700 kronor, säljstart nu. Sverige­premiär 11 oktober.

 

Motor

Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 90,0/98,0 mm, cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 210 Nm mellan 4 200-4 400 r/min. Elmotor fram 143 hk (105kW), Elmotor bak 68 hk (50 kW), batterityp Nickelmetallhybrid.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/60 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 463, bredd 184, höjd 164, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 18,5. Tjänstevikt 1 785, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 555-1 600 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,51, landsväg 0,50, blandad körning 0,51. CO2 116 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

BMW X3 xDrive 20d

Snålast i klassen och betydligt mer körglad än alla konkurrenter, inklusive Lexus NX 300h. Men är det det man vill ha i en suv? BMW X3 lider av runflat-däckens uselhet…

Pris: 387 900 kronor.

 

Volvo XC60 D4

Världens bästa bilstolar byggs på Torslandaverken, och den lastar lite mer än Lexus NX 300h. Har högre markfrigång också.

Pris: 348 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr