Nu finns Lexus RC utan bokstaven F vilket betyder mindre motorer, och inte minst lägre pris. Den billigaste, eller minst dyra, är RC 200t med turboladdad tvålitersfyra på 245 hästkrafter och 350 newtonmeter som sätter fart på bakhjulen via åttastegad automatlåda. Kostar från 407 000 kronor.
Bilen jag blir tilldelad är isande vit och tillsammans med den spektakulära formen syns den verkligen i trafikvimlet. Kör längs den stora hamnen med tusentals yachter som bara ligger där till synes oanvända. Snacka om pengar i sjön.
Väl ute ur stan släpps hästarna fria. Till 100 ska det ta 7,5 sekunder och det tvivlar jag inte på. Däremot är ljudet rent av mesigt. Turbon lägger bokstavligen sordin på ljudet. Den låter mest som en fyra i vilken lam familjebil som helst.
Toppfarten anges till 230 km/h men trafiksituationen tillåter inte mer än 180. Dessutom finns ganska gott om polisbilar – och köer, trots lågsäsong. Vänder nosen mot smalare vägar bland bergen och RC 200t känns smidig och styr in villigt i kurvorna.
RC bygger i stort på bottenplattan från GS vilket betyder dubbla triangellänkar fram och multilänkaxel bak men RC har kortare axelavstånd som gör den kvickare i svängarna.
Turen med RC 200t blir kort om jag också ska hinna köra den för svenskt vidkommande mer intressanta RC 300h. Just det, 2+2-coupé med hybriddrivlina. Samma bensin-/elmotor finns i IS och GS och levererar 223 hästkrafter i total systemeffekt. Växellådan är steglös CVT. RC 300h ska göra 190 km/h och 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Här kan vi prata glidarsportbil men det låter i alla fall bättre ur avgasrören än RC 200t, och RC 300h går betydligt mycket snålare.
Dessutom tyst och behagligt. Officiella siffror är 0,72 för turbon och 0,47 för hybriden. Mina ovetenskapliga förbrukningssiffror enligt färddatorn blev 1,2 respektive 0,7 liter milen och nej, körningarna var inte direkt ecodriving… RC 300h går relativt långa sträckor enbart på elektricitet om man hanterar högerpedalen varsamt. RC-modellerna har det mesta vad gäller säkerhetsutrustning men där Pre-Crash Safety System (autobroms) är extra tillval.
RC 200t är knappast huvudnumret och tas endast in till Sverige på beställning. RC 300h däremot finns hos Lexushandlarna redan nu och kostar 414 900 (Comfort), 519 900 (Executive) och 538 700 (F-Sport) kronor.
Lexus RC 300h
Pris
Från 414 900 kronor, säljs nu.
Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13:1. Borrning/slag 90/98 mm, cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 221 Nm mellan 4 200-5 400 r/min.
Elmotor
Permanentmagnet synkronmotor. 650 V, 143 hk, 300 Nm. Max sammanlagd effekt 223 hk.
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. Steglös CVT-låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/50 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 470, bredd 184, höjd 140, spårvidd f/b 158/160. Markfrigång 13,5. Tjänstevikt 1 736-1 775, maxlast 395-434, max släpvagnsvikt 0. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 340 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,6 s, toppfart 190 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,47, landsväg 0,47, blandad körning 0,47. CO2 108 g/km.
Garantier
Nybil 3 år, hybrid 5 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.
Skatt
360 kronor per år.
Rivaler
Mercedes E 250 Coupé
Precis lika lång som Lexus RC. En slank tvådörrars coupé men som inte finns med hybriddrift. 250-motorn är på två liter och utvecklar 211 hästkrafter.
Pris: från 430 900 kronor.
Ford Mustang 2,3 Ecoboost
Finns med V8 eller fyrcylindrig turboladdad 2,3-litersmotor. Råare än Lexus, dessutom vill de 314 hästkrafterna ha 0,8 liter bensin vid blandad körning. Men är förhållandevis billig.
Pris: från 346 400 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.