Foto: 2012 David Dewhurst Photography

Provkörning av Lexus RC F

Lexus har tagit fram nya RC F och använt sig av sitt racingkunnande. 477 hästar och blixtrande fartresurser. F står för Fuji Speedway. Bara en sån sak!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nej, mitt hjärta slår inte hårdare än vanligt. Men Lexus RC F påstår sig välkomna sin förare genom att instrumenten blinkar i hjärtslagstakt vid uppstart för att liksom visa att den är beredd på att ta ut dig på äventyr. Kruxet är att det inte märks, trots det informationen säger.

Tramsigt kan tyckas, men Lexus menar allvar med nya RC F. Det är en bil som ska kunna ta sig an konkurrenter som BMW M4 och Porsche 911.

Frontmotor med åtta cylindrar och fem liters volym. 477 hästkrafter och 530 Nm i vridmoment. 8-växlad automatlåda och bakhjulsdrift. Det här är den starkaste V8-motor Lexus någonsin tillverkat och de har lånat mycket av kunnandet från supersportbilen LFA som hade V10-motor och bara tillverkades i 500 exemplar.

PeO ansvarar för backspegeln medan däcken kontrolleras.…

Lexus RC F är byggd för att klara både landsväg och bankörning. De har testats ut på flera av världens hårdaste racerbanor och F står för Fuji Speedway, en japansk racerbana som det arrangerats Formel 1-VM på fyra gånger, men inte numera. När ägaren Toyota lade ned sin Formel 1-verksamhet bestämdes det också att det inte skulle köras mer Formel 1 på Fuji.

Vår provkörning utspelas också till viss del på racerbana, dock inte Fuji men väl Monticello några timmars resväg från New York. En lång, drygt fem kilometer, slinga med varierande kurvor och höjdskillnader.

Trots att Monticello har några av landets längsta racingraksträckor räcker de inte till för att sträcka ut Lexus RC F när det gäller toppfart. Den är spärrad på elektronisk väg till 270 km/h, men Lexus rekommenderar en marschfart på 240 km/h. Utan begränsning skulle Lexus RC F toppa över 300 km/h.

Förarorienterat, visst. Men instrumenteringen är aningen för trist och plottrig.

F står även för Fun. De tre grundpelarna i Lexus RC F är respons, ljud och acceleration.

Lexus RC F ska vara en bil som det går utmärkt att transportera sig i mellan A och B, på ett lugnt och miljövänligt sätt. Det gör den också, även om fjädringen/stötdämpningen upplevs som mycket för hård för vardagskörning. Det gör banne mig ont i kroppen när jag passerar vägskarvar på Interstate 87.

Men för att vara en supersportbil, vilken den väl ändå får klassas som, klarar den sig rätt bra när det gäller bränsleförbrukningen. Vid vanlig körning ändras nämligen förbränningen av bränslet till Atkinsonmetoden vilket betyder att ventilerna håller uppe längre tid och spar bränsle. När bilen pressas går motorn över till Ottoteknik och då mina herrar och damer – då suger den i sig fett med sås.

I samma andetag som den ska klara vardagslivet ska den kunna bjuda sin ägare på en hisnande upplevelse på racerbanan, både vad gäller ljud och fart. Det jobbet gör den bra. Mycket bra till och med. Och den klarar av hård bankörning utan att mattas snabbt som många av konkurrenterna.

Därför finns fyra olika körprogram att välja mellan: eco, normal, S och S+. Lexus RC F skiftar karaktär för varje snäpp på ett vred och i S+ aktiveras ett ljudpaket via högtalarna som förändrar hela kupéns ljudbild. Det låter mer eller mindre som en racerbil invändigt och över 6 000 r/min är det fråga om ståpäls. I S+ går aldrig varvtalet ned särskilt lågt utan håller sig runt 3 000 r/min för att bilen ständigt ska vara redo att lyda förarens kommando via gaspedalen.

Soundcheck… med beröm godkänt.

Systemet ser till att motorn får mellangas och att automatlådan växlar ner blixtsnabbt vid inbromsning. Det är en riktigt läcker upplevelse.

Beroende på vilket läge du valt så ändrar sig också mätartavlan bakom ratten och prioriterar olika funktioner såsom bränsleekonomi, g-krafter och vilket förhållande i drivning de två bakhjulen har genom differentialbromsen som är standardutrustning. Det råder inget tvivel om att chefen Yukihiko Yaguchi och hans stab har ganska roligt på sin arbetsplats.

Arbetsglädjen verkar dock ha tagit slut när det gäller interiören som inte är speciellt upphetsande, och de olika instrumenten är plottriga och svåravlästa. Baksätet är inget annat än ett skämt och bakom mig som bara är 169 cm lång kan inte ens en treåring trivas.

Upp till femtusen bilar per år kan tillverkas, om det skulle visa sig nödvändigt. Sverige blir förstås en väldigt liten marknad, även om vi har en förmåga att se till att det finns minst ett exemplar av varenda tillgänglig supersportbil i landet. Det finns dock ingen Lexus LFA i Sverige, men väl en i Norge.

Den åttaväxlade automatlådan går att sköta med paddlar vid ratten och jag upplever den som en av de bästa lådorna på marknaden i dag, fullt i klass med BMW:s likaså åttaväxlade automater. Automatlådan har utvecklats av Lexus själva.

Aerodynamik, både för väghållning och lägre bränsleförbrukning, är ett annat honnörsord för Lexus RC F. Mycket jobb har lagts ned på att styra luftströmmarna i rätt riktning och det är många små ”fenor” på bilen som inte ser ut att göra någon nytta alls men gör det.

758 700 kronor kan tyckas vara att ta till rejält och är dyrare än BMW M4 men billigare än Porsche Carrera S. Samtidigt är Lexus generösa och bjuder på mycket utrustning även på säkerhetssidan där de flesta nu kända aktiva system ingår.

Kolfiberpaketet med tak, motorhuv och bakvinge i just kolfiber kommer inte att ingå i basversionen. Paketet sparar tio kilos vikt på övre delen av bilen. Kanske inte livsviktigt men jag tror det kommer att sitta på de bilar som kommer till Sverige. Om inte bara för att.

I detta paket ingår också en ännu mer aktiv differentialspärr, så kallad Torque Vectoring Differential (TVD), av ungefär samma typ som Porsches PTV som hjälper bilen genom kurvor genom att ”innerhjulen” bromsas. I Lexus TVD sker detta via ”exakt kontrollerade flerskiviga kopplingar i stället för att använda bilens bromsar.”

TVD känner av bilens riktning och hastighet och hjälper till genom kurvorna genom att fördela vridet exakt till varje hjul. Med kolfiberpaketet inklusive TVD stiger prislappen till 871 400 kronor. TVD är justerbart i tre olika hårdhetsgrader.

Det enda som inte är justerbart på Lexus RC F är egentligen fjädringens hårdhet och det hade varit en lisa för om inte för själen så för kroppen…

Lexus RC F

Pris

758 700 kronor, säljs nu, första kundleverans årsskiftet.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,3:1. Borrning/slag 94,0/89,5 mm, cylindervolym 4 969 cm3. Max effekt 477 hk (351 kW) vid 7 100 r/min, max vridmoment 530 Nm mellan 4 800 och 5 600 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med fem stag.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, bak 10 tum, däck fram 255/35 R 19, bak 275/35 R 19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 471, bredd 185, höjd 139, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 765, maxlast 465, max släpvagnsvikt 0. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 366 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 270 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,61, landsväg 0,78, blandad körning 1,08. CO2 252 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

3 060 kronor per år.

Rivaler

BMW M4 Coupé

Foto: Copyright BMW AG..For press purposes only..

En sexa under huven och 450 hästar. Världens mest körglada familjebil? Lika kul att åka och handla med som att köra på bana.

Pris: 699 000 kronor.

 

Foto: Stefan Warter

Porsche 911 Carrera S

Man förvånas över hur ingenjörerna fortfarande kan slipa vidare på denna diamant. Men inte många som reagerar längre. Vanlig. 400 hk.

Pris: 1 008 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!