Provkörning av Lexus RX 400h

Provkörning av Lexus RX 400h

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Den tekniska briljansen är bedövande. Prestanda i stadsjeepförpackning med gott miljösamvete är en knockout i segmentet. 

Basfakta

Pris

  492000 kr (juni 2005) 

 MOTOR

  6-cyl. V med 2 överliggande kamaxlar. Kompression 10,5. Borrning/slag 92/83 mm, volym 3311 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 288 Nm vid 4400 r/min. Främre elmotor: 167 hk (211 kW) vid 4500 r/min. Max vridmoment 333 Nm vid 0-1500 r/min. Max r/min 12400. Bakre elmotor: 68 hk (50 kW) vid 4610-5120 r/min. Max vridmoment 130 Nm vid 0-610 r/min. Max r/min 10752. 

 BATTERI

  Nickelmetallhybrid. 288 volt. 

 KRAFTÖVERFÖRING 

Motorer fram och bak. Framhjulsdrift med automatiskt inkopplad fyrhjusldrift. Steglös transmission.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

  Krängningshämmare och skruvfjädrar runt om. Fram undre triangellänk, bak multlänkupphängning.

STYRNING

  Kuggstång, elektriskservo. Vändcirkel 11,4 meter. 2,9 rattvarv. 

 BROMSAR

  Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

 HJUL Fälg 7 tum. Däck 235/55-VR18.

MÅTT/VIKT

  Axelavstånd 271, längd 476, bredd 184, höjd 167. Spårvidd fram/bak 157/155. Tjänstevikt ca 2070 kg, maxlast ca 430 kg, taklast 75. Bränsletank 65 liter.

FARTRESURSER*

  Acceleration 0-100km/h ca 6,7 s, toppfart 200 km/h. 

 FÖRBRUKNING*

  Blandad körning 0,81, stadstrafik 0,91, landsväg 0,76 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Stadsjeep i fårkläder

Lexus lanserar världens första miljövänliga stadsjeep, snål som en småbil i stadstrafik.

Det är ordentligt klipp i maskinen. Fabriken uppger 0-100 km/h på 7,6 sekunder och en toppfart på 200 km/h. Men det är inte det som är sensationen. Det märkliga är att bjässen på drygt två ton samtidigt är snål som en småbil. Enligt färddatorn ligger vi på 0,9 l/mil i genomsnitt när vi långsamt köar i Atens centrum. Det kan gå ännu snålare. I går körde jag en mer landsvägsbetonad sträcka. Snittförbrukningen låg på 0,79 l/mil! 

 Med reservation för att färddatorer visar fel är ändå en avgrund till andra stadsjeepar. Volvo XC90 T6 drar enligt EU-normen 1,85 l/mil i stadstrafik, Lexus anger 0,91 l/mil. 

 Systemet är i princip detsamma som i Toyota Prius. Lexus RX 400h har elmotorer som drar i gång bilen och stöttar när det behövs. Annars är det en vanlig förbränningsmotor som sköter jobbet.

  Men det finns viktiga skillnader. Prius har en speciell så kallad Atkinsonmotor, eftersom Atkinsons förbränningscykel är snålare. Lexus RX400 fokuserar på komfort och prestanda och har i grunden samma bensinmotor som finns i den vanliga versionen, den som kallas RX330 i USA. När den har justerats för att passa hybriddriften i RX400h ger den 211 hästkrafter. Det räcker till mycket bra prestanda när det behövs. Toppfarten är 200 km/h, och till skillnad från Toyota Prius låter det inte som om en dödskamp pågår under huven när vi kör i 150 km/h. 

 I stället för en elmotor som i Prius har RX400h två elmotorer. Främre elmotorn ger imponerande 167 hästkrafter, bak sitter en elmotor som ger 68 hästkrafter. Starten sker alltid med den främre elmotorn, på framhjulen. Efter några sekunder kopplas förbränningsmotorn in via dubbla planetväxlar. Ingreppet sker nästan omärkligt. Om framhjulen hinner slira en aning kopplas bakre elmotorn in. Den sitter sammankopplad med differentialen och driver bakaxlarna direkt. 

 Systemet kallas "electric 4WD" och kan egentligen inte jämföras med något annat fyrhjulsdrivet systemet på marknaden. 

 När jag talar med Masaki Sanayama, en av de utvecklingsansvariga för hybridbilen, betonar han att Lexus 

 RX400h inte är en terrängbil. Elmotorn för bakhjulen är helt enkelt för svag. 

 - Fyrhjulsdriften är en hjälp om underlaget är halt, då griper bakjulen in, säger Masaki.

  Men är det lika snabbt som till exempel Haldex-systemet?

  - Jag tror det är snabbare eftersom det griper in direkt och styrs elektroniskt, hävdar ingenjören.

  Fyrhjulsdriften är sammankopplad med antisladdsystemet. Ett antal givare skickar uppgifter om hastighet, rattvinkel, acceleration etc. En dator beräknar optimal fördelning av drivmoment fram/bak.

  En positiv effekt med dubbla motorer är att kardanaxeln inte längre behövs. Det innebär mindre vikt. Lexus har dock inte ändrat golvet som har en tunnel för kardanen. Men i princip skulle man kunna tänka sig fyrhjulsdrift och platt golv. 

 Planetväxlarna mellan elmotorn och förbränningsmotorn förändrar också utväxlingen vilket betyder att bilen accelererar steglöst. Utväxlingen via kugghjul ger betydligt mindre friktionsförluster än i en konventionell automatlåda.

  Fördelen med elmotorer är att de ger fullt vridmoment med en gång. Den främre elmotorn ger hela 333 Nm från 0-1 500 r/min. Som jämförelse kan nämnas att Lexus V6-motor på 3,3 liter ger 288 Nm vid 4400 r/min. Med de siffrorna i bakhuvudet är det inte svårt att förstå att bilen accelererar som en sportbil. Den maximala sammanlagda effekten från batteri och förbränningsmotor är 272 hästkrafter.

  Den största behållningen av körupplevelsen är dock inte de snabba omkörningarna. Nej, njutningen ligger i att ljudlöst glida iväg när ljuset slår om från rött till grönt. Eller att parkera i husets garage utan att behöva vädra efteråt. 

 För att man inte ska glömma vilken miljöhjälte man är finns i mitten på instrumentpanelen en bildskärm med två olika bilder. Den ena bilden visar bensinförbrukningen, både "just nu" samt genomsnittet. Jag kan lova att det känns nästan overkligt att i stadstrafik glida fram i en stor och tung stadsjeep och se att förbrukningen ligger på under litern. 

 Den andra bildskärmen förklarar hemligheten bakom den låga bensinförbrukningen.

  En schematisk skiss över bilen visar vilken motor som jobbar och hur batteriet laddas. Stannar jag till ett ögonblick i en gatukorsning ser jag att bensinmotorn slås av. Bensinförbrukning och utsläpp är noll. Varje gång jag släpper på gasen stannar bensinmotorn, och elmotorerna fungerar som generatorer och återvinner rörelseenergin till att ladda batteriet. 

 Jag kan inte annat än imponeras av Toyotas ingenjörer som har fått hela det komplexa systemet att fungera så mjukt. Om man inte tänker på det är det svårt att märka när bensinmotorn kickar i gång, övergången från elmotordrift till el/bensindrift sker oerhört mjukt. 

 Bromskraften fördelas lika omärkligt. Trycker jag på bromspedalen påverkas det konventionella, hydrauliska bromssystemet samtidigt som elmotorerna bromsar drivaxlarna och laddar batterierna. Men det är omöjligt att märka övergångarna. Tekniken sparar både energi och bromsklotsar. Ingenjör Masaki uppskattar att klotsarna på en Lexus RX400h får en tre gånger längre livslängd jämfört med en normal bil. 

 Något som inte märks utanpå bilen är hur mycket Toyota har utveckladthybridsystemet. Batterierna tar betydligt mindre plats än tidigare, elmotorerna är mycket starkare och mindre. 

 I övrigt har hybridbilen samma kvaliteter som den vanliga Lexus RX300. Det är en lyxig bil som bjuder på stadsjeepens höga sittställning och markfrihöjd. En av marknadens mest bekväma stadsjeepar utan ambitioner att vara värst i lervällingen. De mest påtagliga skillnaderna i körupplevelse jämfört med bensinversionen är att hybridmodellen går ännu tystare och jämnare. Styrningen är också annorlunda, RX 400h har elektrisk styrservo som dock känns riktigt amerikanskt "simmig". 

 Prispåslaget för hybriddriften är 69800 kronor. Den vanliga Lexus RX300 kostar 422200 kronor, hybridbilen 492000 kronor. Viljan att köra grönt är stor, så stor att samtliga 210 bilar som tilldelas Sverige i år är sålda på förhand. 

 Men merinvesteringen går också att räkna hem ekonomiskt. Hybridbilar gynnas nämligen av staten. Vägskatten, 2916 kronor per år, bjuder staten på under fem år. I blandad körning sparar man 0,41 l/mil enligt fabriken, en uppgift som förmodligen stämmer ganska bra med verkligheten. I stadstrafik sparar man mer. Kör man 1500 mil per år minskar bränslenotan med ca 6500 kronor per år. Lita på att andrahandsvärdet kommer att stå sig bra jämfört med andra stadsjeepar. Om fem år blir det tungt att sälja en bil som drar 1,5 l/mil. 

 En ironisk finess är att stadsjeepen Lexus RX400h klassas som miljöbil. Därför slipper ägaren att betala boendeparkering i Stockholm city. Dessutom slipper man trängselavgifterna när försöket startar. 

 Samtidigt vill de styrande socialdemokraterna förbjuda alla stadsjeepar i staden. Hur ska ni ha det?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!