Lexus fortsätter med den aggressiva designen de började med i och med NX i fjol. Nytt är den svävande taklinjen vid C-stolpen.

Provkörning av Lexus RX 450h

Det verkar som om Lexus utvecklingsavdelning var färdiga med hybriddrivlinan – fokus har i stället legat på ökad trivsel för de åkande. Ännu lägre ljudnivå och en helt magisk komfort är resultatet.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag körde fast med den första generationen Lexus RX. I ungefär tio centimeter snö på Södra Berget i Sundsvall. Det var i januari 1999. Den gången kom nån som kände en kompis till en kompis och drog loss mig med en gigantisk Cheva Silverado med en dieseltank på flaket. Alltså en sån tank som man tankar traktorer ur. Det satt säkert ett klistermärke med texten ”Real men don’t eat sushi” på Chevan. Men det minns jag inte i så fall.

Men jag minns att redan då var Lexus RX en omåttligt komfortabel bil. Det är den även nu, i fjärde generationens reinkarnation. Och den här gången är risken minimal att jag ska köra fast, eftersom det är snustorrt och 15 grader varmt utanför Lissabon, där världens motormurvlar samlats för att imponeras av den helt nya Lexus RX 450h.

Lexus RX har blivit större. Marcus Engström kämpar för att inte bli det… Båda är aggressivt formgivna.

Den har blivit större på utsidan, tolv centimeter längre och en centimeter bredare. Nu är Lexus RX 450h 489 centimeter lång och 189,5 centimeter bred. Hjulbasen har blivit fem centimeter längre, och det är det som märks mest på insidan, framför allt för baksätespassagerarna som förutom att de kan justera ryggstödets lutning elektriskt även har ett rejält benutrymme att sträcka ut sig på numera. Den är dock exakt lika hög som den utgående generationen, 168,5 centimeter. Trots det sitter jag enormt mycket längre från taket i nya RX 450h jämfört med föregångaren. Körställningen är som i ”lillebror” NX kraftigt förbättrad jämfört med tidigare RX. Justermånen på stol och ratt är bra, och omgivningen är klart förarorienterad. Dock är knappmängden lite väl tilltagen, inte riktigt på Porsches ”vi-sätter-väl-en knapp-här-också-nivå”, men inte långt ifrån.

Lexus har ökat sin försäljning i Sverige med 88 procent under 2015, tack vare NX. Jag (och Lexus också faktiskt) tror att det beror på att det saknades en kombi i programmet. Nu är ju NX en crossover och ingen kombi, men ändå tillräckligt nära kombi för att svenska fraktfantaster ska köpa bilen. Dessutom är Lexus NX rimligt prissatt, den kostar från 361 700 kronor och är förmånlig att äga och köra för företag. Nog om den.

539 liter är marginellt mindre än den svenska måttstocken V70:s 575 liter, men lasttröskeln är hög.

Nya Lexus RX 450h har en prislapp som börjar på 599 500 kronor. Om du vill ha den i F  Sport-utförande, som bilen i den här provkörningen, står det genast 719 900 kronor på prislappen, plus 11 900 kronor för avtagbar dragkrok (mycket bra att fästa draglinan från tidigare nämnda Silverado i om det mot förmodan skulle behövas). Om du vill ha Premiumpaket – vilket du vill om du har drygt 700 000 kronor att köpa bil för – så kostar det 49 900 kronor extra. Jag har mycket svårt att tro att Lexus försäljning drar iväg med ytterligare 88 procent tack vare nya RX inträde på den svenska marknaden. Men det är inte tanken heller.

För nära 800 000 kronor (panoramaglastak går att få för 16 300 kronor) har man fått en fullutrustad bil som precis som sina RX-föregångare med suffixet ”h” drivs av ”Lexus Hybrid Drive System”, en sexcylindrig 3,5-liters V6 som tillsammans med en främre el­motor och elmotorn som driver bakhjulen vid behov ger en sammanlagd effekt av 313 hästkrafter. Enligt Lexus gör systemet sitt jobb mest och bäst i stadstrafik, med många start/stopp då elmotorerna jobbar med att sätta bilen i fart. Bränsleförbrukningen anges till 0,53 liter/mil vid blandad körning och koldioxidutsläppen börjar vid 120 g/km. Siffrorna har naturligtvis ingenting alls med verkligheten att göra, men stämmer hundraprocentigt med EU:s sätt att mäta. Ingen skugga ska falla på Lexus, men förbrukningssiffran under provkörningen understeg aldrig 0,8 liter/mil.

Lexus Hybrid Drive System, mest effektivt i stadstrafik med många start/stopp.

Lexus Hybrid Drive-systemet utger sig inte för att vara nytt, men är förbättrat på alla möjliga punkter. Insugsportar och förbränningskammare har finputsats för att förbättra effektiviteten och material har lättats och bytts ut. Enligt Lexus tankesätt ändrar man inte i onödan på något som fungerar tillfredsställande. Precis som batterierna som fortfarande är av nickelmetallhydrid-typ. Det finns inget bättre, enligt Lexus ingenjörer.

Förarorienterat, men lite för mycket knappar och information.

Något som förbättrats avsevärt är känslan av att ha en ”riktig” växellåda i bilen. RX 450h har precis som tidigare CVT-låda, ingen favorit i min värld eftersom känslan av att ”köra bil” maskeras enormt. Beroende på vilken utrustningsnivå bilen du köper/kör finns olika körprogram: Normal, Eco, Sport och Sport +. Och det är det sista som är bäst. Man vrider vredet till Sport och petar växelväljaren till vänster och vips har bilen fiktiva växellägen. Då kan man växla med ”paddlar” på ratten. Faktiskt känns det nästan som en vanlig växellåda, men inte riktigt.

Elektriskt lutningsbart ryggstöd i baksätet, och dessutom mycket benutrymme. Tummen upp!

Jag tror dock inte att speciellt många köpare av Lexus RX 450h bryr sig om växellägena. Mest för att de kommer att invaggas i sån enorm komfort att de sällan eller aldrig ens kommer att tänka på något så futilt som att växla när de kör bil. Det är nämligen komforten som gör nya RX450h så imponerande. Den nya och jättekantiga designen kommer att gillas av många, hatas av vissa men inte gå någon förbi. Men komforten…! Dels har ljudet i kupén sänkts bland annat genom ombearbetning av luftflödet runt backspeglar. Och om du köper tillräckligt dyra paket till din RX 450h för att den ska innehålla AVS, Adaptive Variable Suspension och Active Stabilizer Suspension så är det bara att gratulera: Sveriges uselt underhållna vägnät är ett minne blott. Du kommer aldrig mer att uppleva en dålig väg, eftersom bilen då innehåller ett system som räknar ut i förväg hur stötdämpare och krängningshämmare ska hålla bilen helt plan mot vägbanan (alltså trots att vägbanan är allt annat än plan).

När det inom kort blir dags för test på svensk mark lovar vi att utveckla hur systemet fungerar. Systemet kallas Roll Skyhook Control, och det är nästan så att bara det gör bilen värd alla pengar den kostar. Oerhört imponerande. Vi körde på riktigt dåliga grus- och asfaltsvägar på landsbygden utanför Lissabon och trots potthål kändes vägbanan bättre än E4:an norrut från Stockholm. Kanske ett dyrt sätt för Trafikverket att tillgodose befolkningens behov, men för 719 900 kronor asfalterar man inte särskilt många mil vägar…

Lexus RX 450h

Pris

Från 599 500 kronor.

 

Motor

Bensin-el. Tvärställd 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 94,0/83,0 mm, cylindervolym 3 456 cm3. Max effekt 262 hk (193 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 335 Nm vid 4 600 r/­min. Elmotor 167 hk (123 kW), total effekt 313 hk, batterityp Ni-MH.

 

Kraftöverföring

Motor fram, elmotor bak, fyrhjulsdrift. steglös automatlåda (CVT-låda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar per sida.

 

Styrning

Kuggstång med elmotordriven servo. Vändcirkel 13,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

235/65 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 489, bredd 190, höjd 169, spårvidd f/b 164/163. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 210, maxlast 505, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 539-1 612 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 200 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,53. CO2 122 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, hybridgaranti 5 år/10 000 mil..

 

Skatt

602 kronor per år.

Rivaler

BMW X5 xdrive 40e

Tyskarnas elektrifierade storsuv är en laddhybrid, du kan alltså ladda den med sladd i väggen. Officiell räckvidd på el är 3,1 mil, verklig räckvidd på el är cirka två mil.

Pris: 655 000 kronor.

 

Mercedes GLE 500e 4matic

Mercedes bidrag i el-suvträsket heter som ovan och är en väldigt dyr bil. Dessutom ligger batterierna under lastgolvet och stjäl mycket utrymme. Samma räckvidd som BMW X5.

Pris: 794 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!