Foto: Robin Törnros

Provkörning av Lexus RX 450h

Lexus storsäljare nummer ett, suven RX, uppdateras mitt i livet och får äntligen ta del av efterlängtad modern teknik. Vi åker norrut till björkarnas stad för att provköra.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För trettio år sedan angjorde de första Lexus-bilarna amerikansk mark, huvudmarknaden för det japanska lyxmärket. Därför är det kanske inte så konstigt att det är just suven RX som kommit att bli storsäljaren. Den lanserades första gången 1997 och har sedan dess tagit sig till den fjärde generationen.

Lexus själva vill med uppdateringen benämna den som femte generationen men det håller jag inte med om. Förändringarna är få och dagens bil är i princip densamma som lanserades 2015. Det krävs ett tränat öga för att notera de utseendemässiga förändringarna.

På små landsvägar väster om Umeå visar RX sin komfortabla sida precis som tidigare. Foto: Robin Törnros

Mest tydligt är det i fronten, strålkastarna kisar lite mer än tidigare och den nedre delen av stötfångaren har fått en lite annan utformning. På plats bakom ratten tittar den senaste och mest intressanta uppdateringen mig i ansiktet. Den stora 12,3-tumsskärmen placerad på instrumentbrädan är inte bara just större än tidigare utan nu är den även en pekskärm vilket besparar mig från att använda den struliga pekplattan. Nu är infotainmentsystemet även kompatibelt med Apple Carplay, något som längre varit efterlängtat i Lexus-bilar.

Till skillnad från bland annat BMW så har Lexus valt den äldre lösningen som kräver sladdanslutning i stället för blåtand. Jag stoppar in sladden men får det inte att fungera. Efter ett ivrigt letande i ett virrvarr av menyer blir jag tvungen att fråga om hjälp. Det visar sig att endast ett av de många USB-uttagen i kupén är det som ska användas för Carplay, det under armstödet i mittkonsolen.

Kupén känns lyxig men också snäppet äldre än sina konkurrenter från Mercedes och BMW. Foto: Robin Törnros

Vi ger oss iväg. Under huven sitter samma hybriddrivlina som tidigare, en 3,5-liters V6-motor med 262 hästkrafter som assisteras av två elmotorer, en fram och en bak, en total effekt om 313 hästkrafter. Som vanligt finns ingen konventionell fyrhjulsdrift i RX utan här är det elmotorn bak som driver bakhjulen vid behov.

På små landsvägar väster om Umeå visar RX sin komfortabla sida precis som tidigare, kupén är väl ljudisolerad och övergång mellan eldrift och förbränningsmotor sker mjukt. Tur det då det sker ofta. Till skillnad från riktiga laddhybrider krävs den en försiktig gasfot för att förbränningsmotorn inte ska starta. Något som verkligen kan irritera bakomvarande trafik när jag smyger iväg från trafikljus för att V6:an inte ska brumma igång.

Bagageutrymmet är helt okej, finns även i förlängt utförande med två extra sittplatser. Foto: Robin Törnros

Det ligger en tjock dimma över bygden när vi når de maffiga Tallbergsbroarna. Sikten är knappt tillräcklig för att se till broräcket och jag får chansa att ingen mötande trafik kommer på den smala bron. Väl på andra sidan pekar Google Maps-kartan i Carplay in mig på länsväg 353 norrut, riktning Lycksele. Att kunna använda denna karta i stället för den inbyggda Lexus-navigationen är avsevärt mycket enklare och trevligare.

Nu har Lexus RX adaptiva strålkastare men en ny teknik Lexus kallar Bladescan. Foto: Robin Törnros

Den västerbottniska naturen passerar förbi och av de få bilarna vi möter registrerar jag förvånansvärt många Lexus-bilar. Både RX och sedanen IS är ganska välrepresenterade även här uppe. Solen går ner under tidig eftermiddag och de nya strålkastarna får visa vad de går för. De skärmar automatiskt av runt mötande eller framförvarande fordon på enligt min uppfattning ett helt okej sätt. Huruvida det, som Lexus påstår, fungerar bättre än liknande system från konkurrenterna är i princip omöjligt att avgöra. Men jag kan skriva under på att det alla fall fungerar.

Carplay-meny har vi inte fått se tidigare i Lexus, ett välkommet tillskott som är mer användbart. Foto: Robin Törnros

Lexus berättar mycket om just strålkastarna och att karossen nu minsann har bättre limning och fler svetspunkter, samt en grövre krängningshämmare bak. Sen går de in på att berätta om sin drygt 30-åriga historia och andra betydande modeller som bland annat LS. Det vittnar om att det egentligen inte finns så mycket nytt att berätta om ”nya” RX. Det rör sig om en mycket lätt uppdatering där det mest matnyttiga är en så enkel sak som att Carplay nu finns. Men någon ”helt ny femte generation” rör det sig inte om Lexus.

Lexus RX 450h

Pris

659 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin-el. Tvärmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 94,0/83,0 mm, cylindervolym 3 456 cm3. Max effekt 262 hk (193 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 335 Nm vid 4 600 r/­min. Elmotor fram 167 hk (123 kW), bak 68 hk (50 kW), total effekt 313 hk, batterityp nickelmetallhydrid.

 

Kraftöverföring

Förbrännings- och elmotor fram, en elmotor bak, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 489, bredd 190, höjd 269, spårvidd f/b 164/163. Markfrigång 20. Tjänstevikt 2 100, maxlast 615, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 539-1 612 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 200 km/h.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Låg 0,80 l/mil, extra hög 0,94 l/mil, hög 0,70 l/mil, medium 0,64 l/mil, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 179 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 5 år.

 

Skatt

8 223 kronor per år de första tre åren. Därefter 1 856 kronor per år.

Rivaler

Volvo XC90 T8 Twin Engine R-Design facelift 2020 Thunder grey

Volvo XC90 T8 Twin engine

Till skillnad från Lexus RX 450h är Volvo XC90 laddhybrid vilket kan motivera det högre priset.

Pris: 819 900 kronor.

BMW X5 xDrive45e iPerformance

X5:an utlovar elräckvidd på upp till nästan tio mil enligt NEDC-körcykeln. Men går inte att få med en tredje sätesrad. Pris: 789 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!