Provkörning av Lexus SC430

Provkörning av Lexus SC430

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 91/82,5 mm, 4293 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 419 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift, 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram övre och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo, 3,3 rattvarv.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Bromskraftförstärkare.

Hjul/däck

Fälg 8 tum. Däck 245/40 ZR18 (punkteringssäkra).

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 452, bredd 183, höjd 137, spårvidd fram/bak 155/154. Tjänstevikt ca 1740 kg, maxlast ca 370 kg. Tank 75 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 6,4 s. Toppfart 250 km/h.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,72 l/mil, landsväg 0,9 l/mil blandad 1,2. l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Pösmunk med plåtskal

Lexus SC430 är ne mjukis med hårt tak och det stentuffa målet att ge tyska lyxbilar på nöten.

Lexus jäser av stolthet. Pöser, vältrar sig i sina framgångar. Njuter av att på bara drygt tio år ha täppt till truten på samtliga belackare inklusive de tyska konkurrenterna.

I utkanten av Washington DC besöker vi en återförsäljare som visar runt i lokalerna som redan är för små trots att de byggdes ut för bara något år sedan.

- Mercedes? Visst räknar vi dem som konkurrenter, fast... egentligen inte längre.

- Audi? Jättefina bilar, men de har urusel ergonomi på förarplatsen.

Håller Lexus på att bli lika stöddiga som de tyska lyxmärkena brukar skyllas för att vara? Risken borde vara liten. Lexus' framgångssaga är noggrant kalkylerad och kaxig attityd ingår knappast i receptet. Tvärtom.

Ödmjukhet, smartness och öron stora som paraboler har byggt varumärket. Ingenting i bilarna tillkommer utan att marknadsstrategerna dubbelkollar den tänkta publikens reaktioner. Det är därför Lexus abonnerar på förstaplatserna i undersökningar som visar hur nöjda ägarna är med sina bilar (se TV 14/01).

Hur många "kundkliniker" som föregått SC430 lär vi aldrig få veta, men vi kan vara säkra på att ett fällbart plåttak står högt på önskelistan hos de köpare som kan lägga 729 000 kronor för en 2+2-sitsig lyxbil.

Jag kan bara instämma. En cabriolet som snabbt blir en vinterbonad kupé uppfyller de flesta önskningar. Provkörningen bjuder omväxlande regn och sol, den hopvikbara aluminiumplåten får mycket motion.

Det mest imponerande är inte hur tyst SC430 är när taket är stängt - min bedömning är att den knappast ligger limousinerna efter - utan hur tyst bilen rullar med taket fällt. En märklig och svårdefinierad upplevelse.

Vägarna i staten Virginia är förvisso inga illa lagade asfaltslamsor. Jämn, härlig beläggning och ett mjukt landskap som får bilen att liksom skölja fram som vatten i en tvättmedelsreklam.

Det är lätt att hitta rytm och harmoni i körningen. Däcken och motorn håller för det mesta helt tyst. Fäll pedalen och avgaspiporna släpper ur sig precis så mycket V8-smatter som kunderna sagt att de vill ha.

SC430 har ärvt det mesta i grundkonstruktionen från GS430 (Lexus' svar på BMW 5-serie och Mercedes E-klass). V8-motorn på 4,3 liter ger 286 hk och 419 Nm. En "lagom-V8" med dagens mått mätt och absolut tillräcklig i den här bilen. 0-100 km/h tar 6,4 sekunder enligt Lexus och det sker till snyggt ackompanjemang.

Automatlådan är femstegad och saknar så kallad tiptronic-funktion. Sannerligen inte något att sörja med tanke på hur fint lådan växlar på egen hand.

Kullarna och dalgångarna vi färdas i är inte valda av en slump. Automatlådan har en ny funktion som kompenserar för lutningar. En mängd data (bland annat gaspådrag, hastighet samt signaler från gyrot som styr antisladdsystemet) låter bilen förstå vad som gäller.

Målet är att bilen inte ska hatta mellan växlingarna som automatlådor brukar när det lutar. I uppförsbackar kan bilen till exempel strunta i att växla upp eftersom det förmodligen bara skulle leda till en snar nedväxling. I nedförsbackar väljs en lägre växel för att skapa motorbroms. 

Högsta möjliga bekvämlighet i drivlinan således, men chassit är inte fullt så genomarbetat. Bilarna vi provkör är avsedda för den amerikanska marknaden och har en hel del skillnader jämfört med de bilar som kommer till Sverige i slutet av sommaren. Fjädring, stötdämpare och krängningshämmare kommer till exempel att justeras hårdare.

Därför är det med viss förvåning jag konstaterar att provbilarna faktiskt upplevs en smula stötiga. Inte störande, men mer än jag kunde tro att amerikanska kunder accepterar.

Det är svårt att dra några slutsatser om de europeiska bilarna kommer att upplevas bättre eller sämre. Det är fullt möjligt att en tuffare kalibrering kommer att ge en lugnare och värdigare gång.

En ren miss som Lexus i alla händelser bör rätta till är den slappa upphängningen av rattstången. Det durrar och slår i ratten när däcken passerar vägbulor.

Styrningen är för övrigt livlös och Lexus SC430 uppmuntrar överhuvudtaget inte till sportiga övningar. Provkörningen avslöjade inga brister i väghållningen men att pressa bilen mot gränsen är inte roligt. Den rör sig tungt och har ingen större lust att svänga. Så särskilt bakhjulsdriven känns inte SC430.

Milt böljande vägar som bär till sommarvillan hundra mil bort är rätt användningsområde. Fast om packningen ska få plats går det inte att fälla taket förrän man är framme. Bagageutrymmet minskar från 368 liter till 135 (enligt VDA-normen) när taket fälls.

Svenska köpare kan ändå glädja sig åt att slippa reservhjul eftersom punkteringssäkra däck är standard (Bridgestone RFT, Run Flat Tyre). Däcksidorna är förstärkta så att de orkar bära bilen utan luft. Begränsningarna är de samma som för ett nödhjul, max 90 km/h och inte längre än 16 mil.

En förutsättning är tryckvarningssystemet (Tyre Pressure Warning System, TPWS) som varnar med summer och lampa om ett däck förlorar luft.

Detta kräver i sin tur specialfälgar, men de är inte mer speciella än att vanliga däck också passar. TPWS funkar även då och punkteringssäkra vinterdäck finns ännu inte. Det gäller att inte köra punktering på väg till vintersportstugan.

Standard i Sverige blir även navigationssystem med dvd-skiva i stället för cd-rom (rymmer hela Europa på en enda skiva) samt musikanläggning från amerikanska Mark Levinson.

Lexus eget folk skämtar och säger att man får bilen gratis när en hifi-anläggning från Mark Levinson ingår. En titt i broschyren för deras hemstereoprodukter ger vid hand att en mellandyr anläggning mycket riktigt kostar ungefär som en SC430. Enligt Mark Levinsons representant vid pressvisningen skulle grejerna i SC430 kosta 5 000 - 7 000 dollar (cirka 55 000 - 77 000 kronor) om de gick att köpa separat.

På ljudet finns i alla fall inget anmärka, även om mina inte alltför professionella öron tycker att Volvos kralliga anläggningar låter minst lika bra. Fast Volvo C70 kan förstås inte ståta med en musikmaskin som automatiskt justeras för att ge rätt klangbild beroende på om taket är upp- eller nedfällt.

Mittkonsolen är fylld med knappar och reglage men det mesta är enkelt att begripa sig på. Navigationsskärmen längst upp på panelen kan vinklas för att undkomma solblänk. Självklart elmanövrerad precis som luckan bakom vilken grannlåten kan döljas.

Stolarna är generöst tilltagna och det är överlag oerhört väl sörjt för två resandes bekvämlighet. Två krypin där bak finns också - vilken marknadsundersökning gav vid hand att någon vill sitta där?

Jämfört med vad de tyska prestigemärkena numera kan erbjuda är utbudet av inredningskulörer och -material begränsat och det är förstås en nackdel att Lexus ännu bara har en motor på programmet.

Men att SC430 blir en framgång är ställt utom tvivel. Redan är 13 000 bilar beställda i USA. I England och USA är det väntetid på minst ett år. Självklart skulle Lexus med Toyotas resurser i ryggen kunna tillverka hur många bilar som helst, men det skulle erodera exklusiviteten.

Enligt Lexus' PR-folk vid presentationen är målet heller inte att tjäna maximalt på just SC430 utan att sprida glans över de övriga modellerna.

- Det är viktigt för Lexusägarna att en sådan här modell finns, säger Bengt Dalström, informationschef i Sverige.

Åtta bilar kommer hit i år och Bengt Dalström räknar med en ungefär lika stor tilldelning 2002. Sverige är ingen viktig marknad för Lexus.

Vice PR-chefen i Europa, James Rosenstein, vet vad som lockar köpare till märket:

- Vi tror inte att våra kunder köper bil för att bevisa sin ställning i livet utan för sin egen njutnings skull.

Även om Lexus knappast åtnjuter samma status som de tyska lyxmärkena i Europa så är bedömningen säkert korrekt. Många vill heller inte förknippas med den prestige som BMW eller Mercedes skänker. Fast frågan är hur länge Lexus' image som lågmäld, proffsig utmanare kommer att stå sig. Kommer det en dag då uppstickaren själv blir styv i korken? Döm själv av James Rosensteins kommentar till Audi A2 och Mercedes A-klass:

- Audi och Mercedes kliver nedåt på den sociala stegen, det behöver inte Lexus göra. Vi kommer att förbli exklusiva.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!