Lexus första elbil är vanliga UX försedd med elektrisk drivlina. Foto: Hans Berggren / Lexus

Provkörning av Lexus UX 300e

Lexus och Toyotas första elbil sticker ut med en extrem garanti. Lexus garanterar att batteriet klarar 100 000 mil under 10 år. Mikael Stjerna provkör.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

UX 300e är Lexus första elbil, men nyheten är faktiskt större än så. Det är Toyota-koncernens första helt eldrivna bil i Europa.
Förväntningarna är högt ställda. Toyota är inte bara en av de största biltillverkarna i världen, man är dessutom ledande inom elektrifiering. Ingen annan biltillverkare kommer i närheten av den erfarenhet Toyota har som masstillverkare av hybridbilar. Men Toyota har hållit elbilskunderna på halster i flera år. När konkurrenterna en efter en har tappat elbils-oskulden har Toyota envist hållit fast vid sitt hybridkoncept. Tills nu.

Det som sticker ut mest på nya elbilen är batterigarantin. 100 000 mil. Jo, du läste rätt. Garantin gäller under 100 000 mil eller tio år, det som först infaller. Så länge garanterar Lexus att batterikapaciteten är minst 70 procent av den ursprungliga, i alla fall om du har servat den troget på Lexus-verkstaden.
Det är inte helt osannolikt att batterierna skulle klara den körsträckan. Det är antalet laddcykler som får batteriet att åldras, inte antalet körda mil.
Men jag tror inte att det blir särskilt många garantiärenden. Ingen kör 100 000 mil på tio år, framför allt inte i en elbil. Framför allt inte i Lexus UX.
Batteriet är på 54,3 kWh netto och det räcker till 31,5 mil i WLTP-körcykeln. Lexus menar att det är tillräckligt bra för en stadsbil och spelar ut samvetskortet.
”Om elbilarna har mindre batterier kan fler bilar i världen elektrifieras”, säger den altruistiskt lagde PR-chefen under presspresentationen.
Frågan är om det biter på bilköparen som väljer mellan två elbilar. Finns det någon som hellre väljer elbilen med kortast räckvidd, med baktanken att ”då kan fler i världen köra elektriskt”?

1 av 2: Med en längd på 4,5 meter är det svårt att förstå att Lexus definierar UX som ”stadsbil”. Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
2 av 2: Karossformen är modern, med tydlig suv-profil. Bakre sidoruta saknas vilket ger dålig runtom-sikt. Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld

Förutom batteristorleken är det snabbladdningen som avgör om en elbil har potential att ta familjen på en dagslång resa. Här har Lexus valt den japanska CHAdeMO-standarden och max 50 kW.
För dig som inte är insatt i elbilsladdning: Det är som om Apple skulle presentera en ny iPhone med sladd till telefonjacket.
Visserligen finns det gott om CHAdeMO-laddare i landet, men det byggs inga nya. Den kommande satsningen på snabbladdare på 250 och 350 kW med europeisk CCS-kontakt kommer att bli poänglös för Lexus-kunden.
Den elektriska drivlinan i Lexus UX delas med bland annat Toyota Izoa, en eldriven version av UX-kusinen Toyota C-HR som ska säljas i Kina. Kanske bedöms den europeiska marknaden som för marginell för att man ska ta fram en version med europeisk CCS-kontakt.
Eller så är det en förutsättning för att kunna ge garantin på 100 000 mil. Med så här dålig snabbladdning kommer inga Lexus UX att komma i närheten av garantigränsen.

Själva bilen är vanliga kompaktsuven Lexus UX som har genomgått en hjärttransplantation. Ut med bensinmotorn, in med batteri och elmotor. Det är en strategi som fler och fler tillverkare använder sig av. Genom att låta samma modell göras både för bensindrift och för eldrift minskar man utvecklingskostnaderna och tillverkningen kan lättare anpassas efter efterfrågan.
Kupén rymmer fem, även om baksätet inte är en höjdare. Knäutrymmet baktill är ”sådär” och om framstolen är lågt positionerad finns ingen plats alls för fötterna.
Det märks att Lexus vill att det ska kännas som vanligt, fastän det är en elbil. Inget fel i det. Framför ratten sitter fasta instrument. Laddningen kan jag läsa av på en gammaldags tankmätare! Klockan har analog urtavla och temperaturinställningen sköts med knappar. Men bildskärm finns där, bra placerad högt upp på panelen. Ingen tryckskärm, den styrs via en tryckplatta intill växelföraren.
Själv trivs jag bakom ratten, instrumenteringen är tydlig och lätt att ta till sig.

1 av 4: Härlig komfort och välisolerad kupé. Tydliga och lätthanterade reglage. Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
2 av 4: Notera den analoga mätaren för batteriets energistatus. Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
3 av 4: Bagageutrymmet är inte stort, men faktiskt större än i bensinversionen. Lövtunt insynsskydd. Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld
4 av 4: Pigg elmotor men laddningen är svag. Till och med hemmaladdning är dålig, bara enfas, max 6,6 kW. Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld

Elmotorn på 204 hästkrafter räcker till bra för UX 300e som är relativt lätt för att vara en elbil. Den väger under 1 800 kilo. 0-100 km/h tar 7,5 sekunder och toppfarten är 160 km/h. Men körglädje? Styrningen har en simmig karaktär som inte direkt förmedlar någon vägkänsla. Men den låga vikten gör att den känns lättare i kurvorna än andra, tyngre elsuvar.
Batterierna under golv och baksäte inkräktar så lite på bagageutrymmet att elversionen till och med lastar mer än bensinmodellen. Orsaken är att bensinhybriden har en liten elmotor baktill som saknas i UX 300e. Elbilsversionen är alltså endast framhjulsdriven. Dragkrok tillåts inte, ett aber för en bil med suv-ambition. Batterierna är för övrigt luftkylda, vilket sparar vikt. Vissa luftkylda batterier har haft problem med att klara upprepade snabbladdningar, men Lexus hävdar att deras kylteknik håller för just det.

Jag kan välja mellan tre olika körlägen, eco, sport eller inget alls, vilket jag förmodar är ett slags normaltillstånd. Men särskilt snål är den inte, inte ens i eco-läge. Jag kör 14 mil försiktig landsvägskörning, mestadels runt 70 km/h, och snittar överraskande höga 2,2 kWh per mil. Med en sådan eltörst blir räckvidden maximalt 25 mil på landsväg. Under en längre körning där man snabbladdar till 80 procent blir räckvidden högst 20 mil. Det blir täta laddstopp. Uppkopplad på snabbladdaren tar det sedan i bästa fall knappt en timme att ladda kraft för ytterligare 20 mil. UX passar därför bäst som stadsbil. Men även hemmaladdningen är begränsad. Lexus UX 300e klarar bara enfasladdning, vilket gör laddtiden lång om man inte har en kraftig och dyr huvudsäkring i huset.

Foto: Mikael Stjerna / Teknikens Värld

Men eldrivna UX har sina goda sidor. Materialvalen ger en känsla av förfining, kupén är både ombonad och elegant. Komforten är fin, med skön fjädring, bra stolar och ovanligt effektiv ljudisolering. Vindbruset är eliminerat även i mycket hög hastighet, det enda som hörs är lite vägljud om asfalten är grov.
Det är nästan så jag hör mig själv tänka. ”Vad jag tänker?”
Att det är märkligt att världens förmodligen mest kunniga biltillverkare inte förmår ännu mer. Visst är UX en trevlig elbil. Men efter att ha väntat i sju år på en elbil från Toyota/Lexus så förväntade jag mig mer. Framhjulsdriften köper jag, jag tvivlar på att avsaknaden av fyrhjulsdrift är en ”deal-breaker”. Men snabbare laddning och längre räckvidd hade varit klädsamt på en bil för 579 900 kronor.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen ID.4
Lexus vill förmodligen inte jämföras med Volkswagen ID.4 som är något större, mer som Lexus NX. ID.4 har batteri på 82 kWh och snabbladdning på 125 kW. På elbilsmarknaden konkurrerar alla mot alla.
Pris: 514 900 kronor.

Foto: Volvo Cars

Volvo XC40 Recharge P8 AWD
Volvos elversion av XC40 är dyrare än Lexus men bjuder framför allt på längre räckvidd och snabbare laddning. Men storleksmässigt matchar de varandra.
Pris: 699 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!