Provkörning av Lincoln LS

Provkörning av Lincoln LS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

6-cyl V-motor i längsled med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,6/97 mm, volym 2 949 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 5 750 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 4 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 5-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram och bak skruvfjädrar och dubbla triangeltvärlänkar, krängningshämmare.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,5 meter.

BROMSAR

Skivbromsar (ventilerade) runt om. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 7 tum. Däck 215/60 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 492, bredd 186, höjd 145, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt ca 1 900. Tanken rymmer 68 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-96 km/h ca 8,0. Bränsleförbrukning blandad körning ca 1,1 l/mil.

 

Kattpappan

En sällsynt behaglig mix av amerikanskt och europeiskt, men så är också nya Lincoln LS farsa till Jaguar S-Type.

När Ford köpte Volvo ruskade många inbitna Volvo-fantaster på huvudet. Man trodde inte de nya ägarna skulle kunna hålla ribban tillräckligt högt. "När Ford ska börja styra produktutvecklingen kommer Volvo att förlora sin särprägel" lät det. 

Frågan är hur mycket som Volvo riskerar att förlora. Teknikens Värld har provkört Lincoln LS, Fords nya amerikanska lyxbil.

Namnet säger kanske inte så mycket, men Lincoln LS har stått fadder till Jaguar S-type och det är ingen vild gissning att framtida Volvomodeller kommer att ha mycket Lincolnblod i insuget.

Inte mig emot, säger jag efter att ha provat Lincoln LS på kurviga landsvägar på i Georgia, USA.

Det här är en bil som ställer alla inkrökta föreställningar om amerikanska lyxbilar på kant. I synnerhet som det är en Lincoln.

I USA är Lincoln känt som det mest traditionella gubbmärket, och fabriken tillverkar fortfarande slagskepp som Lincoln Town Car och Continental.

Men LS är som sagt en helt annorlunda bil. Det är också den första manuellt växlade Lincoln som sett dagens ljus sedan 1951.

Konstruktörerna har från början fokuserat på körglädje. Chassit påminner om det i Jaguar S-type; nära 50/50 viktfördelning fram/bak, ventilerade skivbromsar, samma grundtyp av hjulupphängning. Lincoln är bakhjulsdriven precis som S-type.

Resultatet är att jag bakom ratten verkligen undrar om det är en "jänkare" jag kör. Karossen kränger relativt måttligt även vid forcerad körning. En viss understyrning noteras, men marginell med tanke på bilens storlek. Fortfarande finns där en skopa jänkekänsla som till exempel ger sig till känna när hastighetsgupp passeras. Det gungar till mer än man är van vid. För den som söker det riktigt sportiga erbjuder den manuellt växlade versionen sänkt chassi och bredare däck på 17-tumsfälgar. 

Två motorversioner finns, en V8 på 3,9 liter och 245 hästkrafter och den som jag provkör, en V6 på tre liter och 190 hästkrafter. Det är en mjukspinnande och tyst motor som passar utmärkt till bilens storlek och vikt. Acceleration 0-100 km/h går på åtta sekunder och toppfarten - ej prövad - lär ligga runt 225 km/h. 

Det ljud som sipprar in i kupén i landsvägsfart härrör mest från däck och hjulupphängning. De breda 55-profil däcken höjer vare sig ljud- eller åkkomforten. 

Och kanske ljudläckorna är det som tydligast skiljer Lincoln från BMW 5-serie, Volvo S80 och andra europeiska konkurrenter.

Den manuella lådan från Getrag är en stor nyhet för Lincoln, men flertalet kunder kommer att välja den femstegade automatlådan. Den gör ett hyfsat jobb i Lincoln LS, utan att resultera i överbetyg. Det finns mer mjukväxlande automatlådor på marknaden. 

Interiören är inbjudande och skinnbunden; standard är elstyrda stolar, farthållare, ställbar ratt i höjd- och längsled med mer. Med alla inställningsmöjligheter lär det vara snudd på omöjligt att inte hitta en skön körställning. Fetknoppsautomatiken gör att stolen automatiskt åker tillbaka när man slår av motorn. 

Okej, det är en finess, men man känner sig så förtvivlat gammal när man - utan att ha bett om det - skjuts fram och tillbaka för att ge plats åt den imaginära övervikten.

Lincoln LS är 4,9 meter lång och därmed ett nummer större än andra prestigebilar i överklassen, som till exempel BMW 5-serie, Saab 9-5 och Volvo S80. Det ger baksätespassagerarna riktigt hyfsat knäutrymme. Men takhöjden i baksätet är i snålaste laget. Baksoffan är för övrigt typiskt tvåsitsigt utformad med en mittplats (utan nackskydd!) som är hård och upphöjd och tvingar upp skallen i taket. 

Finishen är påkostad. Till och med läderinredningen har den europeiska sträva ytan till skillnad mot traditionella amerikanska skinnsoffor. Men i enstaka detaljer känns kvaliteten tunn. Lincoln är ännu inte i nivå med BMW eller Mercedes-Benz.

Bagageutrymmet är litet för bilstorleken. Men lastutrymme är inget tungt argument på den amerikanska marknaden. Ska familjen lasta tar man sin pick-up som också står parkerad i trebilsgaraget. 

Sammantaget har Ford tagit fram en riktigt duglig lyxbil med en sportig grundton. Och de Volvoiter som oroar sig för framtiden kan lugna sig. Med en sådan här brudgum bör det bli välskapta barn.

Men trots det kan man undra över tankarna bakom Lincoln LS. Wolfgang Reitzle, chef för Fords prestigemärken, har tidigare i år bestämt att Lincoln inte ska säljas i Europa. Enligt Reitzle är Lincoln inte mogen för konkurrensen. 

Men i USA matchas den mot de europeiska prestigemärkena. I USA kostar Lincoln LS 267 000 kronor, lika mycket som Saab 9-5 2,3 kostar i staterna. En värdig konkurrent som i både utrustning och motor överträffar Saab. 

Frågan är om marknaden är mogen för Lincolns metamorfos. Lincoln LS är tänkt att locka över köpare från BMW- och Volvoleden. Samtidigt som Lincolns nuvarande kunder i grunden älskar traditionella amerikanare i fullsize. Klarar de chocken?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!