Lotus 340R

Provkörning av Lotus 340R

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Volym 1 796 cm3. Max effekt 177 hk vid 7 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Mittmonterad motor, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Dubbla triangellänkar med kombinerade stötdämpar/fjädringsenheter fram och bak.

STYRNING

Kuggstång, ej servo. 2,7 rattvarv.

BROMSAR

Skivor (ventilerade och hålade) fram och bak. HJUL OCH DÄCK Fälg 6 tum fram, 8 tum bak. Däck 195/50 ZR15 fram, 225/45 ZR16 bak.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 362, bredd 170, höjd 108, spårvidd fram/bak 145/147 cm. Vikt ca 600 kg. Tanken rymmer 36 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,4 s.

 

Insekt med avsikt

Lotus 340R är den snabbaste insekten i världen. Eller rent av i universum.

Tårarna rinner ner för kinderna och det svider i ögonen. Vinden tjuter i öronen och jag peppras oupphörligen av det smågrus som piskas upp när jag pressar på genom dimman. Sikten är bara fri några meter framåt. Det ilskna ljudet av en hårt trimmad fyrcylindrig motor på toppvarv fyller cockpit och tycks studsa mot dimväggen runt omkring mig och Lotus 340R.

Så dyker skylten upp som anger att det är 100 meter kvar till chikanen. Den chikan jag ännu inte ser. Räknar till två och bromsar hårt. Ner på trean och foten på gaspedalen igen. Bilen stagar upp sig och är redo att attackera den snabba höger-vänstersvängen. Sväng, sväng och så är jag igenom. Fullständigt odramatiskt och jag skäms nästan. Nästa gång får det allt gå lite fortare. 

Det är första gången utomstående tillåts hårdköra nya 340R på bana och Lotusfolket i depån är nyfikna på vad den klarar. Och trots att bilen jag kör ännu inte är slutligt inställd vad gäller hjulvinklar och chassisättning känns Lotus 340R mycket väl utsorterad. 

340R känns som en Lotus Elise med mer kraft, mer grepp och som är ännu snabbare i reaktionerna. Och så är det också, kan man säga.

Lotus 340R visades första gången på Birminghamsalongen hösten 1998. Då sade Lotus att det bara var fråga om en konceptbil, byggd för att testa publikreaktionerna. Att 340R var mer än så, redan då, bevisas av att det bara tagit ett drygt år för Lotus att börja producera modellen. De första produktionsbilarna har just levererats till de mässbesökare som så fort täckelset fallit slet upp checkblocket och erlade handpenning.

Produktionsbilarna skiljer sig något från utställningsexemplaret men inte mycket. Det hade knappast kunderna accepterat. Fast säkert är en och annan lite besviken över att den mittmonterade motorn inte längre är frilagd utan dold av kåpor. Det var tvunget för att hålla bullernivån inom lagkraven. Fast kåporna går att avlägsna, viskar Lotusfolket.

340R delar aluminiumchassi, hjulupphängningar och drivlina med Lotus Elise. Den 1,8 liter stora Rovermotorn ger 177 hästkrafter, i banversion 190 hästkrafter. 

Men att avfärda 340R som en Elise med en annan, visserligen sanslös, kaross vore fel. För nästan varenda komponent har justerats eller bytts ut för att passa 340R. Med ett enda syfte: Att bygga en leksak för bana eller söndagstomma småvägar.

Lotus 340R är betydligt lättare än Elise och viktminskningen har främst åstadkommits genom en lätt - eller ska vi säga ingen - kaross. Inga dörrar, inga sidofönster, inget tak (bara en enkel tonneau som skyddar vid parkering), mycket små skärmar och en ännu mer spartansk inredning än i Elise. 

Att ta sig in i 340R kräver vighet och träning. Det är lite som att försöka klättra ned i ett högt badkar av den äldre modellen. När man väl krånglat sig ner bakom ratten möts man inte av mycket. Två instrument, hastighetsmätare och varvräknare från Stack, sitter monterade på det tvärstag som löper tvärs över kupén nedanför vindrutan. Spakarna för blinkers och torkare känns igen från Opel Vectra och påminner om Lotus litenhet som biltillverkare. Lite längre ned sitter ljusknappen och på mitten av det som kan kallas instrumentpanel finner du startknappen i aluminium. Läckert! Ännu häftigare är handbromsen som ser ut att vara utfräst ur ett stycke aluminium. 

Något värmepaket finns inte, inte heller något ventilationssystem. Den enda hjälp föraren har en kall dag som denna är eluppvärmd vindruta och ett par kanaler som leder in varmluft från motorpaketet.

På konceptbilen var det delvis öppet in till cockpit längs sidorna men på produktionsbilen har man satt igen hålen med grumligt plexiglas. Det blev för dragigt annars. Plexiglaset går att se igenom och att köra Lotus 340R utan byxor skulle väcka uppmärksamhet. Om det inte skulle räcka med de blickar själva bilen drar till sig. 

Karossen känns smalare än Elisens och det förstärks av de friliggande hjulen försedda med enkla skärmar i kompositmaterial.

Motorn som sitter några centimeter bakom förarens öron för ett fruktansvärt oväsen. Vid lägre varv och lite gaspådrag låter den som en skakande burk halvfull med småskruv. Precis som i Lotus Elise.

Insugsljudet vid acceleration är helt sanslöst och betydligt råare än i Elise. Ett bilistiskt primalskrik som får det att susa i öronen i flera dagar efteråt. Man kan nästan tro att 340R är bestyckad med förgasare och inte insprutning - så direkt och rå är responsen när man trycker till på gasen.

Fartresurserna motsvarar högljuddheten. Vid högre varvtal är 340R fantastiskt stark och den tätstegade, femväxlade lådan gör att det inte dröjer länge mellan växlingarna. En röd lampa, inställd på 7 600 varv per minut blinkar till när det är dags att mata in en högre växel. Och det är det ofta. 0-100 km/h klaras på 4,4 sekunder, 0-160 km/h tar 10,7 sekunder. 

Däcken är biffigare än på Lotus Elise och den icke servoförsedda styrningen går tyngre. Men det extra grepp Yokohama-däcken ger, i praktiken sajpade slicks, gör att det är ett pris man som förare gärna betalar. 

Den enorma bakvingen trycker ned aktern mot vägbanan ordentligt. Ändå måste man ständigt vara uppmärksam på bakvagnen. Det är mycket svårt att i förväg känna när den ska släppa. Och när den väl gör det måste man reagera blixtsnabbt. 

Lotus säger att man bara kommer att bygga 340 stycken 340R under det närmaste året. Samtliga är sålda på förhand och Lotus har fått en rejäl handpenning för var och en.

Priset - omkring en halv miljon kronor och ytterligare 50 000 kronor om man vill ha banversionen har inte avskräckt. Trots att en Lotus Elise som är nästan lika rolig och betydligt mer användbar (om man nu kan tala om sådant här) är omkring 200 000 kronor billigare.

Nyckeln till gåtan ligger nog inte bara i 340R:s bättre bankunskaper. Snarare står svaret att finna i det fantastiska utseendet som passar minst lika bra utanför Harrod's som på Donington. Bara det inte regnar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!