Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Provkörning av Lotus Cortina (1965)

I mitten av 60-talet var Lotus Cortina motsvarigheten till dagens Mitsubishi Lancer Evo X och Subaru Impreza WRX. I dag är de mer eftertraktade än någonsin och är värda upp till en halv miljon kronor och mer.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De allra flesta Lotus Cortina som finns kvar i dag har körts i tävling, främst racing men även i rally.
Det här exemplaret har dock räddats från det ödet trots att den togs hem i samma veva som Ford Sverige utrustade sina dåtida stjärnförare med Lotus Cortina.
Ägaren Bertil Hässelås i Tranemo såg en Lotus Cortina i händerna på Bosse Ljungfeldt 1963 och blev helt såld. Men då, ännu inte fyllda tjugo, fanns det förstås inga ekonomiska möjligheter att köpa en.
Redan 1971 hade han dock en Lotus Cortina men efter enträget tjat sålde han den till en kompis brorsa fast det aldrig kändes speciellt rätt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!