Provkörning av Lotus Exige

Provkörning av Lotus Exige

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd mittmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 80/89,3 mm, 1 796 cm3. 177 hk (133 kW) vid 7800 r/min. Max vridmoment 171 Nm vid 5000 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift, femväxlad tätstegad växellåda. Differentialbroms saknas. Hastighet på högsta växeln vid

1 000 r/min 32,5 km/h.

Fjädring/hjulställ

Dubbla triangellänkar runt om. Skruvfjädrar koncentriskt monterade på stötdämparna. Undre infästningen justerbar i höjdled. Koni monotube stötdämpare. Justerbar krängningshämmare fram.

Styrning

Kuggstång utan servo. 2,8 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade fram och bak, ej servo.

Hjul/däck fram

Fälg 7 tum, däck 195/50-16 (Yokohama A039).

Hjul/däck bak

Fälg 8,5 tum, däck 225/45-17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 378, bredd 172, höjd 118, spårvidd fram/bak 145/149, markfrigång 11, vikt utan förare 780 varav 41 procent fram och 59 procent bak. Tank 40 liter.

Fartresurser (fabriksuppgifter)

Toppfart 219 km/h, 0-100 km/h 4,9 s, 0-160 12,3 s.

Basic instinct

En mer avskalad körupplevelse än i Lotus Exige får man leta efter. En mer omskakande också.

Rakt fram, trean, fyran, 85 miles per hour, bromsa, skarp vänster direkt följd av en höger. I vänstern känner jag hur framdäcken börjar krypa i sidled, bilen understyr lite lätt.

Jag känner hur fjädringen sväljer ojämnheterna precis lagom så att däcket inte tappar mer grepp. Som om däck och fjädring kommunicerar med varandra.

Och så in i högern. Hastighetsmätaren visar drygt 65 miles per hour. Nu går det precis på gränsen. Det känns som om däcket ropar "jag orkar inte mer" och fjädringen svarar "jag tar över - nej, vi måste hjälpas åt". Och så klarar de lite, lite till, tillsammans. "In perfect harmony!"

Var jag är och vad jag gör? På Lotusfabrikens testbana ett stenkast utanför fabriken strax söder om Norwich. Jag sitter bakom ratten i en Lotus Exige och kör varv på varv på varv.

Gamla Lotus Elise har haft sin egen racingklass i England. De bilar som utvecklades för det ändamålet heter Lotus Sport Elise. En ren racerbil som inte går att registrera för körning på allmän väg.

Exige är en Sport Elise anpassad för att registreras och köras på allmän väg. Den började serieproduceras i januari förra året och de sista bilarna beräknas lämna bandet i slutet av mars i år. Då ska nästan 1 000 bilar ha byggts.

Motorn, mittmonterad på tvären, kommer från Rover. En 1,8-liters fyra uppskrämd till 177 hästkrafter vid höga 7 800 varv. En trimningssats för ytterligare 13 hästar finns att tillgå, men då klarar bilen inte avgasreglerna för gatbruk. Trimningssatsen fanns i den bil vi provkörde.

Alltså 190 hästar till 780 kilo. Det blir 4,1 kg per hästkraft, en Porsche 911 Turbo har 3,8 kg per hästkraft, men väger över 1,6 ton.

För att utnyttja effekten krävs ganska höga varv. Max vridmoment ligger på 5 000 r/min. Vid för mycket gas under 2 500 r/min "kväver" motorn sig själv, precis som en gammal vedbodtrimning med Weberförgasare.

Men det är genomgående för det här bygget - inga kompromisser! Växellådan är en femväxlad tätstegad låda som passar bra till motorn.

Kompromisslös, ja. Bara att kliva in bakom ratten är ett helt företag. In med ett ben, vik ihop kroppen som en fällkniv, pressa in dig mellan den höga tröskeln och taket och sedan det andra benet. Är du över 190 cm så är oddsen mycket dåliga att överhuvudtaget komma in.

Tröskelhöjden behövs för att få rätt vridstyvhet i bilen och det får avgöra. Men väl på plats så sitter jag bra. Den djupt skålade racingstolen går bara att justera i längsled, det är allt. Vår bil var utrustad med fyrpunktsbälten, men det finns möjlighet att montera trepunkts.

Endast absolut nödvändiga reglage finns och alla inom lagom räckhåll. Instrumenteringen är koncentrerad rakt fram och vinklad lite bakåt i överkant för att slippa reflexer i rutan. Snygg finish med mocka och polerad aluminium.

I gamla provkörningar av Lotusbilar i Teknikens Värld klagades det alltid på lukten av båtplast. I Exige finns inte en tillstymmelse av plaststank. Jag tycker det doftar high tech!

Varvräknaren har ingen rödmarkering. Det enda störande är en bilradio som sitter monterad längst bort till vänster. Den platsar inte i en sån här bil. Den funkar visserligen men går bara att lyssna på när motorn är avstängd.

Motorn skriker av vällust bakom den tunna väggen och det är kort sagt ett väldigt larm i kupén, oavsett hastighet. Under fullgasacceleration råder inga tvivel om att bilen rymt från racerbanan. Landsvägskörning är en smått hysterisk upplevelse. Bilen är spårkänslig, motorn pockar på högre varvtal och bekvämlighet saknas helt.

Det superlätta chassit är av limmad och nitad aluminium med en integrerad störtbåge i stål strax bakom stolarna.

Karossen är i kompositförstärkt glasfiber och formen är samma som Lotus Sport Elise. Skillnaden är frontspoilern och vingen. Spoilern lämnar en bit ner till marken, man ska ju kunna köra in till en bensinmack utan att skada den och vingen där bak är mindre samt formad så att den tillåts på en gatbil. Men funktionen är tillräcklig.

Vid 160 kilometer i timmen ökar marktrycket med 35 kilo fram och 45 kilo bak. Stabiliteten i hög fart är förvånansvärt bra och Lotus påstår att trots vinge och frontspoiler är luftmotståndet inte högre än på en standard-Elise.

En gatbil kräver standarddäck, men Exige kräver speciella standarddäck. Yokohama har utvecklat ett däck som heter AO39. Det har hastighetsklass Z (över 240 km/h) men belastningskoden är bara 84 fram och 90 bak. Det betyder maxbelastning 500 kilo fram och 600 kilo bak, vilket är lite för ett höghastighetsdäck av den här storleken. Det ger möjligheten att göra en mjukare och följsammare stomme.

Fjädringen sköts av skruvfjädrar som sitter monterade runt justerbara Koni racingstötdämpare.

Däck, fjädring, hjulupphängning tillsammans med den låga vikten - det är det som ger den fantastiska körkänslan. Krängningshämmare fram, mycket tunn och justerbar förstås, för de sista små finjusteringarna. Styrning och bromsar saknar naturligtvis servo och ABS har det aldrig funnits en tanke på. Däremot kan man montera en justerbar bromsreducering till bakbromsarna så att bromsverkan mellan bak och fram kan justeras efter väglag. Det är ett tillbehör vi rekommenderar. När vi körde på Lotus bana var det blött och då saknade vi möjligheten att justera bromsarna.

På banan är bilen lätt understyrd, släpper man gasen flyttas så mycket tryck över på bakhjulen att bilen styr in lite mer och alla fyra hjulen sladdar lätt. Perfekt. Så provar jag lite fortare. Jodå, samma uppträdande och lika perfekt. Ytterligare lite fortare.

Swisch så sticker baken! Med blixtens hastighet, eller var det snabbare? Det är det enda problemet med Exige. Den plötsliga skillnaden mellan möjlig och omöjlig kurvhastighet, att känna den gränsen exakt kräver mycket träning.

Exige är en racerbil anpassad för landsväg, men det är trots allt på racerbanan den hör hemma. Lämplig landsvägskörning är kortaste vägen mellan olika racerbanor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!