Lotus Exige S Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Lotus Exige S

Lätt och lättvindig. Sammanfattning av nya Lotus Exige S. Utan ett uns övervikt och fulladdad med racegener sticker den lilla engelske krabaten ifrån de flesta sportkonkurrenter.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Lotus-folk är inte som alla andra. De älskar plastkarosser, att krypa ihop dubbelvikta och ge sina passagerare en resa utan dess like. Även den svagaste Elise med 1,6-litersmotor på 136 hästkrafter accelerar 0-100 km/h på 6,5 sekunder och erbjuder hårresande kurvhastigheter. Nu har anglofilerna fått en ny våt dröm. Lotus Exige S är svaret på frågan ingen egentligen ställt. Om en Lotus ska behöva gå ännu snabbare? 

Bakom förarens rygg sitter nu en 3,5-liters V6-motor från Toyota/Lexus, men Lotusteknikerna har skrämt upp effekten rejält tack vare Eaton TVS-kompressorteknik. Den stora tvångsdrivna snurran, av märke och modell Harrop HTV 1320, höjer effekten med 78 hästkrafter till 350 hästkrafter jämnt. Levereras vid tjuthöga 7 000 r/min. Vridmomentet är mustigt i en liten sportbil som Exige S – 400 newtonmeter vid 4 500 r/min. Lotus motoringenjörer har givetvis sett över motor och drivlina, men grunden är i mångt och mycket Toyota.

Lotus Sverige utgår från Göteborg där bilhandlarföretaget Söderströmsgruppen valt att placera sitt showroom i samma lokaler som Lexus. Synergieffekterna är givetvis att Lotus använder sig av Toyotamotorer, de svenska Lexus-mekanikerna har specialutbildats för att kunna ta hand om små, lätta engelska mittmotorsportbilar sida vid sida med den japanska lyxen.

Nya Exige S har ett mognare utseende, särskilt parkerad bredvid Elise. De båda Lotusmodellerna delar grundkonstruktion med monocouqe i lättaste aluminium och separata hjulupphängningar runt om. Exigekarossen är 30 centimeter längre än Elise, axelavståndet är förlängt med sju centimeter för att rymma den stora 3,5-liters­motorn. Elise har ju en mindre fyrcylindrig maskin från Toyota.

Viktfördelningen fram/bak är fortfarande ojämna 35/65 procent. Ett förhållande som kan ge ett överraskande beteende om man är ovarsam. En mittmotorbil har en tendens att ”över-överstyra”, det vill säga tappa greppet med bakjulen på grund av centrifugalkraften när den tyngsta massan i baken börjar komma i rotation. Förr om åren var en Lotus lömsk att köra om föraren slappnade av bakom ratten. Reptilsnabbt kom bakvagnssladden som ett spam i mejlboxen. Hur den beter sig nu? Läs vidare så får du veta…

Cockpit och sittbrunn är i princip identisk med Elise. Rå aluminiumdurk, enkla former på instrumentbräda och reglage och formgjutna skalstolar snackar racing stup i kvarten. ”Kör mig!” är Exige S enda budskap. Så vi gör väl det då.

Styr över Älvborgsbron med Göteborg City Arena i sikte, Sveriges mest centrala racingbana. I trafiklunken är Exige S förvånansvärt lättkörd. Tack vare V6-motorns extrakraft redan från låga varvtal slipper man växla ideligen, något som uppskattas eftersom länkaget fortfarande är sladdrigt på Lotusvis. 

Ner i Lundbytunneln, efter fartkameran kuggas det ner två växlar, ges fullgas och vrålet ekar mot granittaket och väggkaklet. Sådana här bastoner har aldrig förr hörts ur Lotuspipor. We like!

Sommarens STCC-säsong hägrar och City Arena är fortfarande delvis allmän väg och vi bara måste testa gränserna. I bortersta 180-graderskurvan i västra delen visar Exige S vad det handlar om. Balans och kraft. 

Provbilen saknar Race Pack-tillvalet för 24503 kronor men Lotus Dynamic Performance Management (DPM) har åtminstone tre olika körlägen som standard – ”Tour”, ”Sport” och ”Off”. Specialläge ”Race” är förbehållet Race Pack. 

Med antisladdsystemet avslaget helt går det att balansera Exige S på ett närmast magiskt sätt. Överstyrningen finns där och ett raskt ”lift off” med gasfoten mitt i en kurva rekommenderas definitivt inte. Då hälsar gamla Lotusgener på med bestämda snurrningar som svar. I sportläget stöttar Lotuschassit mycket intelligent med rappare gasrespons och öppnare antisladdingrepp – ett perfekt ”lagom” körläge.

Tjänstevikten är dryga 1,2 ton vilket ger ett vikt/effekt-förhållande på låga 3,57 kg/hk, vilket är en viktig faktor när det handlar om Exige S hiskeliga prestanda. Kompressorn verkar bestå av jättelika Mississippi-ångbåtsskovlar eftersom den skyfflar in högoktanig V-Power i slösande mängder. 40-literstanken skulle behöva support av en lika stor bensintank till, men det finns ingen plats i den kompakta Exige S.

Toppfartsövningar avstår vi från denna dag, intressant att veta är att coupéversionen av Exige S toppar 271 km/h, den lika starka men öppna Roadstern går ”bara” i 233 km/h. Måhända är man rädd att den rutiga engelska kepsen ska flyga av i farten? 

Accelerationen 0-100 km/h är ruggig och fixas på 3,8 sekunder. Bromsutrustningen hejdar Exige S med övertygande retardationer även efter längre körpass på bana. Att detta är en värdig Porsche 911 GT3-utmanare står utom allt tvivel.

Prislappen för Exige S är i sammanhanget måttliga 675 000 kronor, lägg till Race Pack (24 503 kr), luftkonditionering (14 695 kr), elvärmda stolar (3 920 kr) och du har en ”komplett” bil för varierat svenskt körklimat. Två nivåer av Premium-paket lyxar till tillvaron och sänker bullernivån genom ökad ljudisolering men känns helt onödigt i denna smakfulla råbiff från öriket i väster.

Rivaler

Ferrari 458 Italia

Med mindre bus, men ännu mer perfektion lirar 458 Italia i en annan liga. En dyrare sådan. För den som har plånboken full är den ett vackert val.

Pris: 1 933 000 kronor.

Porsche Cayman S

Nya lill-Porschen smäller till och med 911:an på fingrarna! Ställd mot Exige S är den betydligt mer komfortabel. Saknar dock råheten.

Pris: 635 000 kronor.

Lotus Exige S

Pris

675 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 94,0/83,0 mm, cylindervolym 3 456 cm3. Max effekt 350 hk (257 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 4 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.

 

Styrning

Ingen servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 7,5 tum, däck fram 205/45 R17. Fälgbredd bak 9,5 tum, däck bak 265/35 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 237, längd 408, bredd 180, höjd 113, spårvidd f/b 146/150. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 251, maxlast 175, max släpvagnsvikt 0. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 115 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 3,8 s, toppfart 271 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,40, landsväg 0,73, blandad körning 0,98. CO2 236 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, chassigaranti 8 år.

 

Skatt

2 740 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr