Lynk & Co 01 kommer till Sverige halvårsskiftet 2019. Drivlinorna blir laddhybrid (bensin/el) samt som ren elbil. Få modellversioner innebär lägre omkostnader.

Provkörning av Lynk & Co 01 2,0T

Nya suven Lynk & Co 01 genomsyras av helsvenskt tekniktänk. Tillverkning och försäljning har redan startat i Kina men bilen kommer till Europa först om ett och ett halvt år. Vi gör en exklusiv provkörning i Kina!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sjösättningen är klar, nu väntar jungfruresan. Men kontexten är viktig att förstå när ett helt nytt bilmärke ska provköras. När biltillverkare runt om i världen tvingas gå samman eller lägger ned redan etablerade varumärken gör kinesiska Geely tvärtom. Gasar fullt, med hjälp av svenska bilutvecklare.

Därför står jag här på Ningbo Speedway ett par timmars bilfärd söder om Shanghai. Racerbanan ingår i Geelys komplicerade ägarstruktur, vi är så att säga på hemmaplan. Nya Lynk & Co 01 sätts samman i den nystartade Volvofabriken(!) i Lu Qiao som liksom Ningbo ligger i Zheijang-provinsen.

Av den gemensamma CMA-arkitekturen syns ingenting på utsidan när man synar nya 01. Designen är stark och tydlig och det otränade ögat söker irriga minnesbilder från Range Rover, Porsche samt Citroëns lyxiga DS-serie. Jag öppnar dörren och bilen fortsätter att vara en Lynk & Co, ingen Volvo. Visst, enstaka reglage är hämtade från Volvo men helheten är definitivt egen.

Foto: Hans Hedberg

Bakgrunden till de sammansvetsade utvecklingsgängen hos CEVT är viktig att känna till när man pejlar nya 01. Personalen är hämtad mestadels från Torslanda och Stallbacka, givetvis med en hel drös internationell stöttning. Bakgrunden från Volvo och Saab genomsyrar också bilen.

Förarmiljön domineras av de dubbla 10-tums TFT-skärmarna som utgör instrumentkluster samt infotainmentpekskärm. Lynk & Co har valt en mellanväg med klassiska vrid- samt knappreglage för bland annat klimatinställning och till skillnad från Volvo Sensus är infoskärmen hos Lynk & Co placerad horisontellt. Materialval och upplevd kvalitetskänsla håller god nivå. Startknapp till höger om ratten och kort elektrisk växelspak.

Foto: Hans Hedberg

Växellådan hos provbilarna är antingen CEVT-konstruerad samt Geelybyggd 7-växlad dubbelkopplingslåda (7DCT) alternativt 6-växlad automatlåda (Volvo Geartronic) från japanska Aisin, allt beroende på om bilen har fram- eller fyrhjulsdrift. Motoralternativet heter VEP4 2.0T och är identisk med Volvo Drive-E T4 med 190 hästkrafter och 300 newtonmeter. När Lynk & Co 01 lanseras i Europa under 2019 kommer motoralternativen vara antingen laddhybrid baserad på trecylindriga 1.5T alternativt ren elbil. Dieselmotor är något Lynk & Co skippar.

Stolarna är rejält stoppade, sittkomforten påminner mer om en Saab än de nyare SPA-baserade Volvobilarna. Utseendet är bulkigt och voluminöst och de höga ryggarna på de bucket seat-liknande framstolarna stjäl lite av framåtsikten för baksätespassagerarna. Dyna och rygg i baksätet är bekväma och benutrymmet är nog snudd på klassbäst. Tyvärr har ryggdelningen bak endast 40/60-split men Mats Fägerhag, vd på CEVT, lovar att skidlucka tillkommer på de europeiska versionerna.

Det är svårt för utlänningar att köra bil på allmän väg på grund av juridiska skäl, men givetvis lyckas vi övertyga (hrm, övertala…) Geelyfolket att vi måste få köra även utanför det inhägnade banområdet. Chassit är modernt med fin balans, avstämningen mellan stötdämpning och fjädring är anpassad för kinesiska vägar vilket innebär en något mjukare sättning. Exportmodellerna utlovas bli något styvare enligt den samlade tekniktrusten från CEVT som finns på plats i Ningbo. Gör den inte för hård och ”sportigt tuff” är mitt råd.

Ljudnivån är låg och när fartdjävulen ska ha sitt pressas 01 längs den underhållande Ningbobanan. Fyrhjulsdrivna AWD-versionen planterar givetvis kraften bättre än den framhjulsdrivna även om en högbyggd familjesuv med 190 hästkrafter långtifrån är optimal för rask bankörning. Men det körglada chassit märks och man blir sugen på kommande Golfklassare Lynk & Co 02 i konkurrerande GTI-trim. Den kommer, tro mig. Både på racerbana och landsväg är styrkänslan det som i fackligt tal kallas kommunikativ. Kalibreringen är fint satt, med en känsla som påminner om Saab 9-5 NG!

Att Lynk & Co 01 har lite Trollhättefeeling är inte så underligt, ett flertal av arkitekturteknikerna har sin bakgrund hos Saab. Jens Schönenberg – verksam i 20 år hos Saab – ansvarar för arkitekturkonstruktionen av CMA och påtalar vikten av att bygga in körglädje. CMA-strukturen har ett fast mått, ”dash-to-axle”, vilket innebär att måtten mellan framaxel och ratt är frysta medan resten mest är att likna vid ett Legobygge där det mesta går att justera.

Foto: Hans Hedberg

– De kinesiska bilköparna värnar om långt axelavstånd, därför har bilen hela 2 734 millimeter mellan axlarna, fortsätter Schönenberg.

Jag tar fram Hultaforsaren och går loss och mäter. Kollega Wedberg har just kommit hem från första provkörningen av Volvo XC40 och rapporten (Teknikens Värld nummer 26/2017) lovade gott. Särskilt utrymmesmässigt platsade 192 centimeter Erik överraskande väl. Kan meddela att han kommer få ännu bättre plats i nya 01. Storleksmässigt har CEVT ökat på axelavståndet hos 01 tre centimeter jämfört med XC40, bredden är lika – 186 cm – men totallängden har sträckts ut åtta centimeter till styvt 451 cm.

Karosshöjden är också identisk – 165 cm – men Lynk & Co 01 har utanpåliggande takrails (+3,5 cm) som standard eftersom kineser vill ha stora och höga bilar. Bagaget rymmer 1 440 liter med fällt baksäte. Affärsmodellen hos Lynk & Co är den andra nyheten, jämte den helyllesvenska teknik- och designutvecklingen av nya 01:an. Endast ett fåtal modellvarianter erbjuds för att kapa omkostnader, lagerkostnad samt göra det snabbare och enklare för kunden att välja.

Foto: Hans Hedberg

Modellvarianterna heter Clear, Hyper, Inter och Louder beroende på tycke och smak, tilläggen Lite och Pro tillkommer hos några versioner men utbudet ska inte vara fler än sex till åtta 01-modeller. Varje halvår ska Lynk & Co komma med nya designversioner, allt för att öka köpsuget. Försäljning ska huvudsakligen ske genom en prenumerationslösning där man kan dela sin bil med de man önskar för att kapa bilbrukarens kostnader ytterligare.

Prisbilden för att köpa – inte hyrlåna – en 01 i Kina är från 158 800 yuan upp till 202 800 yuan, vilket ger cirka 200-250 000 kronor beräknat på rådande växelkurs. Så billig blir inte 01 i Sverige. Räkna in högre moms, exportavgifter samt frakt plus att bilarna här hemma kommer ha dyrare elektrifierade drivlinor.

I nuläget ser Lynk & Co över hur synergieffekterna med Volvo ska göras på allra bästa vis. Allt är alltså inte klart än men hårdvaran ”Made by Gothenburg” är i alla fall på plats. Nu återstår bara resten av resan.

Nedan bjuder vi på lite film från provkörningstillfället.

http://teknikensvarld.se/lynk-co-01-film-fran-provkorningen-564180/

Lynk & Co 01 2,0T

Pris

Cirka 240 000 kronor (i Kina), försäljningstart i Sverige slutet av 2019.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,0/93,8 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 700 r/min, max vridmoment 300 Nm mellan 1 400-4 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/50 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 451, bredd 186, höjd 167, spårvidd f/b 159/160. Tjänstevikt ca 1 665, maxlast ca 460, max släpvagnsvikt ca 2 100. Tank 54 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 1 440 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 211 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,65 l/mil. CO2 139 g/km.

 

Garantier

Nybil fria år (i Kina).

Rivaler

Volkswagen Tiguan 2,0 TSI 4Motion

Foto: @ Patrik Lindgren

Volkswagens MQB-plattform har varit benchmark nummer ett för Geelys CMA. Lynk & Co 01 möter upp Tiguan på de flesta punkter när det gäller teknik, säkerhet och komfort. Givetvis har VW ett övertag varumärkesmässigt.

Pris: 312 500 kronor.

Volvo XC40 T3 FWD

Att inte nämna XC40 som 01-utmanare vore tjänstefel. Bilarna delar all teknik under skalen, ändå särskiljer sig 01 och XC40 tydligt. Kinesbyggda Lynk & Co är större, mer komfortabel – samt billigare. Det är upplagt för släktfejd!

Pris: 296 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!