Provkörning av Lynk & Co 02 Drive-E 1,5TD

Upptrappningen av Geelygruppens storsatsning, bilmärket Lynk & Co, är i full fart. I en helt ny fabrik har precis de första Lynk & Co 02 börjat rulla av bandet, men bilarna som blir aktuella för Europa kommer till största del tillverkas i Volvos fabrik i belgiska Gent. Vi har som enda svenska biltidning redan provkört sportcrossovern, modell 02, på landsvägar i nordöstra Kina!

Det kan vara svårt att förstå vidden av bilutvecklingstakten i Kina om man inte upplevt den på nära håll. Att exempelvis ta in informationsflödet på den just avslutade Pekingsalongen (Teknikens Värld nummer 11/2018) kräver att man läser in kontexten i det som rör investeringsgraden av tillväxt och tilltro borta i öster. Sett enbart från västeuropeisk horisont häpnar man över att 40 procent (cirka 30 miljoner bilar) av världens bilproduktion säljs årligen i Kina, samtidigt är det då enklare att förstå att bilfabriker poppar upp som svampar under en regnvåt höstsäsong. En av huvudorsakerna till att jag är i Zhangjiakou, tre timmars bussfärd nordväst om Peking.

Bussturen Peking-Zhangjikau går över bergen som kringgärdar huvudstaden, vi korsar kinesiska muren flera gånger och de som inte har trampat eller ens sett världsarvet tidigare mobilplåtar i bästa asiatiska stil. Klick-klick, ut på sociala medier i vanlig ordning – ”kolla, spana in, här är jag!”. Framme i Zhangjikau rullar vi längs öde boulevarder och jag döper en till ”Håkan Samuelssons Aveny”. Här har nämligen Volvo Cars sedan ett par år en motorfabrik men i dagarna öppnade koncernkusinen Lynk & Co sin första egna bilfabrik bara ett stenkast bort. Staden kommer även att låta höra om sig i annat sammanhang eftersom Zhangjiakou tillsammans med huvudstaden står värd för de olympiska vinterspelen 2022.

Lynk & Co vill uppfattas som ett ”internationellt bilvarumärke” med huvudsakligt utvecklingscenter i Göteborg samt produktion i både Europa och Kina. På hemmamarknaden – i Kina – har försäljningen av mellanklassuven Lynk & Co 01 (provkörning Teknikens Värld nummer 1/2018) tagit fart, etableringen i Europa och Sverige dröjer dock till modellår 2020. Affärsidén är att erbjuda Lynk & Co-bilar enbart genom prenumerationserbjudande – med tidsspann en månad upp till ett par år – där det är möjligt att byta biltyp under abonnemangsperioden. För att hålla lagernivåer i schack erbjuds ett relativt smalt – enligt Lynk & Co ”perfekt anpassat” – modellutbud som å andra sidan ska skifta några gånger per år. Glöm årsmodellsväxlingar, här är det snabbare tempo som gäller! Allt för att suget efter en ny Lynk & Co inte ska avta.

För tillfället kallas modellversionerna i Kina ”Lite” och ”Pro” men en ny linjeserie med utrustningsnamnen ”Inter”, ”Hyper” och ”Louder” kommer att bli aktuellt för de Europaanpassade bilarna. Där Lynk & Co 01 baseras på CEVT-utvecklad gemensam Volvoteknik med kompaktsuven XC40 är helt nya Lynk & Co 02 en sportig cross­over med liknande teknik men i samma typ av storleksklass som Volvo V40 Cross Country, Mercedes GLA, Subaru XV med flera. Just jämförelsen med V40 Cross Country haltar dock en hel del eftersom 02 grundar sig på modern CMA-arkitektur och V40 CC en kompott av tidigare samarbete Volvo-Ford.

Utseendet hos nya 02 är brett och fett. Lynk & Cos designteam har fått till en sammansatt form med mycket bredd i karosslinjerna och kraftiga siluetter med skarpa delningslinjer mellan karosspartierna. Bilen uppfattas som modern och uttrycksfull, särskilt fronten med sin bredkäftade grill tar plats. Interiört är 02 ett par strå vassare än 01, det märks att utvecklingen av varumärket fortgår progressivt. Snyggare lösningar på det mesta även om en viss polstrande US-feeling fortfarande gör sig påmind. Enligt rykten kommer framtida interiördesign hos Lynk & Co stramas upp ytterligare. Stolarna är höga med inbyggda nackstöd, inte så lite bucket seat-liknande som hos en Porsche eller Mercedes-AMG!

Snacket om att Lynk & Co ser ut som en mix av bland annat Porsche och Range Rover förstärks när man vet att Lynk & Cos designchef Andreas Nilsson till vardags hemma i Göteborg kör Panamera och högste designchef för Geely Group Peter Horbury rattar största Range Rovern. Materialvalen är bra och finishen godkänd men gnekande dörrpanel på framdörren säger att det finns möjlighet att justera in skärpan och detaljnivån ytterligare.

Lämnar det flådiga fabrikshuvudkontoret bakom mig och ger mig ut på i det närmast öde landsvägar i utkanterna av Zhangjiakou. Ett ”förkläde” i form av Lynk & Co-personal i passagerarstolen övervakar men knappa engelskaspråkkunskaper gör dialogen korthuggen. När jag börjar gasa på, passerar för tillfället utställda patrullerande poliser i full karriär och tar kurvor med god fart tror jag att det ska hejdas av min co-driver. I stället blir det tummen upp och ”very good” så framfarten fortsätter. Meningen är att jag ska köra i strikt konvoj men tydligen får man ta egna initiativ även borta i öster, skönt att veta.

Lynk & Co 02 är 30 millimeter lägre än 01, samtidigt som axelavståndet är 30 millimeter kortare. Med bibehållen rejäl markfrigång (200 millimeter, känns igen från Volvo XC40) är vägkänslan en blandning av suv och crossover. ”Sportcrossover” vill Lynk & Co själva definiera biltypen, sanningen är att vägkänslan är den rätta trots en något lösare chassisättning anpassad för kinesiskt vägnät. Personligen gillar jag den softa setupen, men kan förstå att vissa (europeiska) kunder önskar sig mer fast hull. Bakvagnen är i princip densamma som hos Volvo XC40 vilket ger en följsam gång. Styrkänslan är precis som hos 01:an mest att likna vid Saab 9-5 NG, inte reptilsnabb utan smidigt följsam utan att bli tröttande ”överaktiv”.

Jag skiftar mellan tre olika förserievagnar och alla lider av samma irriterande vindljud från vänster vindrutestolpe. Det kanske är något med ”Door Line Left”-produktionslinan med tanke på förardörrens illa gnekande innerpanel? Två olika motoralternativ provas, dels 2,0TD AWD som är detsamma som T4 AWD på Volvospråk. Fyrcylindrig tvåliter Drive-E bensinturbomotor på 190 hästkrafter och 300 newtonmeter. Sexstegad automatlåda (”Geartronic”, fabrikat japanska Aisin) kopplad till fyrhjulsdrift BorgWarner. Uppsättningen ger en trygghetskänsla och flåset är fullt tillräckligt med acceleration 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Funktionen på växelspaken vid manuell växling kräver tillvänjning eftersom man stegar upp/ner genom att dutta spaken i sidled i stället som brukligt i framåt-bakåt.

Till Europa blir Lynk & Co 02 endast aktuell som hybrid eller som ren elbil (kommer 2020), vilket innebär att tvålitersmotorn går bort. I stället blir det trecylindrig 1,5-liters Drive-E som blir basen, i kombination med elmotor. Konfigurationen har redan presenterats i Volvo XC40 T5 Twin Engine med systemeffekt på 255 hk med elmotor – som driver på framhjulen – på 55 kW (75 hk) samt bensinturbo på 180 hk. Lynk & Co 2 finns med trecylindrig 1,5TD i två olika effektuttag, 156 respektive 180 hk och jag snor åt mig den senare för provkörning tillbaka till Zhangjikau. Med enbart framhjulsdrift och sjuväxlad dubbelkopplingslåda 7DCT av eget fabrikat blir 02:an en rivigare upplevelse. Kan tänka mig att Twine Engine-lösningen med ytterligare 75 elektriska hästkrafter under huven kan ge lite GTI-känsla även om batteripacket på 9,7 kWh innebär övervikt. Det är CEVT som utvecklat och konstruerat 7DCT och skiftena kommer och går som de ska, kombinationen 1,5TD och 7DCT fungerar klanderfritt.

Hissar ner sidorutan och det typiska trepips-orret från motorn gör sig mer gällande. Motorn är relativt högvarvig vilket ger provkörningen lite spets, inget fel med det. Passar den ungdomliga touch som Lynk & Co-teamet vill krydda bilen med. Under tre års tid har bolaget och produkterna formats, nu är det endast ett år kvar till lansering i Europa och ”hemma” i Sverige – väntan har varit minst sagt lång och är så fortsatt. Fortfarande saknas den sista informationen om kostnader och idéerna om hur man ska dela sin bil med andra via smarta mobilappar. Klart är i alla fall att det kommer finnas ett fåtal fasta showrooms – det första kommer i Amsterdam och kommer att kompletteras med mobila skyltfönster, så kallade popup-stores. En roadshow med 200 anställda som kommer att besöka 700 platser runt om i Europa för att visa upp Lynk & Co-bilarna.

Om man ser till Volvo Cars liknande affärsidé Care by Volvo där månadskostnaden för XC40 startar på 5 799 kronor så får man ändå ett hum om vad Lynk & Co 02 kommer att kosta. I Kina är prisbilden låg med 150-180 000 Yuan, men räkna med att de första Belgien-byggda ”Enginereed by Sweden” Lynk & Co 02 får startpris cirka 250 000 kronor. Förväntansfulla sätter vi oss i väntrummet igen med kölapp nummer ett i handen. Och fortsätter att vänta.

Lynk & Co 02 Drive-E 1,5TD

Pris

Cirka 200 000 kronor (i Kina), försäljningsstart i Sverige 2020.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,0/93,8 mm, cylindervolym 1 477 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 265 Nm mellan 1 400-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u. meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/50 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 445, bredd 189, höjd 153, spårvidd f/b 159/160. Tjänstevikt ca 1 520, maxlast ca 450, max släpvagnsvikt i.u. Tank 54 liter. Bagagevolym (VDA-liter) i.u. liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h ca 8,5 s, ca 210 km/h (prel.).

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,62 l/mil. CO2 139 g/km.

 

Garantier

Nybil fria år (i Kina).

Rivaler

Audi Q2 1,4 TFSI S-tronic

Audi finns också med trecylindrig motor (1,0 TFSI på 116 hk) men om Q2 ska matcha Lynk & Co 02 krävs mer maskin. Då skenar också prislappen. Q2 är i grunden en VW T-Roc, som i våra ögon gör bättre jobb. För mindre pengar.

Pris: 276 000 kronor

Foto: Daniel Abrahamsson

Volvo V40 T3 Cross Country

Äldst i Volvos modellprogram är V40, i tuffare CC-utförande med mer komfort tack vare längre fjädringsväg. Delar teknik med Ford Focus, vilket gör mini-Volvon kul att ratta. I övrigt trång och inte up to date med övriga från Göteborg.

Pris: 233 900 kronor

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!