Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Lynk & Co 01 PHEV

Syskon eller kusin, company eller connected, bil eller mobilitet? När Lynk & Co 01 äntligen kommer till Europa ställer sig frågetecknen på rad. Vad är det här egentligen? Och går den ens att köpa? Då börjar vi då – och svarar på alla frågor.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vi kan väl börja med släktskapet med Volvo. Lynk-bilarna delar plattform med Volvos mindre modeller och när det av Volvo delägda bolaget CEVT fick uppdrag att utveckla plattformen CMA fanns hela tiden Lynk med i tankarna. Geely ville starta ett nytt bilmärke som skulle positioneras som en lite billigare Volvo, eller rättare sagt är idén att Lynk & Co ska ta Volvos plats i näringskedjan när Volvobilarna blir ännu dyrare och lyxigare.

Lynk & Co 01 är därmed ett tekniskt syskon till Volvo XC40. Bilarna delar det mesta under skalet och för den som nyss suttit i en XC40 och letar ordentligt går det att hitta likheterna. Symbolerna i den stora bildskärmen, sömmarna i klädseln, känslan i styrningen och hur filkörningsassistenten fungerar. Men du behöver leta och jag är rätt säker på att den som inte suttit eller kört en modern Volvo kommer inte direkt att ropa ”Volvo-syskon” från förarplatsen i en Lynk (jo, det är dags att skriva bara Lynk nu för det här namnet är lika grafiskt omöjligt som Saab 9 upphöjt till 3). När jag ändå klagar behöver jag nämna att 01 har ett väldigt fult typsnitt på Lynkbilarna.
Jag har själv sagt fel på betydelsen av Co men det står för connected och inte company. Men varför skapa en sån förvirring? Nej, namnet är det sämsta med den här bilen.

Det som gör Lynk till ett udda bilmärke är affärsmodellen. Istället för att ropa ut priser, utrustningsalternativ, privatleasingerbjudanden och storsatsning på tjänstebilsförare – så som alla andra gör – har Lynk en egen idé om framtidens bilägande, eller rättare sagt icke-bilägande.
För 5 500 kronor, 500 euro i Europa, får du tillgång till en egen Lynk 01. Du behöver välja färg, blå eller svart, och drivlina, hybrid eller laddhybrid. Priset är detsamma vad du än väljer och all utrustning ingår.

1 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Det är imponerande att Alain Visser lyckats trumma igenom sin udda modell och lyckats stå emot alla som sagt ”så här har vi alltid gjort”. När jag intervjuade Alain Visser förklarade han modellen och att det måste bli enklare att skaffa bil. Ändå sa hans dåvarande produktchef timmen senare att ”jodå, men vi måste ändå ha en manuell växellåda, för så har vi alltid gjort”. Jag vet inte om produktchefen är kvar men det blev ingen manuell växellåda, inte i Europa i alla fall.
För 5 500 kronor per månad får du tillgång till en bil och det är utan bindningstid. Du slipper treårsavtal och allt ingår. Priset är beräknat på 1 500 mil per år och kör du mer kostar det 1,5 kronor per kilometer.
Och det är nu affärsmodellen ställs på sin spets och du som bilkund behöver ta fram miniräknaren.

En typ av kund är de som vet att de inte behöver bil hela året men kanske förstår att de under en kortare period – kanske sommaren eller under tiden du behöver pendla till ett jobb – men de kunderna kommer troligen att vilja köra långt när de satsat pengar på en bil. Under en bilsemester passerar du snabbt de 125 milen per månad som ingår i månadskostnaden.
De som väljer en laddhybrid behöver samtidigt ha möjlighet att ladda för att minska driftkostnaden. Men har de det om de valt att inte äga en bil?
Å andra sidan finns det flera fördelar med korta avtal. Du som vill pendla under coronapandemin kan göra det och sedan säga upp avtalet när det går bra att åka kollektivt igen. Du som vet att du ska börja studera om några månader eller ett år, eller flytta utomlands när tillfälle ges, kan också lockas av den korta bindningstiden.

Lynk är också det första bilföretag som direkt erbjuder en tjänst där du kan dela med sig av din bil. Som medlem i Lynk-klubben kan du dela med dig av bilen direkt i Lynks app och du kan dela till vem du vill och du sätter själv priset. Det här öppnar för flera nya initiativ. Ett par familjer, vänner eller grannar kan enkelt dela på en bil och få en tydlig struktur för betalning. En bostadsrättsförening kan dela på en eller flera bilar och sköta prissättningen individuellt.
Under provkörningen av Lynk 01 spekulerar jag och fotograf Glenn Lindberg om olika sätt att använda Lynks koncept och möjligheter och begränsningar. Inget annat bilmärke har dragit det här lika långt som Lynk & Co och det ska bli intressant att följa utvecklingen. Är bilköparna och marknaden redo för det här?
Jag tror och hoppas det för det behövs fler initiativ för att få ut fler nya, säkra och klimatvänliga bilar på vägarna. Speciellt nu när gamla affärsmodeller, som till exempel förmånsbilar, får det tuffare.

1 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Lynks satsning kommer också att passa för företag. Den enkla och tydliga prissättningen gör det lätt för en bilansvarig att köpa in bilar. Ett företag kan också ställa krav på de som fått en förmånsbil att de också ska dela med sig av den, till exempel på kvällar, helger och semestrar. Därmed kan ett företag sänka sina bilkostnader dramatiskt även om det förstås inskränker på den gamla sanningen att en förmånsbil i praktiken är en dold lön.
I framtiden kommer Lynk också att justera priset och erbjuda begagnade bilar till en lägre kostnad. När Alain Visser presenterade sitt varumärke pratade han om att Lynk vill komma bort från begreppet med årsmodeller och en gissning är att för dåliga och slitna bilar kommer att fasas ut eller säljas.

Bara på den här texten märker ni att Lynk 01 är något nytt. För hittills har det handlar väldigt lite om hur Lynk 01 är att köra och sitta i. Och precis så är det med Lynk – det är den första renodlade mobilitetslösningen för dig som inte riktigt bryr dig om bilen, bara den är säker, pålitlig och komfortabel.
Och det är lite synd för Lynk 01 överraskar. Jag körde en tidig version av 01 i Göteborg, en modell som sålts i Kina under några år. Nu får Sverige och Europa den uppdaterade bilen och det är en klar förbättring.

Inredningen domineras av en stor integrerad bildskärm i mitten av instrumentbrädan. Här känner vi igen Volvos gränssnitt men skärmen upplevs som mer responsiv och lättarbetad än Volvos.
Lynk har lagt till en rolig funktion där vi kan ta selfiebilder och jag kan också fotografera Glenn när han fotograferar bilen. Bilderna kan delas i Lynks app. Det är ett roligt sätt att använda de kameror och den teknik som redan finns i bilen.
Baksätet är rymligt både på höjden och bredden. Det finns ingen genomlastningslucka – något som mer och mer blir ett svenskt fenomen – men sätet är delbart. Bagageutrymmet påminner om det i XC40 men 01:ans lite mer sluttande taklinje stjäl förstås lite av platsen allra längst bak.

1 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

De första Lynk-bilarna påminde lite om Porsche men uppdateringen för mer tankarna till Peugeot. Både fram- och baklyktor liknar Peugeot och det verkar som att Peugeots i-Cockpit tycks ha inspirerat de som designat instrumentpanelen.
Det finns gott om syskon och kusiner i bilvärlden och hur väl olika varumärken lyckats dela på teknik med trots det skapa unika personligheter debatteras flitigt. Det är svårt att se spår av BMW i en Mini men lättare att förstå att Skoda är släkt med VW och Seat.
I Sverige har Volvo och Saab agerat mer eller mindre på egen hand även om vi alla minns fiaskot med Saab 9-3-kopian Cadillac BLS.
Lynk & Co har med 01 lyckats maskera släktskapet med Volvo väldigt väl. Köregenskaperna från CMA-plattformen finns där och styrningen är lika kvick och följsam som i en XC40. Men designen är paketeringen är något helt annat. 

Vi provkör laddhybriden som klarar drygt sex mil på el, längre än XC40:s motsvarighet vilket beror på lägre luftmotstånd och vikt och ett större batteri, 14,1 kWh netto jämfört med XC40 Recharge T5:s. 10,7 kWh.
Därmed hade Lynk & Co 01 stått sig väldigt bra i konkurrensen även om det bara handlat om traditionellt bilägande.
Nu – med fast kostnad, få val och inbyggd bildelning – kommer Lynk & Co 01 med något helt nytt.
Och jo, det går att köpa en Lynk 01. En hybrid kostar 360 000 kronor och en laddhybrid 440 000 kronor. Det är betydligt lägre än Volvos priser på motsvarande XC40-modeller.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volvo XC40 T4 Recharge
För att komma närmare i pris väljer vi Volvos T4 i stället för T5 med laddbarhet. Mindre batteri ger kortare räckvidd. Och visst ser den här tråkigare ut?
Pris: från 459 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Toyota RAV4 Plug in Hybrid AWD-i
Fyrhjulsdrift och lite mer effekt. Men också betydligt dyrare än Lynk 01. Effektivare energihantering och större batteri ger längre räckvidd.
Pris: från 534 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!