Maserati GranSport

Provkörning av Maserati GranSport

Basfakta

Motor

8-cyl Vi aluminium med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 92/80 mm, volym 4244 cm3. Max effekt 400 hk (295 kW) vid 7000 r/min. Max vridmoment 451 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift via transaxel. 6-växlad sekventiell med elektronisk växling via paddlar på ratten. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram och bak dubbla triangelstag av aluminium. Kontinuerligt variabel stötdämpning (skyhook).

Styrning

Kuggstång med hastighetsavkännande servo. Vändcirkel 12,0 m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar från Brembo. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul

Fälg fram/bak 8/9,5 tum. Däck fram 235/35Z R19, bak 265/30Z R19

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 452, bredd 182 höjd 130. Spårvidd fram/bak 153/154. Tjänstevikt 1 680. Bränsletank 88 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ca 4,9 s, toppfart 290 km/h.

Förbrukning*

Blandad kröning ca 1,9 l/mil. 

*Enligt tillverkaren

 

Porsche får passa sig

För tre år sedan presenterade Maserati sin Coupé som en Porschedödare. Men alltför mjukt chassi gjorde den chanslös. Nu tar italienarna ny sats med GranSport - och den här gången får Porsche se upp.

Liksom en god flaska Barolovin finns det bilar som blir riktigt bra först sent i livet. Och Maseratis Coupé är definitivt en av dem. Men i motsats till vinet räckte det inte att lagra bilen på hyllan för att få den att mogna. 

Nej, istället har det krävts hårt arbete och massor av utveckling. Maserati GranSport är en modifierad Maserati Coupé, i sin tur en utveckling av 3200 GT som kom hösten 1998. 

Med 3200 GT och sedermera Coupén övergav Maserati sin nästan 20 år långa tradition av små turbomotorer till förmån för en V8 på 4244 kubikcentimeter. Dels för att knyta an till sin tidigare historia, men främst för att fjäska med den amerikanska marknaden. Men det mest amerikanska med bilen var tyvärr chassit. 

Coupén är alldeles för mjukt satt för sina fartresurser, att ta snäva kurvor i "lagom" fart är omöjligt. Och när du närmar dig toppfarten 285 km/h gör du det inte med fjärilar i magen utan med en aldrig sinande magsyra eftersom kontakten med vägen är på tok för dålig och styrningen inte heller ger önskad kommunikation.

GranSport behåller samma motor under huven och växellådan sitter bak för viktfördelningens skull. I GranSport är dock avgassystemet modifierat för att inte bromsa upp kraften från motorn för mycket. Genom förändringar av avgasssystemet har ytterligare tio hästkrafter hittats och motorn ger nu alltså 400 hk. 

Standard är nu den halvautomatiska sekventiella Cambiocorsa-växellådan med sex växlar. Lådan använder i grund och botten samma teknik som systerföretaget Ferraris modeller, vilket innebär att växlingarna sköts via paddlar bakom ratten.

Men den största och viktigaste skillnaden i GranSport mot Coupén är att chassit vid namn Skyhook (som introducerades i Coupén) nu siktar mer mot marken än skyn. Nu klarar bilen att pressas aggresivt på kurviga landsvägar och att löpa ut i riktigt höga hastigheter på motorvägar. 

Jämfört med den vanliga Coupén som inte känns riktigt pålitlig i farter över 270 km/h uppför sig GranSport klart annorlunda. Det är som att sätta sig i en helt ny bilmodell. Chassit är betydligt fastare och mer direkt utan att vara hårdare än i till exempel en Porsche 911.

Med 400 hästar till förfogande under höger fot på en nästan tom italiensk motorväg fyrar vi av raketen - allt i vetenskapens namn, förstås.

Hastighetsmätarnålen tar sats och trotsar snabbt och resolut tyngdlagen för att sedan dra nytta av av samma lag och vika ned mot bottenläget.

Accelerationen och fartresurserna skiljer sig knappt alls från Coupéversionen. Men där Coupén var orolig och krävde ständig passning går nu GranSporten som på räls.

240 km/h passeras lika tryggt och stadigt som om det rörde sig om 24 km/h. 270 km/h pekar nålen på och stabiliteten är slående - som om den stod stilla. När vi passerar 290 km/h på mätaren har inget förändrats, det känns som om bilen sugs ned i backen. Men i horisonten skymtar en medtrafikant, bromsarna får bekänna färg - vilket de klarar väldigt bra. Visst är hastigheterna vi nyss färdades i vansinniga. Men bakom ratten i en GranSport känns de tvärtom naturliga och på intet sätt skrämmande.

Vi fortsätter i ett mer normalt motorvägstempo samtidigt som vi närmar oss alperna och Matterhorn.

Vi kan alltså konstatera att det betydligt fastare chassit fungerar mycket bättre i höga farter. Chassit får hjälp även från förändringar på utsidan. Standard är numera 19-tumshjul (extrautrustning på Coupé) med samma bredd som tidigare men med betydligt lägre däckprofil som hjälper till att hålla kontakten med asfalten. En mindre spoiler på bakluckan ingår också för att tvinga ned kraften i backen. Grillen har också fått sig en uppsnofsning och ska påminna om storebror Quattroporte. Större luftintag nedanför grillen bidrar också till det tuffare intrycket.

Även invändigt har GranSport fått sig en duvning. Unikt för stolarna är att materialet kommer från båtindustrin, med ett vitt vävt en aning glansigt mönster. Maserati är så stolta över materialet att du finner det på instrumentpanelen, i takklädseln och på dörrsidorna. 

Invändigt finns det ännu fler nyheter. Både instrumentpanelen och mittkonsollen har ny design för att skilja ut GranSport från övriga modeller. Mellan sätena har Maserati lyckats klämma in ytterligare ett material: kolfiber för att understryka sportigheten. 

Vägarna vi färdas på blir smalare, i horisonten skymtar Matterhorns snöklädda topp. Frågan som nu susar runt i ditt huvud - "Varför tar ni en sportbil till alperna?" - ska få ett svar. 

Under våra tre dagar i Italien med Maserati GranSport är det omöjligt att se själva ltalien på tv-nyheternas väderleksrapporter. Satellitbilderna visar bara tjocka regnmål över hela landet, utom just i trakterna kring Matterhorn.

Utöver sol så bjuder också resan till Matterhorn på riktigt många mil bakom ratten för att vi ska kunna avslöja bilens brister. Och för ovanlighetens skull i en lågvolymstillverkad italiensk bil så fungerar allt som det ska. Just det här exemplaret har hittills pressats av världens motorjournalister i lite över 700 mil. Men all elektronik och även allt annat fungerar perfekt. Lite överraskande i en Italiensk bil i allmänhet och i Maserati i synnerhet.

De små, kurviga vägarna kring Matterhorn passar också perfekt för att bedöma om chassit även förbättrats vad gäller hård kurvtagning.

Och även i hårnålskurvorna i Alperna klarar sig GranSporten betydligt bättre än Coupén som med all säkerhet inte skulle ha hållt sig kvar på vägen vid samma ingångshastighet och kurvvinkel. Vi kan pressa bilen hårt utan att den någon gång överraskar negativt. 

Solen må skina över Matterhorn men alla kurvor når den inte fram till och där lurar istället halkan. Maseratis antisladdsystem MSP får därför jobba en hel del.

Med antisladdsystemet urkopplat kan det vara lite svårt att kontrollera de yvigaste sladdarna eftersom du inte har någon koppling att förlita dig till i den sekventiella och halv- eller om du vill helautomatiska Cambiocorsa-växellådan. En sak de inte förbättrat från Coupén är tiden det tar att växla mellan ettans växel och backen. Det tar verkligen uppseendeväckande lång tid att växla från ettan till backen och sedan till ettan igen. Detta fick till följd att köer snabbt bildades när vi skulle vända på små italienska stadsgator.

Den långa tid det tar att skifta växellägen mellan ettan och backen är ett av få misstag som Maseratis konstruktörer behållit från Coupén. 

Tillsammans med det uppstyvade chassit känns Maseratin nu som om den på allvar kan tävla med Porsche 911 om sportbilsköparna som vill lägga ned just runt miljonen på en bil. Med GranSport är Maseratin nu lika kul att köra som konkurrenten på andra sidan alperna. Motorn där fram mot Porsches akterplacerade pjäs skapar också en mer förlåtande och snäll karaktär utan att på något sätt tumma på körglädjen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!